Koopzegels; hoog rendement?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 23, 2015

De ouderwetse koopzegeltjes kunnen  een hoog rendement opleveren. Door bij de boodschappen zegeltjes te kopen, kan je een rendement maken van 6%.

Deelnemen aan bepaalde marketingacties kan lonend zijn. Dat geldt ook voor de koopzegeltjes bij supermarkten. Er zijn meerdere winkeliers die deze spaaractie aanbieden. De zegeltjes kunnen worden gekocht in combinatie met het aankopen van producten bij de winkelier. Voor de winkeliers is het een loyaliteitsprogramma om de consumenten aan hun bedrijf te koppelen.

Hoe kan je sparen via koopzegelboekjes?

Bij iedere euro aan boodschappen kan je een zegel kopen met een waarde en een aankoopsom van €0,10. Zodra je een vol zegelboekje hebt met 490 zegeltjes, kan je het boekje weer inleveren bij de winkelier met een rendement van €3 per boekje. Je krijgt €52 uitbetaald, terwijl je €49 geïnvesteerd hebt. Halfvolle spaarboekjes leveren minder rendement op.

Nadelen van koopzegels

Naast het feit dat het een bewerkelijke manier is om geld te sparen, gaat het ook slechts om een beperkt bedrag. De snelheid van het sparen is afhankelijk van het bedrag dat je uitgeeft bij de winkelier. Een ander nadeel is dat de kaarten alleen in te leveren zijn bij de betreffende winkelier, waardoor je gebonden bent aan de winkel die de zegels uitgeeft. Het risico op het kwijtraken van de kleine zegels of te weinig ontvangen zegels is groot. Je moet er dus tijd aan besteden om ervoor te zorgen dat je het volledige rendement haalt.

Hoeveel kun jij per jaar sparen met koopzegels?

Een gezin geeft bijvoorbeeld wekelijks €95 aan boodschappen uit. Wekelijks kan er dus 95 x €0,10 = €9,50 aan koopzegels gekocht worden. Per jaar wordt er €494 (€9,50 x 52 weken) geïnvesteerd in koopzegeltjes. Dit zijn 4.940 zegeltjes en ruim 10 boekjes. Voor de investering krijg je €524 terug. Een rendement van €30 oftewel 6%.

Voordeel voor de winkelier

Een dergelijk loyaliteitsprogramma kost de winkelier geld, maar dat verdienen ze terug doordat ze het koopgedrag van de consument kunnen beïnvloeden. Actieve spaarders zijn de winkelier trouw. Een product dat ze bij deze winkelier kunnen kopen, zullen ze niet bij een andere winkelier gaan kopen.Daarnaast verdienen ze extra door klanten die de zegels kwijtraken of vergeten in te leveren.

Iets voor mij?

Het sparen voor koopzegels is niets voor mij. Onze uitgaven bij de supermarkten zijn laag. Daarnaast willen wij niet vast zitten aan 1 supermarkt. En die koopzegels? Die raak ik natuurlijk binnen no time kwijt.

Spaar jij koopzegels? Vind jij het rendement opwegen tegen de nadelen? 

  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Het rendement is hoger hoor ;) als je elke keer direct dat boekje inlevert.... Zal er straks zelf ook een blogje aan wijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 3,- korting bij 490,- aan boodschappen, dat is maarliefst 0,6% korting!
    Oh sorry, ik mocht niet meer sarcastisch zijn.
    voor meer sarcasme over dit onderwerp, zie hier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt de gegevens verkeerd overgenomen. Het rendement is geen 0,6 % maar 6 %. Daarnaast gaf ik in mijn blog juist aan dat het niets voor mij was, aangezien ik die zegels bij voorbaat al kwijt zou raken ;)

      Verwijderen
    2. Wat ik bedoel te zeggen: je moet voor E490,- aan boodschappen kopen om daarbij voor E49,- aan koopzegels te kunnen kopen, om daarna E52,- terug te krijgen. Dus eigenlijk krijg je E3,- korting op je boodschappen van E490,-, en dat is ongeveer 0,6% korting.

      Maar inderdaad goed dat je er niet aan gaat beginnen!

      Verwijderen
  3. Ja ik spaar ze ook. Wij zijn over ruim 2 jaar 25 jaar getrouwd en sparen sinds 2 jaar de boekjes op, zodat we een leuk bedrag hebben om dan iets te doen met onze kinderen.
    Gr Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik spaar ze wel en voor mij blijken ze als een soort waarschuwing te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. LOL! Tijdens het lezen van je stukje zat ik even in de flow om aan de koopzegels te gaan.
    En toen las ik je opmerking dat je die dingen gelijk kwijtraakt.

    Tja.... hier nog zo eentje.
    Maar niet dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij de plus kun je bij elke euro boodschappen een zegel kopen van 2 cent, en bij 200 zegels is je boekje ter waarde van 4 euro bij, en krijg je er 6 euro voor. Prima rente!

    BeantwoordenVerwijderen