Piekeren over geld

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 26, 2015

Door mijn blog ben ik nog meer met onze financiën bezig als voorheen. Iedere dag is er wel een moment dat ik even mijn saldo check via de Rabobank app. Terwijl ik toch heel goed weet hoeveel geld er op mijn rekeningen staat. Wekelijks maak ik lijstjes, lijstjes met planningen. Alles om controle over onze financien te houden. Het houdt mij scherp om mijn doel te behalen, doe ik dit namelijk niet, verslof ik binnen de kortste keren met de financien. Er glippen dan dingen door mijn vingers en er gaat vervolgens ongemerkt meer geld uit als begroot.

Piekeren
Doordat ik regelmatig met de financiën bezig ben, pieker ik vrijwel niet over geld. Ik weet wat er binnen komt, weet wat er uitgaat én weet wat de consequenties zijn op het moment als er salaris wegvalt. Dat geeft rust. Toch piekeren veel mensen over geld. Meestal komt het piekeren voort uit angst. Angst om niet meer rond te kunnen komen met het salaris. Het blijven piekeren over geld, heeft menigeen al veel slaaprust gekost.

Piekeren aanpakken
Zorg voor duidelijkheid. Kijk naar je inkomsten en uitgaven. Kom je tekort? Is er de mogelijkheid om extra inkomen te generen?  Zijn die mogelijkheden er niet? Zoek hulp! Klop aan bij de gemeente en vraag een gesprek aan. Zij kunnen kijken naar mogelijkheden om jou te ondersteunen. Van piekeren alleen kom je niet verder. Maak concrete stappen, voordat de problemen veel groter worden.  Kan je de hypotheek niet meer betalen? Neem contact op met de bank. De meeste banken zijn welwillend op het moment dat de consument hierover met ze in gesprek gaat. Zij kijken dan naar mogelijkheden om samen met jou tot een oplossing te komen. Door je kop in het zand te steken, kom je niet verder.


Huis onder water? Onderneem actie!
Misschien heb je wel helemaal geen schulden, maar wel een huis wat onder water staat. Ook dat kan menigeen flinke kopzorgen geven. Bij verkoop moet je immers zelf voor de schuld opdraaien. Als je de mogelijkheid hebt; onderneem actie. Iedere aflossing, hoe klein ook, levert winst op. Met nadenken over aflossen alleen kom je niet verder, door een plan van aanpak te maken en concrete stappen te ondernemen wel.

Pieker jij veel over geld? Kost het jouw nachtrust? Hoe vind jij rust in het omgaan met jouw financiën?

  • Share:

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wat een hoop informatie op deze blog. Heel erg bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen