Vriendschap en geld

mei 16, 2015
Sinds het voortgezet onderwijs heb ik een vast vriendinnenclubje. Ondertussen zijn we bijna allemaal gesetteld en hebben een aantal al een gezinnetje. We zijn allemaal een totaal andere richting opgegaan in  ons werk en wonen ondertussen ook door het hele land. We zien elkaar zo'n 10 keer per jaar en dat is nog altijd reuzegezellig en ik hoop dat dit nog vele jaren zo zal blijven.

Toch begint geld een kleine invloed op onze vriendschappen te krijgen. De inkomensverschillen tussen de stellen zijn groot. Zo zijn er een aantal fulltimers met een prima inkomen. Zij hebben voldoende buffer en hebben de mogelijkheid tot het doen van luxe uitgaven . Twee stellen hebben een lager inkomen. Komen financieel net rond en moeten echt de hand op de knip houden bij uitgaven. En daar wringt de schoen toch wel...

Zo hadden we het plan opgevat om met zijn allen een stedentripje te gaan maken. Om het voor iedereen betaalbaar te maken zouden we naar een goedkoop Oost-Europees land gaan en zouden we maandelijks een klein bedrag sparen. Twee vriendinnen gaven aan dat zij het geld hier liever niet aan willen besteden, aangezien ze het goed voor andere dingen kunnen gebruiken. Uiteraard heeft iedereen daar begrip voor en is dat geen probleem.  Alleen gaven zij daarbij wel aan dat als de andere dames wel op stedentrip zouden gaan, zij dit niet eerlijk zouden vinden. We hebben als groep aangeboden om de helft voor deze 2 vriendinnen te betalen, maar dat wilden zij ook niet.

De overige vriendinnen wilden toch wel graag de stedentrip maken. Nu zijn er immers nog geen kinderen en is er ruimte in het budget. Maar door te boeken lijkt er wel spanning op de vriendschap te komen staan. Mijn gevoel zegt dat we gewoon moeten boeken, je kan immers niet altijd met iedereen rekening houden. Maar helemaal fijn voelt het ook niet.

Heb jij wel eens hinder ondervonden in een vriendschap door geld?

5 opmerkingen:

  1. Als eerste zeg ik: toch gaan, hoor! De minder bedeelden kunnen niet van jullie vragen thuis te blijven, omdat zij andere keuzes in het leven hebben gemaakt, of omdat het leven hen wat minder goed gezind is, voor nu. Ik maak zelf hele strikte keuzes en hou op die manier over. Ik heb kennissen die dat minder doen en altijd net tekort hebben. Ik vertel niet wat ik financieel al bereikt heb; dat zou pijnlijk tussen ons in komen staan. Bij echte vrienden gaat dat overigens prima. Zij gunnen het de ander dat het goed/beter/best gaat. Ik wel in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je zou ze kunnen vragen welk bedrag ze er wel voor over hebben. Wat wel zou kunnen, en daar dan het tripje op aanpassen.
    Wat op mijn werk gebruikelijk was, werkt hier misschien ook: senioren (meest verdienenden) betalen anderhalf, medior (gemiddeld verdienend) betaald alleen zichzelf, junior (minst verdienend) betaald het minst.Onder het motto: iedereen werkt hard, en we betalen naar rato van het inkomen
    groetjes Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien een idee. Onze buurvrouw heeft veel vriendinnen die door het hele land wonen. Een weekend per jaar gaan buurman en buurkind logeren ergens en dan komen die vriendinnen bij haar. Wij wonen in Duivendrecht pal bij Amsterdam en dan gaan ze een weekend op stap en thuis lolmaken. De vriendinnen slapen op luchtbedden door het huis. Voor twee nachtjes goed te doen.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lastig als geldzaken tussen een vriendschap in komt te staan. Wij hebben daar tot op heden geen 'last' van gehad. Het lijkt hier een 'taboe', er wordt niet of in ieder geval weinig over geld gesproken.(wat soms ook wel eens lastig is, omdat wij het wel eens fijn zouden vinden van gedachten te wisselen met leeftijdgenoten over aflossen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het zelf andersom gehad tijdens mijn studententijd. Vriendinnetjes die een heel dure invulling bedenken voor een gezamenlijk dagje uit. Ik ben toen niet meegegaan, ik had het geld gewoon echt niet. Ik had het toen wel fijn gevonden als we samen hadden gezocht naar een goedkopere oplossing. Maar in de grote groep zeg je dat niet zo makkelijk. Het was al vervelend genoeg om te moeten zeggen dat ik niet meeging, ik wilde het liefst er zo snel mogelijk over ophouden.

    Misschien is het een idee om één-op-één even met de vriendinnen die niet meegaan te checken of er alternatieven zijn die wel een optie zijn?

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.