Waar ligt jouw bespaargrens?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 03, 2015

Omdat wij de komende 10 jaar extra willen aflossen op onze hypotheek, zullen wij moeten bezuinigen.  Maar waar ligt de grens? Zolang wij de mogelijkheid hebben, willen wij graag bezuinigen op energie, vaste lasten (bijvoorbeeld door overstappen van verzekeringsmaatschappij) , boodschappen en overige uitgaven. Toen wij in kaart brachten wat onze overige uitgaven waren, schrokken wij toch wel. Ongemerkt ging er veel geld op aan eten en drinken op het werk en onderweg. Daarnaast was ik mij niet altijd bewust van de benzinekosten per maand. Ik pakte regelmatig de auto, terwijl ik prima op de fiets kon. Sommige zaken zijn gewenning geworden.

Toch zal niet iedereen op deze manier willen bezuinigen. Iedereen heeft namelijk zijn eigen maatstaf met betrekking tot het bezuinigen op de lasten. Waar de een het niet erg vindt om de verwarming wat graden lager te zetten, is dat voor de ander een absolute no-go. In maart deed ik consuminder maar(t), waarbij ik een maand lang ging bezuinigen op 25 punten. Sommigen zijn goed uitgepakt voor mij, maar anderen ook totaal niet. Dus ja... ik sta nog steeds veel te lang onder de douche, het lukt mij niet om de verwarming wat lager te zetten en er gaat nog steeds best veel geld op aan uit eten gaan.

En toch heb ik hier geen moeite mee. Het zijn mijn guilty pleasures. Mocht het ooit nodig zijn, omdat ik MOET bezuinigen, dan is het gewoon niet anders. Tot die tijd geniet ik er met volle teugen van.

Waar ligt jouw bespaargrens?Waar wil jij absoluut niet op bezuinigen als het niet nodig is?

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Op uitstapjes met het gezin. Dat hebben we gewoon nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou de huisdieren niet weg doen. Ook niet als het eigenlijk wel zou moeten, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zouden zeker niet besparen op gezonde voeding en verzekeringen. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bespaar niet op mijn zorgverzekering, wat nodig is dat moet. Ik wil ieder jaar op vakantie met mijn kinderen, in nederland of naar het buitenland, dat maakt me niets uit. Als ik uit eten ga, let ik niet heel erg op wat het kost. Ik heb verder geen abonnementen of vage verzekeringen, heb een sober rijtje vaste lasten maar daardoor kan ik wel veel geld opzij zetten voor de leuke dingen in ons leven.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ..ik bespaar beslist niet op goed, zoveel mogelijk biologisch, voedsel en op postzegels om kaarten naar mijn kleinkinderen in Australie te sturen 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bespaar niet op de verzorging van mijn hondje. M.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vakantie! We proberen het zo zuinig mogelijk te doen maar we gaan het nooit schrappen. We gaan altijd twee weken in de zomer en een week in het voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn een aantal jaar geleden gaan bezuinigen omdat we aan zagen komen dat manlief mogelijk ontslagen zou kunnen worden na of per 1 juli van dit jaar (dan gaat het ontslagrecht veranderen en wordt het veel makkelijker om oudere werknemers te ontslaan). Wij zijn toen opzoek gegaan naar het "comfortabele minimum". Alle uitgaven werden onder de loep genomen en we onderzochten hoe ver we konden bezuinigen zonder ons er onprettig onder te voelen. Ik was ook iemand die graag 2x per dag lang onder de douche stond maar dat is nu nog maar 2 a 3 keer per week kort en voor de rest met washandjes. We leven nu van 1500,- en voelen ons daar heel prettig bij. Wij weten dat we als het echt moet terug kunnen naar 1000,- per maand maar zolang dat niet nodig is houden we het op die 1500,-. Zo kunnen we wel rondkomen van 50,- aan boodschappengeld per week bijvoorbeeld maar dat is wel erg karig, zeker als je zoals wij wat Bourgondisch bent in gesteld :) we hebben dat nu dus op 85,- per week gezet. Vroeger ging het salaris gewoon elke maand schoon op en ik ben heel blij dat we de stap hebben gemaakt om te onderzoeken hoeveel en wat we nu echt nodig hebben! Het heeft ons nu al een afgelost huis en een flinke buffer opgeleverd en wat het allerbelangrijkste is, het heeft ons rust gebracht en het vertrouwen dat we het onder alle omstandigheden financieel kunnen redden! Zolang er geen ontslag valt blijven we lekker zo leven en kunnen we 1000,- per maand sparen van het salaris!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vooral pleasures blijven houden, je leeft nu dus ook zoveel mogelijk genieten. Wij leven niet uitbundig maar ook niet heel sober. We besparen waar het kan maar doen ook regelmatig uitstapjes en gaan af en toe uit eten. Wij vinden het belangrijk om nu ook veel te genieten. Dat komt denk ik ook omdat mijn vader is overleden toen hij net 3 maanden met pensioen was. Daarom wil ik niet te veel focussen op later na mijn pensioen, dat kan tenslotte nog wel 30 jaar duren (42 ben ik nu).Olga

    BeantwoordenVerwijderen