Werkeloos

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 15, 2015

Wat als ik werkeloos zou raken? Zouden wij dan nog rond kunnen komen? Bij ontslag zou ik eerst nog recht op w.w. hebben. De w.w. is 70% van je laatst verdiende salaris. Met deze inkomensterugval en ons spaargeld zouden wij het nog wel 2 jaar vol kunnen houden zonder te bezuinigen. Zouden wij bezuinigen op onze lasten, zouden wij het zelfs met het inkomen van vriend prima redden.

Op dit moment is het roerig in het onderwijs. De gevolgen van passend onderwijs beginnen door te werken in onze organisatie. Bij een blijvend teruglopend leerlingaantal zal er een sociaal plan gemaakt gaan worden. De komende jaren zal de organisatie het dus moeilijk gaan krijgen.  Ondanks mijn vaste contract is er dus altijd een mogelijkheid dat ik in de komende jaren mijn baan kan verliezen. Ik maak mij hier nu nog geen zorgen om, maar ik hou hier in mijn achterhoofd wel rekening mee. Het geeft gelukkig wel een stuk rust dat wij ook met het inkomen van vriend prima rond kunnen komen.

Maar wat als het inkomen van mijn vriend wegvalt? Dan hebben we een probleem. En dat beangstigd mij wel. Onze lasten zijn op dit moment zo hoog, dat mijn salaris hier absoluut niet toereikend voor is. In al onze plannen houden wij altijd maar rekening met een stabiel inkomen en vergelijkbare lasten, maar dat hoeft dus absoluut niet het geval te zijn. Ik denk dat het belangrijk is om je hier in ieder geval bewust van te zijn, zodat je bij een eventuele inkomensterugval, niet meteen in de problemen komt. Voor ons is dit een van de redenen om af te lossen.

Heb jij ooit te maken gehad met een inkomensterugval? Hoe ben jij hier mee omgegaan?

  • Share:

You Might Also Like

8 reacties

  1. Ik ben ooit, na een scheiding, behoorlijk terug gevallen in inkomen. Het koophuis was gelukkig snel verkocht in die tijd, en ik verhuisde met kinderen naar een "aandachtswijk" , zoals dat later heette. Ik woonde hier goedkoop, maar ook erg klein en heel koud. We hadden 1 gaskachel beneden en boven was er niets en wel alles met enkel glas en oud. Maar het was er knus, veilig en fijn. Boodschappen werden anders gedaan en ik nam alle gekregen spullen met liefde aan! Ik ben altijd meteen heel duidelijk geweest over het feit dat we het niet breed hadden en zo vroeg ik mensen om mij terug te bellen bijvoorbeeld. Als je ervoor open staat, is er veel te doen/krijgen voor weinig of niets. De schoen zetten rond 5 Dec. gebeurde bij meerdere supermarkten, de knutselclubs in onze wijk werden grif bezocht en de wijkkrantjes goed in de gaten gehouden voor leuke bezigheden in de wijk. Al met al een leerzame, mooie tijd en ik zou het zo weer kunnen. Nu geen tekorten meer, maar nog wel heel zuinig en bewust van het feit dat niets zeker is in het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn huis gekocht toen ik alleenstaand was. Daarna kwam VL er bij en hij verdiende minder. Dus was het streven de financien zo in te richten dat we van zijn salaris rond konden komen.
    Jouw dillemma geeft ook aan waarom ik niet in het onderwijs zit. Ik heb het serieus overwogen, maar de salarissen (niet marktconform) PLUS het (wel marktconforme) aanname/ontslaggedrag van scholen vond ik een probleem. Dan was er nog een puntje dat leraren steeds meer moeten en heel beperkt scholingsopties hebben. Ik weet dat scholen financieel beperkte keuzes hebben, dus de schuld ligt nogal verdeeld en genuanceerd. Maar ik heb toen gekozen voor mijn financiele zelfstandigheid in best een aardige/leuke baan ipv mijn hart volgen. Ik zou wel willen dat we zoals in Finland werken (waar leraren gewaardeerd en beter betaald zijn), maar "as is verbrande turref".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je al doorgerekend hoeveel jullie moeten aflossen om van het laagste salaris te kunnen rondkomen? En welke strategieën je zou hebben als dat laagste salaris realiteit is voor die tijd? (Stel dat je man overlijd, of ernstig ziek wordt) Sommige mensen kunnen nog veel bezuinigen, zoals @Anoniem, anderen kiezen voor een verzekering voor een beperkte tijd (zeg tot de tijd dat jullie voldoende hebben afgelost), velen denken niet eens na.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben een aantal jaar geleden gekozen voor een inkomstenterugval door meer thuis te blijven bij Peuter (inmiddels Kleuter). We hebben dat in die periode opgevangen door aanvulling van het budget van buffer. Ook zijn we bewuster gaan kopen (of juist niet dus). Inmiddels weer meer gaan werken en nu dus zoekende naar wat willen we/ kunnen we en toch besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je stelt dat de WW uitkering 70% van je laatst verdiende salaris is maar dat klopt niet helemaal. Daar zit wel een maximum aan, als iemand 10.000 euro verdient krijg je echt geen 7000 euro. Er zit een maximum dagvergoeding aan en dan kom je volgens mij niet verder als 1900 euro netto per maand, ongeacht hoe hoog je salaris voor die tijd was. Volgens mij hebben veel mensen daar een verkeerd beeld van. Het is tot 70% van je salaris maar wel met een maximum per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben overigens ook met een behoorlijke inkomsterugval te maken gehad. Mijn man zit 2 jaar in de ww. Dat scheelde ons 700 euro in de maand wat er minder binnen kwam. We hebben direct ons uitgavenpatroon aangepast en nog een behoorlijk bedrag extra afgelost op de hypotheek. Een buffer hadden we gelukkig. Ik werk ook in het onderwijs en als ik mijn werk hou gaan we ons wel redden, ook als mijn man straks geen inkomen meer heeft. Maar hopelijk komt hij weer aan de slag.😀

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een paar jaar geleden stond manlief ineens op mijn werk. Hij had een gesprek gehad op zijn werk, verschil van mening met zijn leidinggevende, hij kon per direct naar huis. Ondanks zijn vaste aanstelling. Verdere details zal ik je besparen. We hebben het op kunnen lossen doordat ik solliciteerde naar een 'full time' baan. En ook nog werd aangenomen :) Daardoor gingen we ondanks de ww er financieel niets op achteruit. Gelukkig vond manlief binnen 9 maanden weer een baan. Nu is het luxeprobleem dat we allebei volledig werken. Ik zou graag minder uren willen. Maar met het uitzendcontract van man, neem ik het 'risico' nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd interessant om te kijken of dat lukt idd, rondkomen van je ww.

    BeantwoordenVerwijderen