Woonlasten in verhouding met inkomen?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 17, 2015

Als we naar woonlasten kijken, vergelijken we dit meestal meteen met ons eigen inkomen. Woonkosten van 1000 euro per maand zijn voor de een immers relatief veel en bij de ander naar verhouding relatief weinig. Maar zijn onze vaste lasten in verhouding met ons inkomen?

Onze (bruto) hypotheeklast inclusief aflossing is als volgt:

  • Annuïteiten Hypotheek € 125.000,--
- Annuïteitenbedrag € 575,36 per maand achteraf. 
  • OpbouwHypotheek € 208.000,--
- Rentebedrag € 814,67 per maand achteraf 
  • OpbouwSpaarrekening
- inleg € 317,41 per maand

In totaal betalen wij dus een bruto maandbedrag van 1707,44 euro. 

Verhouding
Ons inkomen wisselt nog wel eens, maar is per maand rond de 5000 euro. Dit zou betekenen dat alleen de bruto hypotheeklast 34,15% van ons inkomen is. Het zou het mooist zijn als onze hypotheeklast een kwart van ons inkomen wordt. Er zijn immers nog voldoende andere vaste lasten die betaald dienen te worden.

Inkomensterugval
Wij proberen onze bruto maandlasten nu zo snel mogelijk naar beneden te brengen. Wij zijn nu immers nog dinky's (dubbel inkomen, no kids). Dit kan in de toekomst anders worden. Als er kinderen mogen komen, hoop ik parttime te kunnen werken. Ons gezamenlijk inkomen zal dan verminderen. Daarnaast zullen onze lasten hoger worden. De verhouding tussen onze woonlasten en ons inkomen zal dan procentueel gezien stijgen.

Hoeveel procent gebruik jij voor jouw woonlasten (huur/hypotheek? Hebben jullie hier een richtlijn voor?

  • Share:

You Might Also Like

20 reacties

  1. Wij betalen nu nog maar 90 Euro aan bruto maandlast. Ons loon is netto 1850. Daar komen nog wat teruggaves/vakantiegeld bij e.d. op jaarbasis en dan komen we uit op om en nabij de 2200 p/m Dat is dus nog maar een heel klein deel van onze inkomsten. Vandaar dat het aflossen zo fijn voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongeveer 1/3e van het salaris van mijn man gaat op aan het betalen van de hypotheek. Dit proberen we wel naar beneden te krijgen door af te lossen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 15% van het inkomen ( 1400 euro netto per maand) is voor de hypotheek. Deze is aflossingsvrij gemaakt. We lossen niet meer verder af. En de opgebouwde buffer daarvoor niet gebruikt. We zijn allebei zestigers, hard ziek geweest, nu gaat het weer goed. We gaan nu genieten van de vele vrije tijd ( naast de 2 kleine baantjes) en gaan lekker zachtjesaan de buffer opsouperen. We leven nu nog.... en meenemen kun je niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. onze huur is €683 en ons inkomen 2284, en het is een sociale huurwoning, een behoorlijk percentage en minder zal het niet worden helaas
    liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je nog geluk volgens mij kom je met zo,n netto inkomen niet meer aan een sociale huurwoning veel meer mensen zijn in verhouding meer kwijt van hun inkomen.

      Verwijderen
  5. Ik betaal 12,5% van mijn inkomen aan hypotheek. Dat is inclusief aflossing. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn netto inkomen is lager dan jouw bruto maandlast ;-) Ik heb een tijd gehad dat mijn bruto hypotheeklast 38 % was van mijn toenmalige netto inkomen. Toen ben ik versneld gaan aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De bruto maandlast is ongeveer 1/3 van het inkomen. Sinds kort proberen we dit naar beneden te krijgen door af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik zit momenteel op 432.51 per maand , dat is momenteel gemiddeld 28 % en ik doe mijn best deze naar beneden te krijgen ik hoop binnen een paar jaar toch tegen de 20% of lager te zitten ... zo kan ik mijn geld voor nuttige dingen gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik ongeveer 8 jaar geleden mijn huis kocht was de hypotheek ongeveer 30% van mijn inkomen. Ondertussen is de verplichte aflossing met gestegen inkomen en extra aflossen op hypotheek gedaald naar 5%. Op dit moment voel ik niet een inkomen van 95% omdat ik 50% gebruik om te leven/sparen en ik de rest gebruik voor aflossen. Dit zie ik niet als absoluut, dus ik moet even zien met vakantie/onderhoud hoe het echt uitkomt.

    Mogelijk dat ik de toekomst verhuis naar een duurder huis. Dan zie ik 25-33% van mijn inkomen aan hypotheek als ideaal. Het verschil met 50% is dan te gebruiken voor onderhoud/buffer/extra aflossen.

    Ik mis in je overzicht de Overlijdens risico verzekering. Die is mi een component in je vast huis lasten.

    Je noemt bruto bedragen. Hoe zie je de belastingteruggave voor de hypotheekrenteaftrek? Nodig om te leven of anders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lijkt mij het fantastisch om zo'n klein deel van je inkomen te moeten besteden aan woonkosten. Dat zal voor ons nog wel even duren. Wij rekenen overigens bewust met bruto bedragen. Alles wat wij jaarlijks terug krijgen van de belastingdienst gebruiken wij direct voor een extra aflossing.

      Verwijderen
  10. Zonder rekening te houden met belasting teruggave, besteed ik ca. 16% van mijn inkomen aan hypotheek. Verder gaat ca. 7% van mijn inkomen op aan de maandelijkse VVE bijdrage en een voorschot voor stookkosten. Ik heb een starterswoning. Toen ik 9 jaar terug mijn huis kocht was het gebruikelijk om een deel van de hypotheek aflossingsvrij te hebben. Doordat ik een prima salaris heb, en op mijn auto en vakanties na geen hoge kosten maak, kan ik nog flink sparen. Met dit spaargeld los ik jaarlijks een deel van de aflossingsvrije hypotheek af. Dit is gunstiger dan het geld op de spaarrekening te laten staan. Ik houd er hierbij rekening mee dat ik wel spaargeld moet hebben om de auto te vervangen of andere om andere dingen te bekostigen die bij deffect accuut vervangen moeten worden (koelkast, oven, wasmachine e.d.). Wellicht verhuis ik over een aantal jaren naar een andere, duurdere woning. Mijn doel is dan om vergelijkbare woonlasten te hebben als toen ik mijn huidige hypotheek afsloot. Het extra kapitaal hoop ik dan voor een groot deel uit spaargeld te kunnen halen. Het resterende hypotheekbedrag is in een spaarhypotheek met gegarandeerd eindkapitaal ondergebracht, dus dat komt in kleine stukjes naar me toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze hypotheek en inleg banksparen is samen 1/3 van ons maandelijks salaris. (Eenverdiener
    Dus de extra's als vakantiegeld, 13e maand, teruggaaf of kinderbijslag niet meegerekend. We verwachten dat dit nog wel een tijd zo blijft. De looptijd is nog lang voor bijv het bankspaardeel. We lossen soms wel extra af, maar dat scheelt maar weinig in de maandelijkse lasten natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. bruto 763 p.m. incl een aflossing van +-110 euro en woekerpolis ad 58 euro. Daarnaast krijg ik nog 140 euro van de rente terug als gift van mijn ouders (lening voor uitbouw via hun) alles incl kom ik op 19% van netto inkomen (uit ex toeslagen en teruggaves bonussen / vakantiegeld) reken ik de terug gekregen rente niet mee dan zit ik op 15%

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Momenteel gaat 18% van onze netto inkomsten op aan de hypotheek / ORV. We hebben ongeveer 20% van de oorspronkelijke hypotheek (aflossingsvrij) versneld afgelost. In januari 2016 houden we een feestje want dan eindigt de rentevastperiode ;-) Vanwege de lage hypotheekrente en een extra tussentijdse aflossing zal dit dalen naar ongeveer 11%.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij betalen nu alleen rente. 204.50 bruto( 4,75%) van ons salaris.samen 4300 netto. Maar lossen niks af. Wij gaan sparen om over 12 jaar misschien alles af te lossen. Zouden dan 700€ per maand moeten sparen. Hoop dat dat lukt.aflossen heeft geen zin ivm onze extreem lage rente 2.25%
    Elke maand nu geld over. Oja worden wel duurdere jaren ivm schoolgaande kinderen waarbij je over 2 jaar alles moet betalen. Probeer de kinderen schuldenvrij te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Inkomen = 14 x 2.600 netto (36.400). hypotheek annuiteit = 12 x 1150 (13.800). Hypotheeklasten dus 38% van mijn inkomen.
    Edoch, ben vrijgezel and no kids, en ik wil op m'n 65ste een afgelost huis hebben van 285K (waarde nu).
    Ik kan nog vrij luxe leven, vind ik, ook omdat ik via werkgever een leaseauto heb en een Europese brandstofpas.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij mij is die verhouding wat minder; ongeveer 80% van mijn vaste inkomen gaat naar mijn hypotheek. De rest tel ik dan nog niet eens mee. Wel heb ik vrijwel altijd extra inkomen, dus is het niet zo dat ik verder niet kan leven. Ik zou in de toekomst dolgraag naar een vastelastenplaatje van max €1000 voor alles gaan. Dat zal er alleen waarschijnlijk pas van komen op het moment dat ik mijn huis verkocht heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op basis van dit jaar's netto salaris van €51.700 en 2015 bruto hypotheeklasten van €13.700 komt ik uit op 26.5% waarbij de lease auto reeds betaald is. Voor 2016 verwacht ik dat ik onder de 25% zal uitkomen.

    Heb wel in de afgelopen jaren mijn hypotheek anders in gedeeld waardoor mijn aflossingsvrije hypotheek weg is en ik aflos, spaar en inleg op kapitaalverzekering. Hierdoor zijn mijn hypotheeklasten wel gestegen echter door rente opnieuw vast te zetten voor 10 jaar tegen 2.20% betaal ik wel veel minder rente en heb ik die zekerheid voor langere periode.

    Als ik energiekosten (€1400 dankzij zonnepanelen) en verzekeringen (€600) erbij tel komt mijn percentage uit op 30.4%.

    BeantwoordenVerwijderen