Zonnepanelen? De voor- en nadelen.

mei 11, 2015
Op vele consuminderblogs zie ik ze voorbij komen; de (veelal positieve) verhalen over zonnepanelen. Wij hebben er ook al over nagedacht, alleen ligt bij ons de prioriteit op dit moment bij het aflossen van onze hypotheek. Toch blijft het wel in ons hoofd rondspoken. Wat zijn nou de voor- en nadelen van zonnepanelen?

10 Voordelen van zonnepanelen

  • Je bespaart op een makkelijke en overzichtelijke manier op de energierekening.
  • Je bent milieubewust, door gebruik te maken van groene energie verklein je jouw CO2-uitstoot. Daarnaast is  zonne-energie echt pure groene energie.
  • Op termijn leveren zonnepanelen geld op. Binnen 7- 10 jaar kun je de investering al terugverdienen en over een periode van 25 jaar is het zelfs mogelijk om de investering twee of drie keer terug te verdienen.
  • Het is zelfs mogelijk dat je zelf een stroomleverancier wordt, en wel als de energie die je opwekt meer is dan de energie die je verbruikt. Je krijgt dan niet alleen geld terug van de energiemaatschappij, maar kan de zelfopgewekte energie ook verkopen
  • Je geeft jezelf een stukje zekerheid, omdat je dankzij de zonnepanelen geen last meer hebt van stijgende stroomprijzen.
  • Zonnepanelen gaan gemiddeld 25 jaar mee. In die periode heb je er geen omkijken naar: ze zijn veilig, stil en vergen weinig onderhoud. Daarnaast is de installatie van de panelen ook relatief eenvoudig en snel gebeurd.
  • Mocht je jouw huis willen verkopen, dan heb je door de aanschaf van de zonnepanelen jouw huis aantrekkelijker gemaakt voor potentiële kopers: het energielabel is gunstiger en de maandlasten zijn lager. Maar je kan de zonnepanelen natuurlijk ook meeverhuizen. In principe zijn er geen vergunningen nodig voor de plaatsing van zonnepanelen.
  • De zonne-energie die je nodig hebt is altijd en overal beschikbaar, daarmee zijn zonnepanelen breed inzetbaar.
  • Het is gunstiger om te investeren in zonnepanelen dan geld op een spaarrekening te zetten, het beoogde rendement is hoger
  • De kosten zijn gedaald. Ondanks dat er geen subsidie meer beschikbaar is, is het toch zeer interessant om te investeren in zonnepanelen. Gemiddeld kosten 13 panelen (3250 kWh per jaar) 6500,- euro welke je binnen 7 tot 10 jaar terug hebt verdiend.

10 Nadelen van zonnepanelen

  • Ook al dalen de prijzen van zonnepanelen nog steeds, voor sommigen zijn de panelen nog steeds te duur. Daarnaast vindt men een terugverdientijd van ongeveer 7- 10 jaar vaak nog te lang. Het is ook niet zeker over de stroomprijs die je kan ontvangen voor te veel opgewekte energie altijd hetzelfde zal blijven.
  • Een zonnepaneel levert relatief nog weinig stroom. Voor de meeste huishoudens zal daarom nog energie van een energiemaatschappij moeten worden afgenomen. Kies daarom ook voor zonnepanelen van goede kwaliteit. De panelen van slechte kwaliteit nemen namelijk snel in rendement af.
  • De zon is weliswaar overal aanwezig, maar voor het hoogste rendement moeten de zonnepanelen in een hoek van 36 graden op het zuiden zijn gericht. Indien dat niet mogelijk is, daalt het rendement vrij snel.
  • De energieopslag van de opgewekte stroom is alleen mogelijk door gebruik te maken van dure accu’s.
  • Je moet erop toezien dat de panelen vrij blijven van bijvoorbeeld sneeuw of vogelpoep. Ook moet je ervoor zorgen dat ze niet te vaak in de schaduw staan. Daarvoor moet je wellicht bomen kappen.
  • Bij meer dan drie zonnepanelen dien je een extra groep in uw meterkast te verwerken. Gemiddeld kost deze aanpassing zo'n €400,00 euro.
  • Niet iedereen vindt zonnepanelen mooi
  • Het is goed mogelijk dat de verzekeringspremie zal stijgen.
  • In 2015 is er geen subsidie meer beschikbaar. De prijzen van zonnepanelen zijn echter flink gedaald.
  • Tegenwoordig moet men ook rekening houden met de btw. Iedere eigenaar van zonnepanelen krijgt hiermee te maken. Gelukkig kun je wel, mits je aan de voorwaarden voldoet, de belasting terugvragen. 
 Wij hopen dat in de toekomst de zonnepanelen meer stroom opleveren en goedkoper in aanschaf worden. Heb jij zonnepanelen? Behalen ze het rendement wat vooraf kenbaar gemaakt is?

10 opmerkingen:

  1. Wij hebben nog geen zonnepanelen. We willen ze wel graag, maarja.... Weet je dat trouwens zeker van die BTW? Want ik had begrepen dat dit alleen geldt als je meer opwekt dan je zelf verbruikt... Maar ik weet het niet zeker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Het is zelfs mogelijk dat je zelf een stroomleverancier wordt, en wel als de energie die je opwekt meer is dan de energie die je verbruikt."
    ->voor deze stroom krijg je de bodemprijs, ongeveer een kwart van de normale prijs. Er is nog geen zonnepaneel die dan nog winstgevend is.

    "Je geeft jezelf een stukje zekerheid, omdat je dankzij de zonnepanelen geen last meer hebt van stijgende stroomprijzen."
    ->je krijgt er meer onzekerheid voor terug. Alle bezittingen brengen risico's met zich mee. Misschien dalen de zonnepaneelprijzen heel hard, dan heb je ze dus te vroeg gekocht.
    "De zonne-energie die je nodig hebt is altijd en overal beschikbaar, daarmee zijn zonnepanelen breed inzetbaar."
    -> wat bedoel je hiermee? De zon schijnt niet overal, en zeker niet altijd...

    "De kosten zijn gedaald. Ondanks dat er geen subsidie meer beschikbaar is,..."
    ->De saldering is een vorm van subsidie. (en die is niet zuinig)

    "Een zonnepaneel levert relatief nog weinig stroom. Voor de meeste huishoudens zal daarom nog energie van een energiemaatschappij moeten worden afgenomen."
    ->waar baseer je dit op? iedereen die ik ken met zonnepanelen levert net zoveel als dat ze gebruiken, en hun dak ligt nooit helemaal vol.
    "In 2015 is er geen subsidie meer beschikbaar. De prijzen van zonnepanelen zijn echter flink gedaald."
    -> zie hierboven over saldering. Het is trouwens goed mogelijk dat de saldering na 2017 verdwijnt, dan worden zonnepanelen in eens een stuk minder rendabel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. voor deze stroom krijg je de bodemprijs, ongeveer een kwart van de normale prijs. : dat hangt maar net van je leverancier af, Qurrent geeft een bedrag van 10 cent exclusief btw terug per terug geleverde kwh, Greenchoice vergoedt voor de eerste 1000 terug geleverde kwh de volledige kwh prijs incl energieheffing enz.

      Verwijderen
  3. Ik heb 6 panelen, geen extra groep in de meterkast nodig gehad. Ook geen last met BTW, want een meter die terugdraait. Aan saldering doe ik dus niet. Bomen kappen is ook niet nodig en panelen liggen op een schuin dak op het zuiden, dus echt perfect. Verzekeringspremie omhoog? Nee hoor.
    De bezwaren die je aanvoert lijken me weinig relevant/weinig hout snijden.

    Vanochtend stond er nog een verkoopmeneer (schoorsteenveger) voor mijn deur die me probeerde wijs te maken dat mijn zonnepanelen echt aparte reiniging met een apart product nodig hadden. Hij stelde dat regenwater of kraanwater schadelijk was voor de panelen en dat hij met een speciaal osmose water de panelen zou reinigen. Zou ik dit niet laten doen, dan zou mijn opbrengst snel omlaag gaan en zouden de panelen ernstige schade kunnen oplopen in de vorm van lekkage of oververhitting. Ik wimpelde zijn verhaal af met het antwoord dat ik e.e.a. wel zou navragen bij de leverancier van de panelen.
    Snel bood hij me een korting aan op de prijs en stopte me een folder in de hand, waarna ik met ‘een fijne dag verder’ uitzwaaide.

    In de folder staan vele onjuistheden en aperte onzin (ook uit juridisch oogpunt) maar dat van de osmose reiniging trok ik voor de zekerheid (hoewel ik er niets van geloofde) maar even na bij Milieu Centraal:

    Schoonmaken: niet altijd nodig
    Als zonnepanelen onder een hoek van meer dan 20 graden zijn opgesteld, worden ze door de regen vanzelf schoon gespoeld. Schoonmaken is dan in principe niet nodig.

    Bij horizontalere panelen is het aan te raden de panelen minstens eens per jaar te (laten) schoonmaken. Het is raadzaam om de omvormer regelmatig stofvrij te maken. Daardoor gaat hij langer mee. Het is sowieso verstandig de opbrengst van jouw panelen in het oog te houden (zie boven). Als die lager is dan verwacht, kan dat zijn omdat de panelen vuil zijn. Zodra uit de monitoringsgegevens blijkt dat de stroomopbrengst met meer dan tien procent afneemt, is het aan te raden om de panelen en de omvormer te inspecteren.

    Kortom: dat zonnepanelen reiniging met osmosewater nodig hebben is echt een onzinverhaal dat niemand zich moet laten wijsmaken.
    Dat panelen vuil kunnen worden is wel waar, en dat kan ook voor minder opbrengst zorgen maar dat is in principe gewoon op te lossen door ze te (laten) wassen met water (en een zachte doek).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Ook geen last met BTW, want een meter die terugdraait. Aan saldering doe ik dus niet."
      Een terugdraaiende meter, dat is precies wat saldering is. Stroom kost tegenwoordig ongeveer 23ct/kWh, maar als je zelf stroom zou willen verkopen, zou hij op de energiemarkt ongeveer 6ct/kWh opleveren. Jou energiemaatschappij wordt door de overheid verplicht om jou stroom tegen hetzelfde tarief terug te kopen. Je krijgt dus 17ct/kWh boven de marktwaarde. Dit is de saldering.

      Verwijderen
  4. hai, Kan je in NL ook je dak verhuren aan energiebedrijven voor het opwekken van zonne energie? Lijkt me ook een manier om passief inkomen te genereren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is heel voordelig om zonne-ondernemer te worden. Dat hebben we direct gedaan bij de aanschaf van 16 panelen, samen 6500 euro. Je krijgt dan de BTW van de panele en installatie terug. De BTW die je zelf moet betalen gaat er dan wel af. Is in eerste jaar dacht ik 40 euro voor ons. Netto levert het ons dit jaar meer dan 1000 euro op,waardoor de panelen maar 5500 euro kosten. Vanaf 2016 hebben we Btw vrijstelling. Ik zal er binnenkort een blogje over schrijven bij vetopdebotten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een beetje een net niet verhaal vooral bij de nadelen, dat geeft op zich niets als de lezer het zo ook waardeert :-)

    Bij de voordelen mis ik 1 ding, je zonnepanelen gaan dan wel 25 jaar mee, maar je omvormer zul je 1 a 2 keer moeten vervangen in die periode. Die kosten komen er dus nog wel bij.

    Verder zijn er geen slechte zonnepanelen. Iedereen garandeert na 25 jaar nog 80% rendement. Neem gewoon de goedkoopste. (voor de omvormer is dat wel anders, daar zal goedkoop duurkoop zijn)

    De afname door minder ideale ligging tov zuiden/hellingshoek valt reuze mee. (zolang je ze maar niet op het noorden legt) De zonneatlas geeft aan of je rendabel dak hebt.

    Energie opslag in is praktijk nog niet mogelijk/rendabel te maken. Er lopen wel goede experimenten om de batterij van een elektrische auto 's-avonds als accu te laten werken voor je huis. Maar dat is nog in experiment fase.

    Belangrijkste is de salderingsregeling die in 2017 in het parlement komt om na 2020 iets mee te gaan doen. Dat is een erg dure subsidie. dus nu snel aanschaffen zou ik zeggen dan heb je de panelen nog niet terug voordat ze eraan gaan tornen. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het helemaal afgeschaft wordt want dan is het hele zonnepanelen verhaal in klap voorbij en is het niet meer interressant. We mogen nog 1 keer stemmen voor die tijd..dus GL allemaal :-)

    nu even over je vraag:
    Ik heb ze nu 2.5 jaar ruim liggen. (5200 KwH) dus ik ben netto producent. (ik heb maar 4500 kwh op jaarbasis nodig) Maar ik heb geredeneerd dat het rendement wat terugloopt en verwacht dat we binnen nu en x jaar allemaal elektrisch rijden en dus weer meer nodig heb. In 2014 heb ik 80 euro erbij gekregen van Essent en is mijn maandelijkse voorschot voor gas en licht naar 69 euro gegaan (voor een gezin met 2 kinderen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben sinds twee jaar zonnepanelen en ik vind het super. Mijn energierekening is gedaald naar € 90,00 per maand (gas en elektra) voor vier personen in een half vrijstaand huis! Nu is het wel zo dat ons dak de ideale ligging heeft op het zuiden en met de juiste hellingsgraad, geen bomen of andere hoge dingen ervoor dus ze doen het optimaal. Verder hebben we via de belastingdienst de btw teruggekregen. Dat is een beetje omslachtig maar het werkt wel (navragen bij de belastingdienst of vereniging Eigen Huis hoe dit werkt).
    Ik vind trouwens dat het, naast het financiële voordeel, eigenlijk ook heel logisch is dat zoveel mogelijk mensen aan de zonnepanelen gaan. De fossiele brandstof raakt immers een keer op. De zon doet het voorlopig nog wel dus waarom niet gebruiken ? Ik snap dat niet. Nederland loopt trouwens enorm achter met het toepassen van zonnepanelen. Als je bijvoorbeeld door Duitsland, Oostenrijk etc. rijdt zie je ze overal en in grote hoeveelheden. Persoonlijk heb ik het idee dat de regering probeert de ontmoedigen omdat het belastinginkomsten scheelt als heel Nederland aan de zonnepanelen gaat. En dat vind ik nogal erg korte termijnpolitiek! Nou ja, hoe dan ook, ik ben blij met de aanschaf van mijn zonnepanelen en ik moedig iedereen aan om er ook voor te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons is vorige week iemand langs geweest voor zonnepanelen en nu wachten we op de offerte!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.