,

Boodschappenbudget; dat gaat niet goed..

juni 12, 2015

Vorige maand lukte het ons ineens niet om uit te komen met 500 euro boodschappengeld. Er waren veel impuls- en gemaksaankopen gedaan. Hierdoor vloog het geld er werkelijk uit. Uiteraard geef ik mijn zwangerschap de schuld; hierbij mijn top 3 beste smoezen.

- ik ben te moe om te koken; we eten afhaalvoedsel of opwarmmaaltijden
- ik voel me zielig, dus wil chocola, taart en andere lekkere dingen eten
- ik werk zo hard, iets lekkers heb ik zeker verdient.

Het slaat natuurlijk kant noch wal. En ik heb mijzelf daarom vandaag een spreekwoordelijke schop onder mijn kont gegeven. Klaar met alle smoesjes, met 500 euro aan boodschappenbudget moeten wij prima uit kunnen komen en zelfs wat over kunnen houden. Daarnaast eet ik natuurlijk ook nog eens veel gezonder als ik wel zelf kook.

Ik merk dat mijn mindset erg veel invloed heeft op mijn uitgaven. Hoe slechter ik in mijn vel zit, hoe meer gemaksuitgaven ik doe. Zodra ik mij hier weer bewust van ben, kan ik gelukkig ook wel de knop weer omzetten. Alleen is de eerste schade dan al geleden.

Wanneer gaan jullie over jullie boodschappenbudget heen? Hoe zorgen jullie ervoor dat impulsaankopen en troostvoedsel niet of met mate gekocht worden?



You Might Also Like

4 reacties

  1. Vind ik niet zo vreemd toen ik in verwachting was, met een fulltime werkweek, was ik in de eerste maanden ook vaker te moe om nog te koken en/of te poetsen. Goed dat je je rust genomen hebt, en voor het gemak bent gegaan. Je krijgt vanzelf weer meer energie als die vermoeiende eerste drie maanden voorbij zijn en voldoende rust is belangrijker voor de gezondheid van jouw en je baby dan een beetje geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het lekker weer is, vind ik het heel moeilijk om me te houden aan ons 'borrelbudget". Ik heb dan al zin om lekker op een terrasje te gaan zitten, en vrijwel altijd als ik door de stad loop, zitten er al vrienden die ons erbij roepen. De kans dat we dan ook nog wat eten op dat terras is vrij groot. Gezellige en fijne momenten, maar als de zon vaak schijnt, lukt het bijna niet om binnen het budget te blijven. Ik probeer er wel voor te zorgen dat er makkelijk te bereiden eten in de koelkast ligt, dat maakt het iets makkelijker om de verleiding om ook een hapje te eten te weerstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je moe bent probeer koken dan eens te zien als ontspanning, zo werkte het tenminste bij míj heel goed in tijd van stress en uitputtingsgevoel. Nu hou ik van koken en vooral dingen klein snijden kon ik me helemaal in verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik haal zaterdagochtend melk en brood en probeer daarbij onder de tien euro te blijven. Vanmorgen was het 11,50 omdat ik ook wat Kiwi's voor zoon mee heb genomen. Zaterdagmiddag of zondagmiddag de weekboodschappen. Dat varieert van dertig tot vijftig soms zestig euro. Tegen het einde van de maand knijp ik de geldkraan dicht en geef ik aan dat eerst de vriezer leeg moet en we nog van alles in huis hebben om een maaltijd van te maken. Ik haal alleen snoep of koek als dat onder de euro kost. Of, als ik weet dat we er een maand mee doen. Zoals M&M nootjes. Een lekkernij van vriendin, maar daar doet ze soms wel twee maanden mee. Doel is altijd onder 250euro te komen. Soms haal ik dat. Volgend jaar wil ik een kleine kas neerzetten om zelf wat groenten en fruit te verbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten