Huis verkocht?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juni 20, 2015

Vorige week zaterdag was niet mijn favoriete dag, maar om het leed een klein beetje te verzachten kwam er gisteren toch nog een klein beetje goed nieuws. Vorige week zaterdag was namelijk ook de open huizen dag van de woning van wijlen schoonvader. Het was een lokale open huizen dag. Vooraf waren we bang dat we gehele reis voor niets gemaakt hadden. Gelukkig bleek niets minder waar. In totaal zijn er 4 stellen (gezinnen ) langs geweest.

Vanuit deze bezoeken is één nieuwe bezichtiging aangevraagd bij de makelaar. Dit gezin was al eerder bij de woning komen kijken, vervolgens kwam het langs op de open huizen dag en nu zijn ze afgelopen donderdag met de makelaar de woning gaan bezichtigen én hebben een bod gedaan. Het huis staat op dit moment te koop voor een vraagprijs van 225.000 euro. De kijkers hebben een bod van 210.000 euro gedaan. Dit is tevens het eindbod.

Aangezien het een woning is waar het nodige onderhoud aan zit, is het een schappelijke prijs, maar wel het minimale wat er voor wilden ontvangen. We twijfelen of we een tegenbod moeten doen of dat we akkoord moeten gaan voor deze prijs. We willen er erg graag vanaf. Daarnaast levert een paar duizend euro erbij, netto minder op, aangezien je er nog erfbelasting over moet betalen. Maar ergens blijven we twijfelen. Het is uiteindelijk ook gewoon een zakelijke transactie. Op de woning rust nu nog een hypotheek van 106.000. Daarnaast moeten er nog kosten gemaakt worden voor de makelaar en betalen we nog erfbelasting over het geld wat ontvangen gaat worden. De belastingdienst houdt overigens rekening met de WOZ-waarde van de woning (225.000). De hypotheekschuld wordt hiervan afgetrokken, waarna over het bedrag wat overblijft belasting betaalt dient te worden.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Huis verkopen voor dit bedrag of toch nog een tegenbod doen?

  • Share:

You Might Also Like

16 reacties

  1. ik zou zeggen : verkopen voor dit bod en dan kun je daarna alles afhandelen en afsluiten.
    dat is een heel prettig gevoel als je van alles af bent.
    fijn weekend verder, groet Nicol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk te zeggen omdat ik niet kan inzien wat de woning waard zou kunnen zijn. Mischien kan je makelaar inzicht geven op kans op hogere verkoopprijs.

    Ik zou denk ik 210.000 accepteren maar inzetten op gunstige voorwaarden voor jezelf. Overdracht binnen 8 weken, huis niet leeg opleveren (zaken die je niet wilt hebben blijven achter), notaris in jouw regio, energielabel, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind deze reactie echt helemaal slim!
      Hanna

      Verwijderen
  3. Ja, ik zou er ook voor gaan.
    Ik ken daar de markt natuurlijk niet, het trekt wel enigszins weer aan afhankelijk waar je woont.
    Maar is rust en geen zorg meer over onderhoud etc ook niet belangrijk? Daarnaast is het ook van belang dat je het af kunt sluiten..
    Succes Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met alles wat er verder nog in jullie leven speelt zou de rust van een verkocht huis denk ik zwaarder wegen dan misschien nog een paar duizend euro extra krijgen voor een woning die nu ook nog elke maand geld kost. En waarvan je niet weet hoe lang dat nog kan duren. Ik denk dus als ik jullie was dat ik voor de rust zou gaan en het bod accepteren. Zorg goed voor jezelf want dat heb je nu echt nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het denk ik wel verkopen.... Op een gegeven moment wil je er toch wel vanaf zijn, lijkt me...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Accepteren. De kans dat, wanneer het huis langere tijd in de verkoop staat, er een beter bod komt wordt steeds kleiner. De kosten lopen door. Jullie moeten vaker hetzelfde ritje maken. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja meteen verkopen lijkt me, het is het minimale wat jullie willen ontvangen, wees er dan tevreden mee. Zoals al opgemerkt het kost toch elke maand geld en een leegstaand huis is kwetsbaarder dan een bewoond.

    En je hebt geen idee wanneer er weer belangstellenden komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het met de anderen eens. Ja, je zou er misschien nog net iets meer uit kunnen slepen, maar je loopt dan het risico dat deze koop niet doorgaat en dat je maar weer verder af moet wachten, hoe lang het nog gaat duren. Ik denk dat jullie uiteindelijk best tevreden kunnen zijn met deze transactie. Dit gezin een huis, jullie zijn er vanaf, en voor een schappelijke prijs (voor hen) en een schappelijke opbrengst (voor jullie).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weg=weg en dan ben je er ook vanaf. De erfbelasting valt nog wel mee.
    Na een vrijstelling van 20.000 betaal je 10% als kind over de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou verkopen. Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat je kosten van de begrafenis van je schoonvader kunt aftrekken van de erfbelasting, weet niet of je daarvan op de hoogte was.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. tis toch gekregen geld,nie moeilijk overdoen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Accepteren! Heel schappelijk bod vind ik. Zeker als je er vorige week nog over dacht om de prijs te verlagen of te investeren..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zou t verkopen idd.. als hun aangeven dat het hun eindbod is ? geen idee hoe het werkt met t verkopen van een huis etc hoor.. maar weet niet hoe snel je een andere koper hebt.. zo ben je ervan af en kan je het financieel gaan afhandelen.. super toch trouwens dat er nog maar zo'n kleine hypotheek op rust en je dus mogelijk nog wat overhoudt ? die luxe hebben wij niet in de familie ;) hier zullen we dus nooit genieten van een erfenis.. (en ik snap dat je liever je familie nog hebt dan een erfenis krijgt.. ) mn vader heeft nu ruim4 jr een koophuis, appartement, aflossingsvrije hypotheek en betanog erg fit en actief gelukkig, maar niet van plan om "extra" (laat t extr amaar weg bij een aflossingsvrije hypotheek) te gaan aflossen... :S tja.. zie wel hoe dat afloopt ;) ooit... maar geniet dus van de luxe positie dat het huis van je vader al half is afgelost! scheelt ene hoop geldzorgen denk ik ?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Reken voor jezelf uit hoeveel het kost als de woning nog 6 maanden langer te koop staat: extra hypotheeklasten, autokosten heen en weer rijden, ozb, rioolheffing, onderhoud. Of de uitgespaarde rente op je eigen hypotheek door de extra aflossing die je doet met de vrijgekomen overwaarde van de woning. Maar denk ook aan de tijd die jullie er zelf aan kwijt zijn, wil je niet liever je tijd aan iets anders besteden dan in het huis van je overleden vader?

    Mijn advies: Je hebt een bod ontvangen dat voor jezelf acceptabel is, dus verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. als je het bod accepteert, zou ik daarna wel bij de belastingdienst een bezwaar aantekenen op de aanslag: de markt blijkt anders te liggen dan zij dachten. Scheelt dan in de belasting die je moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen