Invloed van kind(eren) op de financien

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juni 11, 2015

Begin volgend jaar verwachten wij een kindje. De komende tijd gaan wij nadenken over ons werk. Hoeveel willen we nog werken en kunnen we daarmee rondkomen?

In de ideale situatie zou ik 3 dagen gaan werken. Mijn vriend wil graag 36 uur gaan werken (4x9). Maar daarbij valt uiteraard ook een deel van ons salaris weg. Mijn inkomen is het laagst, waardoor het voor ons het meest aantrekkelijk is dat ik minder ga werken. Op dit moment werk ik 1 fte. Na de geboorte zal ik teruggaan naar 0,6 fte.  Na de zomervakantie ga ik P&O vragen om een berekening te maken van mijn nieuwe inkomen, zodat wij een financiële planning kunnen maken.. Ik vind het overigens belangrijk om deels thuis te kunnen zijn voor ons kind, maar zou niet volledig thuis willen zijn. Ik geniet namelijk ook erg van mijn werk; het contact met collega's en de leerlingen en het gevoel erbij te horen in de maatschappij.

Naast een dalend inkomen, zullen onze vaste lasten ook flink gaan stijgen. Wij hebben geen familie in de buurt, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de reguliere kinderopvang. Het zal dus nog bewuster omgaan worden met ons geld. Daarnaast willen we ook doorgaan met ons ingezette aflosplan. Ik ben erg benieuwd of dit ons ook echt gaat lukken.

Hoe is het bij jou? Ben jij minder gaan werken? Welke invloed had het krijgen van kinderen op jouw financien?



  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Heb je misschien vrienden in de buurt die kinderen hebben. Dan zouden jullie om en om op elkaars kinderen kunnen passen. Zou flink.schelen in de kosten.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2 dagen kinderopvang, reken op 675 euro per maand aan kosten. Dan krijg je nog wel kdv-toeslag, dat is afhankelijk van je inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben gestopt met werken, toen de eerste kwam. Door mijn lichamelijke beperkingen ben ik ook nooit meer begonnen. Voor mij (en het hele gezin) een hele goede keus. Doordat ik thuis ben, is er hier altijd rust en hoeft werkende man in huis "niets" te doen, naast zijn werk. De kinderen hebben er altijd van genoten dat ze altijd vriendjes mee konden nemen naar huis bijvoorbeeld. Maar ik liet ze ook wel los, hoor. Ze mochten hun eigen weg gaan en deden dat ook. Ik kan goed met geld omgaan en zo hebben we het nooit als gemis gezien. Wel woon ik wat soberder dan menig ander (wij vinden het luxe genoeg) en gingen en gaan niet altijd op vakantie. De kinderen zijn nu zelfstandig en betalen hun eigen reizen en kijken met weemoed terug op de weekjes op de boeren camping in de achterhoek, waar we op de fiets/brommer heen gingen. Ze studeren en één koos voor een (beperkte) lening. De ander studeert vanuit huis en is dus goedkoper uit. Ze werken beide naast de studie. Alle opties hebben voors en tegens. Wij keken naar wat voor ons het beste voelde en haalbaar was (of we maakten het haalbaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben inmiddels 3 kinderen. Laat je vooral niet gek maken met wat je allemaal nodig hebt of handig is. Dat scheelt een hoop in de kosten! Toen onze 1e kwam ben ik wel helemaal gestopt met werken. Dit had 2 redenen. Ten eerste loopt mijn man continu diensten, dus zouden we ook regelmatig betalen voor opvang die we niet gebruiken. Ten 2e had ik geen rijbewijs en ging zo vroeg de deur uit dat de kinderopvang nog niet open was. Wij gingen er dus financieel behoorlijk op achteruit. Maar wij waren jong en mijn man stond aan het begin van zijn carriere, dus dat werd redelijk snel weer ingehaald. En over de tip om op elkaars kinderen te passen: Denk daar goed over na. Zo'n afspraak is niet vrijblijvend en betekent dus dat je op je vrije dag op andermans kinderen aan het passen bent...

    Geniet er vooral van! Natuurlijk is het goed en belangrijk dat je nadenkt over je financiën, maar ook met kinderen geldt: je geeft uit naar wat je hebt of wat je wilt uitgeven.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben gastouder, dus ik werk vanuit huis. kinderen hoeven dus niet naar de opvang, maar we hebben wel inkomen van mij erbij.
    ben hierdoor dus heel nieuwsgierig of je voor kdv of gastouder gaat kiezen (beide prima hoor :) ) mar gewoon nieuwsgierig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier twee kinderen. bij de eerste ben ik 3,5 dag gaan werken. Bij de tweede heb ik het ouderschapsverlof ingezet. ik werk nu 3 dagen. 1 dag opvang en twee dagen oma. oudste gaat 2x naar de bso en 1x naar oma.



    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het blijft puzzelen met kinderen ;) gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat had ik even gemist denk ik... Kdv is duur, maar je kunt er wel altijd van op aan, toch hebben wij ervoor gekozen de tweeling niet naar het Kdv te brengen omdat ik ze daar eigenlijk nog te kleine voor vind. Oma gaat op hun passen en onze kleine man blijft wel naar het Kdv gaan, omdat hij toch bijna naar school gaat en ik hem niet van zijn vertrouwde plekje wil halen. Succes met jullie keuzes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb zelf geen kinderen, maar werk wel vanuit huis. Ik zou waarschijnlijk al een heel eind komen als ik mijn tijd wat slimmer indeel. Maar wat hierboven genoemd wordt is denk ook een hele goede: je niet gek laten maken door wat je allemaal nodig zou moeten hebben. Vaak valt dat best wel mee. Ik zou niet durven zeggen dat kinderen goedkoop zijn, maar je hebt het nog wel een beetje zelf in de hand, gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Ik ben bij oudste (nu bijna 16) van 36 naar 28 uur gegaan. Ik woonde en werkte in dezelfde plaatst. Mijn werkgever (overheid) heeft nooit moeilijk gedaan bij ziekte oid. Dit heeft me wel veel vrije dagen gekost want zoon was de eerste twee jaar regelmatig ziek. Overigens had ik toen mazzel dat werk een kindplaats kocht want in 1999 waren de wachtlijsten voor open plaatsten kilometers lang (in de Randstad in ieder geval).
    Toen in 2005 dochter kwam ben ik na mijn bevallingsverlof een jaar een dag minder gaan werken met ouderschapsverlof. Na dat jaar ben ik teruggegaan naar 25 uur. Dochter had zo een plek op het kdv (want broer zat er al). Ook dochter was regelmatig erg ziek die eerste twee jaar maar toen kon ik thuiswerken en dat was prettig.
    Onze kinderen gingen resp 3 en 2,5 dagen naar het kdv en vervolgens 2 dagen bso. Hele goede periode voor beiden. Geen drama's met wegbrengen en halen, leuke groep, lieve leidsters. Ook nu is de bso op school erg goed.
    Het kost best wat maar ik heb de rust en de zekerheid van opvang. De onze is altijd open alleen niet op officiële feestdagen.
    Man heeft een hele drukke verantwoordelijke baan. Hij brengt wel elke ochtend zoon naar school ze gaan dezelfde richting op. Verder doe ik meer in het huishouden omdat hij veel meer uren werkt. Ik ben ook de planner in huis. In het weekend kookt man regelmatig en helpt mee met huishoudelijke klussen. Man wil graag een hulp maar ik ben nog niet om. Tuurlijk is het druk, soms ben ik erg moe maar ik doe gewoon een dutje op de bank als de vaatwasser nog uitgeruimd moet worden. Het is geen toonzaal en dat hoeft van ons ook niet. Mijn werk wil ik niet missen. Ik wil ook financieel op eigen benen staan, dat zou kunnen als het moet. Ook geef ik graag het geld van man uit, geen problemen met sparen ook.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb altijd op mijn vader kunnen rekenen, hij is gepensioneerd. Ik neem enkel jaarlijks een maand extra verlof om een groot deel van de schoolvakanties te overbruggen. De uitgaven stijgen, maar de gewoontes veranderen ook. Uiteindelijk komt alles weer tot een evenwicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij zitten in hetzelfde schuitje. En we hebben ook net een nieuw huis gekocht (dus woonlasten gaan ook meteen erg omhoog). Ons kindje gaat straks 3 dagen naar kdv, ik ben 1 dag per week thuis en de overige dag wordt gedeeld door mijn vriend en zijn schoonouders (om de week). Qua spullen proberen we nu zoveel mogelijk te krijgen van familie/vrienden en tweedehands te kopen. Zo'n babietje maakt het natuurlijk ook niet uit hoe de slaapkamer eruit ziet :). Belangrijkste is een bedje (of je kan co-sleepen..), genoeg luiers (ik heb een pakket tweedehands wasbare luiers gekocht - scheelt op termijn aanzienlijk in deze kostenpost), en een plekje om de baby te verschonen. Maar dat kan natuurlijk ook op een gewone tafel... En ik ga proberen de kraamcadeautjes een beetje te coordineren zodat we niet straks 10 dezelfde speeltjes krijgen...
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ging minder werken en - vooral - mijn werk anders indelen. Van 60 uur naar 36 uur, waaronder veel in de avonden. Iets minder inkomen, maar door slimme bezuinigingen in mijn bedrijf valt dat eigenlijk wel mee... Mijn meisje gaat 3 dagen naar de opvang, dat kost me 780 euro per maand maar ik krijg meer dan de helft terug.

    Kinderopvang is eigenlijk tot nu toe het enige wat ik extra uitgeef. Voor kleding etc. ben ik gewoon gaan budgetteren op mijn eigen garderobe..... Oh ja, luiers..... Maar ook... minder uitgaven aan sporten, uit eten etc.

    Achteraf had ik me minder aan stomme uitzetlijstjes gehouden maar meer om advies gevraagd aan jonge ouders. Die lijstejs worden door de babygroothandels gepubliceerd....
    Ook had ik misscien gekozen voor een opvang met langere openingstijden. Voor de filestress.... :-)
    Ik vind aan mijn opvang wel heel fijn qua extra dagen of dagdelen kopen of dagen ruilen. Maar als je bijv. In het onderwijs werkt ofzo, zal dat wel niet aan de orde zijn en julliezijn natuurlijk ook met zijn tweeën...

    Dat voor elkaars kinderen zorgen, zoals hierboven wordtogesuggereerd, zou ik nooit doen. Daar gaat je kwaliteittijd met je kind: op je vrije dag voor andermans kids zorgen....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vond de invloed van kinderen op de financiën erg meevallen. Kinderen hoeven zeker als ze klein zijn niet duur te zijn. Ik bleef fulltime thuis, en werk nu vanuit huis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen