Jan modaal

juni 01, 2015
Het CPB publiceert vier keer per jaar een korte-termijnraming voor de Nederlandse economie en de wereldeconomie. De volgende cijfers zijn geschat:

2013 = 34.500 (per maand: bruto 2.657)
2014 = 35.000 (per maand: bruto 2.695)
2015 = 35.500 (per maand: bruto 2.734)
2016 = 36.500 (per maand: bruto 2.811)

Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks. Tot en met 2012 is het een bruto inkomen net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet (zvw). Voor 2012 is de maximum premie-inkomensgrens aangehouden zoals die gold bij het CEP2011 toen de premie-inkomensgrens zvw nog niet verhoogd was naar de maximum premie-inkomensgrens werknemersverzekeringen.
Deze cijfers zijn op basis van de CPB Kortetermijnraming maart 2015. Meer info? www.gemiddeld-inkomen.nl

Jan Modaal
In Nederland spreken we van Jan Modaal als je een doorsnee inkomen hebt. Als docent in het VSO heb ik echt een modaal inkomen. Ik kan goed rondkomen met dit salaris, maar wij zijn ook tweeverdieners. Met 1 modaal salaris en een gezin is dit absoluut geen vetpot, maar er is goed mee rond te komen. Je valt met een modaal salaris wel net buiten de norm voor bijvoorbeeld zorgtoeslag en andere toeslagen. Al is er natuurlijk niets mis mee om gewoon je eigen broek op te kunnen houden.

Ben jij ook een Jan Modaal? Kan jij goed rondkomen met dit inkomen?

32 opmerkingen:

  1. Voorlopig hoor ik niet bij de groep 'Jan Modaal'. Rondkomen is een strijd die we aangaan. Tot nu toe lukt het redelijk, we doen geen gekke dingen. Wij overleven met minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb altijd al meer over het modaal inkomen willen weten! Helaas ben ik niet zo goed in wetteksten. De middelste alinea (dit getal is een schatting...) kan ik niet helemaal volgen, zou je die iets verder kunnen uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie ook www.gemiddeld-inkomen.nl , daar staat het nog iets specifieker uitgewerkt.

      Verwijderen
  3. Het is nog niet heel erg duidelijk, Is dit het modale salaris of het modale gezinsinkomen?
    Zeer waarschijnlijk het eerste, wat maakt dat het modale gezinsinkomen nog wel iets hoger ligt.
    In die verhouding verdien ik bovenmodaal in mijn deeltijd baan. Als gezin hebben we dan wel een modaal inkomen uitgaande van een 1,5 verdienersmodel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit zelf net onder modaal (EUR 33000 pj) maar omdat man iets meer dan twee keer modaal verdient. We kunnen hier ruim en zorgeloos van leven en sparen. Je gaat er ook gemakkelijk naar leven.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik naar de geschatte cijfers kijk, hebben wij, gezin met 1 inkomen en 5 opgroeiende studerende kinderen, net modaal. We redden het hier prima mee, maar doen geen gekke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb geen inkomen, maar daarentegen is mijn man 2x Jan Modaal. Wat ook weer ongunstiger is dan wanneer we allebei 1x modaal zouden zijn, dan hielden we meer over... Hoe krom dat ook mag zijn. We komen hier makkelijk van rond met 3 opgroeiende kinderen, en klagen uiteraard niet!

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mn man heeft een modaal inkomen maar door veel overuren komt hij er overheen, daarnaast werk ik als gastouder en verdien hier tussen de 400 en 1100 per maand mee. (bruto.. maar komt aardig overeen met netto :p) mijn inkomen is extra, dat sparen we zo goed als helemaal, en gebruiken we voor evt extra aankopen, maar we leven niet buitensporig en sparen om zo bij een koophuis extra te kunnen bijleggen bij de aankoop of om een keuken oid naar onze zin te kunnen plaatsen bijv. omdat we maar weinig hypotheek kunnen krijgen terwijl de huizen hier vrij prijzig zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Bruto, want netto is o.a afhankelijk van je pensioenregeling en andere bedrijfsafhankelijke zaken en natuurlijk ook je hypotheekrente aftrek. Het is zuiver het bruto inkomen zoals je werkgever (bij loondienst) dat opgeeft.

      Verwijderen
    2. Aha, dank je. Dan ben ik geen Jan Modaal. Ik zit erboven en ja, daar kan ik prima van rondkomen. Ook omdat we 'beneden onze stand leven'. Bewustachtige keuze. We hebben het prima. Kunnen ons extraatjes veroorloven en dat doen we ook. Maar ook dan springen we niet uit de band. We hebben genoeg.

      Verwijderen
  9. Mijn man verdient modaal en daar doen we het mee. Dit gaat goed, maar we kijken wel uit. We lossen af, sparen en doen ook nog leuke dingen (die niet perse veel hoeven te kosten) Het is maar waar je jezelf aan went. Ons huis is niet enorm en we hebben geen tuin. Voor ons geen probleem, we voelen ons rijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier lang geen modaal inkomen, maar met gezin met 4 kinderen is het keuzes maken maar toch voelen wij ons rijk en je gaat toch naar je inkomen leven als ik dat hier zo om mij heen kijk, hier geen nieuwe auto maar een van 15 jaar oud etc...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch vraag ik me dan af waar je netto op uit komt (puur hypothetisch hoor, ik hoef het verder niet te weten). Mijn man verdient dus 2x modaal (bruto uiteraard voor Ri, hierboven). En wij hebben dus geen recht op toeslag (huur of zorg), kindgebonden budget, combinatiekorting. Overwerk wordt 56% belast. Allemaal prima hoor, maar wat ik al zei wanneer wij allebei 1x modaal zouden verdienen, hielden we veel meer over. Zelfs de peuterspeelzaal ging naar inkomen, wij betaalden 60 euro, tegen 10 euro voor mensen met een heel laag inkomen. Maar wij hadden wel 2 kinderen op de peuterspeelzaal.

      Daarom vind ik die termen als modaal en 2x modaal zo onduidelijk en ondoorzichtig. Door de nivellering ligt het uiteindelijk dichter bij elkaar dan het in eerste instantie lijkt.
      Gr. Immy

      Verwijderen
    2. Man heeft ook bijna modaal inkomen. (geen lease auto) Zelf werk ik niet. We hebben 2 kinderen. Netto ong 1850, zorgtoeslag hebben we niet, wel kind gebonden budget van ong 50 p.m. Daarnaast van de belasting ong 250 p.m. onder andere hra. Dus totaal 2150 per maand excl kinderbijslag. Redden ons prima maar gaan bijvoorbeeld niet met het vliegtuig op vakantie.
      Roos

      Verwijderen
  11. Ik ben alleen met mijn zoon en verdien twee keer modaal maar leef niet zo. Ik heb veel aflossingen gedaan de afgelopen jaren, ben inmiddels verlost van mijn aflossingsvrije hypotheek en probeer ook de overige lasten te verlagen. Ik spaar veel en leef matig, we laten niets maar ik let echt wel op de prijzen al zou dat minder hoeven. Ik voel me daar prima bij, ik weet dat ik met minder ook heel goed rond zou kunnen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik woon alleen en kom al jarenlang rond van een uitkering. Dat is ver beneden modaal. Maar ik kan er prima van komen hoor. Het is inderdaad maar net wat je eisen zijn en waar je tevreden mee wilt zijn. Ik heb een flinke buffer opgebouwd de afgelopen jaren. Heb nooit geen schulden waar dan ook. En heb ook niet het gevoel dat ik van alles tekort kom. Er zijn nou eenmaal maar weinig mensen die zich zich van alles kunnen veroorloven zonder zich te bekommeren om hoeveel geld dat kost. Voel ik mij daarbij vergeleken arm en zielig? Nee hoor. In feite ben ik net zo rijk als die hele rijke mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontzettend knap! Jouw financieel inzicht is blijkbaar erg goed, waardoor je met een minimaal inkomen toch prima rond kan komen. Zoals je al zei; het is maar net wat je eisen zijn en waar je tevreden mee wilt zijn.

      Verwijderen
  13. Wat een grote verschillen. Ik heb 2,5 maal modaal maar manlief heeft geen inkomen. We kunnen ons goed redden hoor. We sparen en lossen af. Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onder modaal hier, maar ik red het prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja wij zijn dat ook. We kunnen ons redden maar moeten geen uitspattingen doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. vriendlief zit op 1x modaal en ik zit er qua inkomen flink onder. Toch kunnen we het goed redden van alleen vriendlief zijn inkomen en is mijn inkomen extra. We sparen dan ook maandelijks voor de aankoop van een huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik 3x modaal, en vrouwlief 2x modaal (hebben 2 kleine kinderen). Hier kunnen we prima van rondkomen. :-)....grapje...we leven er niet naar, gewoon 2-kappertje. We leven van 2,5 keer modaal zo ongeveer. De rest houden we over en sparen we. (hypotheek is maximaal afgelost)


    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een enorme verschillen in de reacties zeg! Mensen met echt het minimum en mensen met een hele flinke portemonnee. Grappig om te zien dat ze allemaal met je meelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mom4Life, dat vond ik inderdaad ook opvallend, dat mensen met veel verschillende inkomens toch allemaal meelezen. Blijkbaar gaat het dus niet om hoeveel geld je (te besteden) hebt, maar om de mindset.
      Groet, Tineke

      Verwijderen
  19. leef van een minder dan modaal inkomen, maar kan hier prima van rondkomen en spaar ook nog maandelijks een bedrag, doordat ik jaren zuinig geleefd heb, heb ik een aardige buffer opgebouwd ,waardoor ik momenteel flink wat luxere spullen heb kunnen aanschaffen en ook mijn dochter die sinds een jaar op zichzelf woont regelmatig wat toe kan schuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zelf 3x modaal maar werk in Duitsland. Daardoor netto veel meer ivm hun belastingstelsel. Mijn vrouw ca 0,4x modaal. We leven er niet naar maar proberen in 6 jaar onze hypotheek van 320000 euro af te lossen. Hiervan nog ca 100000 te gaan in 2 jaar. Niet altijd leuk als je ziet welke leuke vakanties je kunt doen voor het geld wat je maandelijks spaart. Maar na het aflossen een leuke (verre) vakantie boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Iets minder dan 2x modaal, afhankelijk van de bonus per jaar. Vriendin ongeveer 1/2 modaal. We redden het prima nu. Dat was wel eens anders, vroeger had ik nogal een aggresief uitgave patroon. Sinds ik het roer heb omgegooid word ik met de dag een blijer mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Manlief verdient 4400 netto fulltime en vrouwlief netto 1600 voor 50% partime. Verder 2 kleine kinderen. Bruto samen 120.000 dus dat is 3 maal modaal ofzo. Doen geen gekke dingen en lossen veel af op hypotheek. Kinderopvangtoeslag e.d. is bij ons minimaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier 1x modaal en vriendin 0,6x modaal. Wij kunnen er prima van rondkomen, maar soms zou je wel wat meer ruimte willen om te sparen en/of af te lossen. Paar jaar terug verhuisd en verbouwd, dus verse hypotheek, extra krediet naast bouwdepot ivm af willen krijgen van verbouwing en nog een krediet voor een onderhoudsvriendelijke auto, helaas geen lease. Geen spijt van gehad overigens, we hebben echt veel plezier en comfort ervoor terug gekregen. Over een paar jaar zijn de kredieten afgelost en zal het allemaal wat makkelijker gaan om te sparen .

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.