Kinderen kosten geld

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juni 05, 2015

Het CBS heeft onderzocht wat een kind gemiddeld kost. Uiteraard zijn de kosten per persoon verschillend, je kan een kind immers zo duur maken als je zelf wilt. Gemiddeld kost één kind 17% van het besteedbaar inkomen. Twee kinderen zo'n 26%, drie kinderen 33% en 4 kinderen zo'n 40% van het besteedbaar inkomen. Onder het besteedbaar inkomen worden alle inkomsten verstaan, ook alle toeslagen en teruggaven.  Maar waar zijn deze kosten uit opgebouwd?

Kosten
Veel ouders gaan minder werken, waardoor er minder inkomsten binnen komen. Daarnaast stijgen de kosten voor de boodschappen én is er een hoger energie- en waterverbruik. Een van de grootste kostenposten voor jonge kinderen is op dit moment de kosten voor de kinderopvang. Als kinderen ouder zijn, wordt er meer geld uitgegeven aan school, studie, kleding en clubjes.

Eenmalige kosten
Bij het eerste kind zijn de eenmalige kosten vaak het hoogst. Er moet immers een babykamer en babyuitzet geregeld worden. Uiteraard kan je het hierbij zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Onderstaand een richtlijn van het NIBUD voor de eenmalige kosten:

Babyuitzet in euro’s
Kleding108
Verzorging145
Babykamer268
Totaal:521

Overige baby-artikelen in euro’s
Box120
Buggywagen80
Kinderstoel50
Combiwagen400
Maxi-Cosi100
Commode80
Fles en speen7,20
Flesverwarmer30
Flessenreiniger1,50
Buikdrager80
Babyfoon70
Weekendbedje50
Wipstoeltje40
Luiersgemiddeld € 25 per maand
Zie ook: Nibud

Zijn de gemiddelde kosten voor een kind herkenbaar voor jou? Heb jij moeite met het kopen van 2e hands spullen voor jouw kinderen? Hebben de financiën jou ooit tegengehouden om aan kinderen te beginnen?

  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Nu hij ouder is (13) geven wel wel veel aan hem uit, vooral aan schoolkosten en kleding en sport. Maar in de hierboven genoemde bedragen herken ik me absoluut niet. Wij kregen bijna alles. Ook zonder het te hoeven vragen. Zeg in dit land dat je zwanger bent en alles komt naar je toe. Natuurlijk kun je ook alles nieuw gaan kopen maar waarom zou je?
    Ik kocht ook veel 2e hands kleding. Alleen rompertjes en zo kocht ik nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zusje haar jongste is gisteren 1 jaar geworden. De twee daarboven zijn zes en acht jaar. De derde was niet helemaal de bedoeling, maar wel zeer welkom. Mijn zusje heeft van alle kanten kleertjes en spullen aangeboden gekregen. Ze hoefde er niet eens voor op marktplaats naar op zoek. Dus zoals Martine zegt: als zegt dat je zwanger bent en wel wat spullen en kleding kan gebruiken, krijg je het zo aangeboden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij waren arm en daardoor deden wij het anders. Wij hebben heel veel babyspullen gekregen of geleend: aankleedkussen, kinderwagen; flessenwarmer, stoffen luiers, maxicosi, kinderstoel, buikdrager, véél kleding.
    Ook kochten we veel tweedehands: box, bedje inclusief matras etc, Verder sleepten we dingen bij het grof vuil vandaan: babybadje, commode.
    Het heeft ons niet veel gekost, die uitzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. percentages zijn altijd leuk, want dat betekend dat lage inkomens minder besteden in euro's dan hoge inkomens. en dat klopt ook wel, want als je meer geld te besteden hebt, besteed je dat automatisch ook aan de kinderen.
    Wij hbben zelfs onze alimentatie berekening op deze percentages gedaan. We waren zo klaar. Inkomens optellen. percentage berekenen en verdelen naar rato van het inkomen. Heeft nog geen kwartier geduurd. Advocaat vond het een briljante aanpak. Onze inkomens zijn namelijk beiden meer dan modaal, daar zou je het gewoon mee moeten kunnen redden, daarom konden wij de trema berekening ook achterwege laten. Ik had deze aanpak eens op een forum gelezen.
    Hierbij is dan wel 1 ouder verantwoordelijk voor alle financiele zaken rondom het kind behalve de specifieke uitgaven bij de andere ouder zoals vakantie, meubilair, fiets etc. Wel zorg ik voor kleding, kadootjes etc ook bij hun vader. Ook al hebben we een co-ouderschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken het feit dat kinderen krijgen (veel) geld kost. Echter vind ik deze bedragen kant noch wal slaan eigenlijk. Probeer maar eens een kinderkamer te vinden voor 268 euro, en een kinderwagen voor 400 euro is ook aan de lage kant.

    Daarnaast klopt het wat anderen zeggen, je krijgt zo enorm veel cadeau bij je eerste kindje dat je wat dat betreft eigenlijk maar heel weinig hoeft uit te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meestal herken ik me niet zo in de berekeningen van het NIBUD omdat ze alles zo hoog inschatten en wij in werkelijkheid veel minder aan iets uitgeven. hier is het echter net andersom. Ik geloof best wel dat het mogelijk moet zijn om voor genoemde bedragen een babyuitzet aan te schaffen maar als je uit gaat van nieuw (nergens voor nodig maar volgens mij doen ze dat) vraag ik me af waar ze hun inkopen hebben gedaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb er minder moeite mee maar man wil het gewoonweg niet. Hij kreeg als kind zelden iets nieuws en altijd afdragertjes van zijn neefjes. Ook zijn bed, fiets etc kwam daar vandaan. Nou zal een baby daar weinig van merken maar hij wil het echt niet. Nou gebruiken wij best wel eens wat van een vriend of vriendin, maar het meeste is nieuw aangeschaft. Bij een babykamer wilde ik dat ook perse. Een hele fijne van de Prenatal. We kregen uiteindelijk de kast gratis door gedoe en klagen. Die is na onze twee kinderen puntgaaf naar onze schonezus gegaan. Nou moet iemand het eerst toch kopen voordat het naar een ander gaat en dat doen wij dus. We hebben het goed en hoeven er niets voor te laten.
    Nu zijn de kinderen groter en kosten best wat. Dochter zit op paardrijden en zoon traint met een groepje bij de sportschool. Ook gaat zoon elke dag met de trein naar school (Duivendrecht-Hilversum waar hij op school zit). Hij eet als een wolf.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het ook bij sommige dungen aan de lage kant. Ik had een tweedehands kinderwagen van buggaboo gekocht op mp en die was al 400.. (normaal rond de 1100, nooit dat ik dat eraan zou uitgeven!) Verder hebben wij ook veel tweedehands gekocht en gekregen. Nu de tweede op komst is is het inderdaad veel minder kopen alleen een nieuw ledikantje bij de ikea of mp en wat kleertjes en dat was het. Tweedehands babyspullen zijn prima vooral omdat ze er niet heel lang mee doen. Per maamd zijn we gemiddeld aan de kleine kwijt 75 eur. Icl luiers en flesvoeding, kleding etc. Soms wel uitschieters ben benieuwd hoeveel het is bij de tweede. Ze eet nu met de pot mee en geenflesvoeding meer dus boodschappenbudget moet bij ons nu wel wat omhoog. En je krijgt natuurlijk ook nog kinderbijslag per kwartaal geen vetpot maar altijd welkom. Dus kosten kinderen veel geld. Ik vind het meevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig wat mensen van die bedragen vinden... Ben nu zwanger van de vierde, net als de derde een onverwacht 'cadeautje'. Heb bijna alles voor niets of weinig.
    Een als nieuwe autostoel van de kringloop voor een tientje. Een kinderwagen vind ik overbodig, draag mijn kinderen het liefst in een drager / draagdoek, en bij diezelfde kringloop vond ik er een van 130 euro, maar dan voor een tientje.
    Borstvoeding is redelijk goedkoop, alleen wat extra calorieën voor de moeder. Kleding geef ik steeds weer door en er komt ook weer het nodige deze kant op dus ik koop zelf amper wat.
    De eerste tijd slapen ze bij ons in bed en tegen die tijd heb ik wel een gratis of bijna gratis ledikantje gevonden. De laatste sliep overigens op een matras op de grond vanaf dat ze een jaar was maar dat is hier wat fris.
    Vast voedsel maak ik zelf voor ze. Een fles hoeven ze niet. Net zo min als een speen. Of een babyfoon. Of verzorgingsproducten.
    Het zal niet iedereens eigen keuze zijn maar goed, zeggen dat baby's zo duur zijn is denk ik nagenoeg altijd en wat de meeste dingen betreft, een eigen keuze.
    Ze zullen heus nog wel geld gaan kosten, maar gelukkig is hier in Noorwegen onderwijs zo goed als gratis en de kinderbijslag aangenaam hoog. En oh ja, de luiers kosten omgerekend 1,75 voor 60 stuks dus dat zijn ook de kosten niet.
    En al die keren dat we niet uit eten of naar een concert gaan, of dat ik niet kan douchen compenseren prima de iets hogere energiekosten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn kinderen zijn geboren in een tijd dat alles nieuw moest zijn, althans in het milieu waar ik uit kom. Kapitalen werden er uitgegeven aan een kinderkamer, kinderwagen en weet ik veel. Allemaal merkspul en alleen het beste van het beste. Nu zou ik het heel anders doen, lekker alles tweedehands :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moest hartelijk lachen om die cijfers van het Nibud.. Wat mij betreft niet realistisch.. Nou vooruit, misschien alleen die 70 euro voor een babyfoon. Voor de rest waren wij voor alles minstens het dubbele tot het 5 voudige kwijt. Vooral een complete kamer voor 268 snap ik echt niet, ons matrasje was al duurder.

    Nu hebben wij ook wel alles nieuw gekocht, maar als je beiden enigst kind bent, en zo'n beetje de eerste van je vriendenkring met een baby op komst komt komen de spullen echt niet je kant op vliegen. En als ik niet weet waar het vandaan komt ben ik toch terughoudend met tweedehands.

    Maar goed, dat zijn keuzes. Dat snap ik heel goed. Wij hadden links of rechts best kunnen bezuinigen. Maar in het kader van "je wilt toch het beste voor je kind" trek je toch snel weer je pinpas.

    Denk dat wij dan ook voor de uitzet en kleertjes van het eerste jaar dik over de 10000 heen zijn gegaan. Maar voor een eventuele 2e zijn de kosten minimaal want alles wat hebben kan prima nog een keer gebruikt worden... Of nog 10 keer, maar dat zijn we niet van plan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. LOL! Als adoptie ouder zitten er wat grappige kanten aan dit Nibudlijstje....
    Adoptiekosten (grotendeels aan Nederlandse instanties, maar ook verlof op eigen kosten, berblijfskosten in het land waar zoon vandaan komt enz enz) waren richting de 20.000 euro.

    Dus ja.... kinderen kosten wel geld ja.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ooit een stukje geschreven over waar je op kunt besparen als je een baby hebt.

    En daarnaast staat op mijn site ook een lijst met plekken waar je gratis cadeautjes kunt krijgen als je zwanger bent!! :) Vooral het pakket van de Babydump vond ik echt wel handige dingen bevatten :)

    BeantwoordenVerwijderen