Klacht Rabobank; stilte!

juni 09, 2015

Op 11 mei 2015 diende ik een klacht bij de Rabobank in wegens het onterecht incasseren van de advieskosten voor het oversluiten van onze overlijdensrisicoverzekering. (lees: hier en hier) Wij hadden immers helemaal geen advies ontvangen. Eerst heb ik de hypotheekadviseur een mail verzonden; die binnen 2 dagen een reactie terug gaf. Hij had het bij de klachtenafdeling van de Rabobank neergelegd en deze hadden onze klacht als niet gegrond verklaard. Geen reden, helemaal niets.

Ik vond het nogal vreemd dat de adviseur zelf een mail verstuurde zonder onderbouwing en heb vervolgens zelf contact opgenomen met de klachtenafdeling van de bank. Daarop kreeg ik een keurige mail dat ik binnen 6 weken een schriftelijke reactie van ze zal ontvangen. We zijn nu ruim 4 weken verder en het is nog steeds stil vanaf de kant van de Rabobank. Ze hebben nog twee weken, maar ik begrijp oprecht niet waarom dit zo lang moet duren. Ik heb immers de afspraken op schrift staan. Werkelijk onbegrijpelijk dat hier zoveel tijd overheen moet gaan. Daarbij hebben zij natuurlijk het voordeel dat ze het hogere maandbedrag nog bij ons af kunnen schrijven.

We wachten het voorlopig nog maar geduldig af, maar ik vind het erg jammer dat de Rabobank blijkbaar minder hard voor je loopt op het moment dat zij er niet gebaat bij zijn.

Heb jij wel eens een conflict met jouw bank gehad? Hebben zij dit naar tevredenheid voor jou opgelost?


You Might Also Like

5 reacties

  1. Ach breek me de bek niet open...!!!

    Inmiddels heb ik geleerd wat het best werkt:
    - bellen, niet schrijven of emailen. En altijd halverwege het gesprek vragen met je je ookalweer aan de lijn zit en dit opschrijven terwijl je het lang-zaam-her-haalt...
    - klachten indien over de klachtenafhandeling. Over dat het te langzaam gaat bijvoorbeeld
    - zelf een voorstel doen over hoe het op te lossen is. Bijvoorbeeld terugstorten met rente plus een vergoeding voor de door jou geïnvesteerde tijd.
    - wel gewoon vriendelijk blijven aan de lijn, maar voet bij stuk houden.


    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja ooit eens, op mijn vragen kreeg ik antwoord (schriftelijk) zoals ; mevrouw zoals we u al eens eerder uitgelegd hebben...
    Maar ik bleef het niet snappen, dus heb ik bij iemand anders om uitleg gevraagd, die zei binnen 1 minuut dat het inderdaad niet klopte
    Die persoon heeft mijn bank gebeld en we kregen wat we teveel betaalde terug ( ruim 5000 euro)
    had ik zelf 3 jaar over lopen modderen , nu was het binnen een maand geregeld.
    Maar geen enkel excuus van de bank , alleen het bedrag op de rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die Rabo, wij hebben ook zoiets gehad. We wilden onze lening vervroegd aflossen bij de Rabo (Lage Landen), 2200 euro. Wij hebben nooit een overzicht gehad van de stand van zaken, ondanks herhaaldelijk vragen, alleen aan het eind van het jaar een belastingoverzicht. Dus vroegen wij een aflosnota, die was, volgens ons, een termijn te hoog, na veel heen en weer gebel en gemail kregen wij gelijk(duurde dus een maand om een goede aflosnota te krijgen!). Bedrag overgemaakt, nu zitten we te wachten op de eindafrekening. Het antwoord van de Rabo is dat er maar een keer per kwartaal wordt uitgedraaid en dat we dus even moeten wachten. Onbegrijpelijk toch, moest het eens andersom zijn, dan waren ze er wel gauw bij geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ze nu een te hoog bedrag afschrijven, dan dat bedrag laten storneren (terugboeken). Dat levert waarschijnlijk een rappe reactie op! Dan wel beleefd blijven en het verhaal rustig uitleggen he.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is niet te begrijpen hoe zo'n bank zo slecht op klachten reageert. Als je echt een goed punt hebt proberen ze recht te praten wat krom is en als dat niet lukt om dat je voet bij stuk houdt gokken ze er op dat je geen procedure aanspant om dat hun middelen onbeperkt zijn. Wie doet ze wat ? Het wordt hoog tijd dat in Nederland de verliezende partij ALLE kosten moet betalen dus ook de advocaatkosten van de winnende partij. Dan zouden een hoop bedrijven wel meer werk maken van een verstandige klachtenafhandeling.

    Zelf ben ik zonder enige duidelijk aanwijsbare reden onder druk gezet om mijn tweede woning te verkopen. Er waren / zijn geen betaalachterstanden maar toch werd mij verteld dat als ik de woning niet zou verkopen de financiering opgezegd zou worden. De huur die ik voor de woning kreeg was behoorlijk hoger als de aflossing van de hypotheek, dus ik vind het prima, want in de crisis tijd kreeg ik veel te weinig als ik de woning zou verkopen. Zo lang ik de woning verhuurde vond ik het prima. Maar nee hoor, de Rabobank heeft mij gedwongen om de woning zo snel mogelijk te verkopen waardoor ik niet alleen genoegen moest nemen met een tonnetje verlies op mijn woning maar ook nog eens een inkomstenbron kwijtraakte. Op de vraag waarom dat nou zo nodig moest en waarom het zo hard gespeeld moest worden heb ik nooit antwoord gekregen. Ik ben er van overtuigd dat dit van rechtswege niet door de beugel kan ( je mag geen misbruik maken van recht ) maar ja, een beetje advocaat kost een paar centen....overigens staat ook in de bankvoorwaarden dat een bank altijd het belang van de klant voor op moet stellen.....ik hb het (nog) niet mee mogen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten