Sparen? Eerst jezelf betalen!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juni 24, 2015

Iedere maand ontvang ik op de 25e mijn salaris. Het eerst wat ik hier mee doe, is 300 euro op mijn spaarrekening zetten. Ik heb het zo ingesteld, dat de Rabobank iedere maand automatisch op de 26e 300 euro van mijn betaalrekening naar mijn spaarrekening overschrijft. 300 euro is ongeveer 15% van mijn salaris. Deze 15% gebruik ik voor mijn buffer. Ik heb een persoonlijke spaarrekening, die ik alleen aanspreek bij grote aankopen of onderhoud van mijn auto. Ik probeer hier 5000 euro op te laten staan.

Betaal eerst jezelf
Veel mensen kijken aan het eind van de maand hoeveel geld zij over hebben gehouden en storten dit vervolgens op de spaarrekening. Ik betaal echter eerst mijzelf. Zo kom ik minder in de verleiding om meer geld uit te geven. Ik kan immers niet met een pinpas bij mijn spaargeld komen. Daarnaast voelt het als een vaste last op deze manier, waardoor ik het geld ook niet mee tel als geld voor een vrije uitgave.Ik zorg er wel voor dat ik goed uit kan komen met het geld wat op mijn betaalrekening blijft staan.

Sparen
Sparen is minder aantrekkelijk geworden in de afgelopen jaren. Op dit moment krijg ik zelfs maar 0,9% rente op mijn spaartegoed. Het is dus niet heel aantrekkelijk om veel geld op je spaarrekening te houden. De meelezers zullen weten dat geld wat 'over' is, gebruikt wordt voor een extra aflossing op de hypotheek. Toch is het houden van een buffer wel belangrijk voor mij. Zonder spaargeld zou ik immers geen (tweedehands) autootje weer kunnen kopen op het moment dat mijn auto  kapot zou gaan. Alleen maar geld in stenen is dus niet interessant. Veel spaargeld daarentegen ook niet, het rendement is immers laag.

Voor mij personlijk houd ik op dit moment dus een buffer van 5000 euro aan. Hier voel ik mij prettig bij. Daarnaast hebben wij nog een gezamenlijke spaarrekening waar bijvoorbeeld kosten voor onderhoud van het huis uit betaald worden.

Heb jij een persoonlijke buffer? Hoe hoog is deze? En hoe spaar jij? Betaal jij ook jezelf eerst of wacht je tot het eind van de maand om te kijken wat er over blijft?

 

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Geen persoonlijke, nee. Wij hebben een gezamelijke buffer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik betaal mezelf ook aan het begin van de maand een vast bedrag, die komt op de rekening van de buffer. Halverwege de maand betaal ik mezelf nogmaals en dat gaat op een rekening die wordt gebruikt om spullen van te kopen, luxe dingetje zoals voor de inrichting van mijn nieuwe huisje. Ik hoop daar dit jaar nog mijn nieuwe koelkast van te kunnen halen. Deze rekening is dan ook regelmatig leeg/op maar de 'grote' spaarrekening daar blijf ik zoveel mogelijk vanaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Automatisch sparen is gewoon heel handig aan het begin van de maand. Halverwege kijk ik hoe de rekening er voor staat en hoeveel ik nog denk nodig te hebben en maak de eventuele rest op de spaarrekening over, afhalen kan altijd nog als de rest van de maand anders loopt dan ingeschat.

    Deze maand krijg ik voor het eerst AOW en pensioentje en dat is leuk genoeg netto iets hoger dan mijn WAO uitkering. Hoe het uitwerkt voor zorgtoeslag en belasting is lastig te berekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Qua buffer heb ik:
    - een persoonlijke buffer van 6 keer mijn maanduitgaven (statisch)
    - een reservering voor een aantal belangrijke spullen (groeiend met een vast bedrag per maand)
    - een gezamenlijke buffer met Meneer Money Mustache (groeiend met wat over is aan het einde van de maand).

    Verder maak ik elke maand automatisch een flink bedrag over naar mijn spaarrekening, én handmatig wat er over is gebleven van het salaris van de afgelopen maand. Dit geld is bedoeld voor mijn vrijheidsplan / snelmetpensioenplan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een noodfonds ter hoogte van 6x de maandelijkse uitgaven. Daar komen we niet aan. Dat is onze buffer.

    Als de salarissen binnenkomen, op de gezamenlijke rekening, gaat daarvan € @@@,@@ naar elk van ons. Dat is vrij te besteden, te sparen of what ever.
    Daarnaast gaat er een deel naar de hypotheekspaarrekening, een deeltje naar de autospaarrekening, en een deel naar de spaarrekening algemeen. De rest blijft op de lopende rekening staan en daar wordt alles van betaald. Voor grote uitgaven die ons beiden aangaan, niet zijnde hypotheek of auto, wordt de algemene spaarrekening aangesproken.

    Voor mijzelf houd ik dus geen buffer aan. Die € @@@,@@ die ik maandelijks vrij kan besteden, spaar ik in eerste instantie wel een flink deel. Maar dat komt omdat ik weet dat ik er over een jaar een trip met een vriendin mee wil maken. Maar een per

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stort ook automatisch op mijn spaarrekening. Vind ik wel fijn, want dan heb je inderdaad het idee of het vaste lasten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij doen het net zo!! zodra ik weet wat er binnen komt aan loon en wat we evt te veel hebben uitgegeven (en dus in principe van de spaarrekening af halen (of dus letterlijk: niet overboeken naar de spaarrekening...) ) weet ik wat er overblijft na de vaste lasten etc. we hebben beide een erg wisselend loon dus ik boek geen vast bedrag over maar elke maand anders. maar we hebben al meer dan een jaar niets terug heoven boeken van de spaarrekening en bijna elke maand gaat er iets of veel naar de spaarrekening, dus wij zijn happy :D een spaardoel van 10.000 dit jaar.. gaan we denk ik niet halen ;) maar komen wel aardig dichtbij. voor 1 jaar vind ikd at een megabedrag :D (wetende dat ik ooit 25 euro per maand sparen al veel vond.. :D)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook laat elke maand een vast bedrag overschrijven naar de spaarrekening zodra mijn vaste salaris binnen is. Naast mijn vaste baan heb ik (onregelmatige) freelance inkomsten, die sluis ik meteen door naar de spaarrekening. Ook andere meevallers (haha, ik beschouw freelance inkomsten kennelijk als meevallers :-) ) gaan naar de spaarrekening. Als dat nodig is, vul ik de lopende rekening weer aan met weggezet geld, maar ik probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen. Mijn ideaal is om rond te komen van de vaste salarissen en mijn freelance inkomsten te gebruiken om af te lossen op de hypotheek. Dat gaat heel aardig: we hebben in vijf jaar tijd al zo'n 35.000 kunnen aflossen!
    Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij sparen de extra's zoals vakantiegeld, belastingteruggave en dertiende maand. En als er duidelijk 'teveel' op de betaalrekening staat nog wat extra.
    Wij krijgen allebei nog 'zakgeld' en daarmee kunnen we doen wat we willen. Ik spaar een deel ervan om grotere uitgaven te kunnen doen (zoals leren laarzen).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe in het begin van de maand aan automatisch sparen maar af en toe moet er al eens iets terug. Sommige maanden kan er juist op het einde nog wat extra gespaard worden. Ik heb ook nog een spaarrekening bij triodos. Die zie ik niet staan als ik bij mijn gewoon bank internetbankier waardoor ik dat geld een "beetje vergeet". Dat is mijn echte buffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben en variabel inkomen vanwege onregelmatige diensten. Zodra het salaris binnen komt laat ik een vast bedrag op de rekening staan voor de vaste lasten, ik pin een vast maand bedrag uit de muur voor de boodschappen enz en de rest verdeel ik over 4 spaarrekeningen.
    Wij lossen ieder jaar 10% extra af op ons huis, maar we hebben ook een grote rekening.. waar we zo veel mogelijk vanaf blijven, het streven is nl om eerder te stoppen met werken en ons zelf dan te onderhouden.
    We hebben een speciale dieren rekening voor de dierenarts en andere kosten en een rekening waar een klein bedrag op komt voor evt onverwachte rekeningen.
    Wat er aan het eind van de maand nog over is gebleven op de lopende rekening en in het onverwachte spaarpotje gaat richting rekening huis.

    E.

    BeantwoordenVerwijderen