Wel of niet investeren?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juni 28, 2015

Een aantal maanden geleden heb ik geinvesteerd in 2 crowdfundingprojecten. Tot nu toe naar volle tevredenheid. Iedere maand ontvang ik keurig de aflossingen.

Gisteren zag ik dat er op de crowdfundingpagina een nieuwe investering mogelijk was. Er wordt binnenkort een nieuw restaurant geopend. Proeflokaal Bregje. Een nieuw franchicheconcept door de oprichters van La Cubanita. In laatst genoemde heb ik eerder geinvesteerd, omdat het een concept is waar ik vertrouwen in heb.

Proeflokaal Bregje heeft hetzelfde format. Goedkoop eten voor een vast bedrag. Alleen is dit bedrag zo laag, dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat het voldoende opbrengt om een restaurant draaiende te houden. De ondernemer heeft een financiering van 100.000 euro nodig. Hij heeft het streven dit in 48 maanden terug te betalen tegen een rente van 7,5%. Daarbij zit 1% fee van de tussenpersoon. In principe een mooi rendement, een stuk hoger als op mijn spaarrekening (0,9%). Het nadeel aan deze investering is dat je er 4 jaar op moet wachten om het gehele bedrag terug te ontvangen.

Ik twijfel over deze investering. Ik kan een kleine investering doen, je kan immers al investeren vanaf 250 euro. Met La Cubanita heb ik positieve ervaringen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie voor Proeflokaal Bregje.

Zijn er lezers die het concept kennen? Wat zijn jullie ervaringen? Vinden jullie het een investering waard?

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Ik ken het concept niet. Het klinkt te mooi om waar te zijn eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is bij ons net een proeflokaal Bregje geopend en wij hebben er laatst heerlijk gegeten! Qua investering ken ik het niet, maar ik had het idee dat er vooral op het drinken goed verdient werd (maar ja, dat is bijna overal in de horeca, toch) ze zeggen niet voor niets; klanten eten je arm, maar drinken je rijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de prijzen laag zijn, zit het waarschijnlijk iedere dag helemaal vol. Je mag waarschijnlijk, net als bij La Cubanita, geen gewoon water bestellen. De keten zal vooral verdienen op het drinken en op de omzet! Voor 250 euro kun je je er geen buil aan vallen, lijkt mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vriendin heeft twee keer bij Brechtje in Almere gegeten. De eerste keer was het best goed gezien de prijs maar de laatste keer was ze minder tevreden.
    In ons dorp zat jaren geleden ook een restaurant met dergelijke formule. Liep als een trein en was erg goed het eerste jaar. Daarna kwam de klad erin en liep de kwaliteit enorm terug. Moest je overal voor bij betalen en mini porties. De eigenaar redde het gewoon niet. Hij is na een bijna faillissement overgegaan op een Tapasbar. Die is er nog inmiddels met andere eigenaar. Misschien lukt het een keten wel hoor om de prijs zo laag te houden met een dergelijke prijs.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze zou ik overslaan. Maar een paar extra crowd investeringen kunnen geen kwaad lijkt mij. Als je maar spreidt. Zelf wil ik niet meer dat vijf procent van mijn investeringen in crowds doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn vorige week voor het eerst ingestoken bij Het Lokaal in Amersfoort, een foodhal met lokale producten. Een concept waar we achter staan en in geloven. Nu hebben we een 2e project op het oog en als deze komende weken op 75% komt steken we ook daar 1000 euro in. Dat zijn 2 projecten waar van beide 5% per jaar rente oplevert. De een in 4 jaar 5% rente uitbetaling, de ander zal na 3 jaar in 3 termijnen het 25% rendement van 5% per jaar (60 mndn) terugbetaald worden. We zullen het gebruiken om de rente af te romen en met de basis weer verder te investeren als dat tegen die tijd nog rendabel en betrouwbaar is. Wij doen het via de site crowdfundingnow.nl Zelf vind ik horeca een lastige omdat niet ieder super concept aanslaat maar momenteel aan de andere kant is crowdfunding wel redelijk betrouwbaar denk ik bij de gekozen projecten. Denk dat het handig is als je er zelf achter staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien is het een idee om gewoon eens bij een van zulke zaken te gaan eten, dan heb je er een beter beeld van waarin je geld gaat steken.

    E.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ook het overdenken waard is, mijns inziens, dat ze voor zulke lage prijzen alleen maar bio-industrievlees kunnen serveren. Ik zou daar persoonlijk niet in willen investeren.

    BeantwoordenVerwijderen