Betaaldag; zakgeld!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juli 24, 2015

Mijn salaris wordt vandaag gestort, omdat de 25e in het weekend valt. Iedere maand vind ik het weer bijzonder dat er bijna 2000 euro op mijn rekening wordt gestort. Het voelt als een hele berg geld wat eigenlijk niet van mij is. Natuurlijk heb ik hier gewoon voor gewerkt. Doordat wij ons geld niet op een grote hoop gooien, heb ik deels te maken met persoonlijke vaste lasten. Naast mijn reguliere vaste lasten, geef ik mijzelf ook maandelijks 'zakgeld'.  Dat doe ik door onderstaand rekensommetje te maken. Dit is het geld wat ik vrij te besteden heb per maand.

- 300 sparen (ingesteld via de bank)
- 1150 vaste lasten (storten naar gezamenlijke rekeningen, gaat naar rato)
- 100 benzine
- 28,52 autoverzekering
- 92,25 zorgverzekering
- 27,00 wegenbelasting
- 34,00 telefoonrekening
Totaal: 1731, 77

Mijn maandelijkse inkomen is 1959,89. Maandelijks heb ik dus 228,12 vrij te besteden. Dit zie ik als mijn zakgeld. Het is niet een heel ruim bedrag, maar toch houd ik vaak wat over. Dat komt vooral, omdat ik fulltime werk. Bij 5 werkdagen heb ik vaak niet de tijd om mijn geld uit te geven. Daarnaast verplicht ik mijzelf om te sparen. Iedere maand schrijft de bank automatisch 300 euro over naar mijn spaarrekening. Doordat ik dit al jaren op deze manier doe, voelt het ondertussen als een verplichting en zie ik het als een vaste last. Soms houd ik geld van mijn 'zakgeld' over. Ik kies er dan voor om wat extra's naar mijn spaarrekening te storten of ik houd rekening met de uitgaven die ik de maand erop ga maken.

Heb jij een vast bedrag aan zakgeld per maand? Hoeveel geef maandelijks aan jezelf uit?


  • Share:

You Might Also Like

23 reacties

  1. Reacties
    1. Zitten bij de vaste lasten in. Maken maandelijks 500 euro hier voor over naar een aparte rekening met pinpas.

      Verwijderen
  2. Ik blijf mij verbazen hoe er soms naar geld wordt gekeken.Elke maand ruim 200 euro vrij te hebben besteden, Zomaar voor jezelf alleen. En dat dan niet een ruim bedrag vinden... Ik begrijp er echt niks van. Lang niet iedereen heeft zo'n bedrag per maand zomaar 'over' om voor zichzelf te besteden aan waar je het maar aan wilt besteden. Ik vind zo'n bedrag gewoon een luxe. Maar goed, dat is hoe ik er naar kijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gooien alles op een hoop (zijn inmiddels 21 samen waarvan 18 getrouwd). We doen geen zakgeld. Wel hebben we beiden nog een oude eigen rekening waar een klein bedragje (rond EUR 250) op staat. We hebben wel eens bedragen hiervoor overgemaakt maar dat werkte niet voor ons. Als we wat willen (man heeft een motor en ik ga regelmatig met twee vriendinnen uit eten/film) dan bespreken we dit en dan wordt het van de gezamenlijke rekening gekocht. Grotere wensen plannen we, kleinere dingen kunnen direct. Ik weet niet precies hoeveel we per maand aan onszelf uitgeven het wisselt en is qua budget geen probleem.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons gaat alles op de grote hoop. Wij samen verdienen net iets meer dan jij alleen en sparen maandelijks 1000 euro. Als we iets nodig hebben halen we het van onze gezamenlijke rekening, wij zijn geen big spenders en overleggen elke grote aankoop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben net iets minder dan jouw loon voor het gezin en we geven onszelf dus ook minder zakgeld. Het ligt meestal zo rond de 20 à 25 Euro. Kan het een keer niet; ook prima. Geniet van 't geld wat je vrij te besteden hebt. Je werkt er (hard) voor! Zo maakt ieder z'n keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons ook net van beide het salaris gestort. (Samen net geen 7500) gaat rechtstreeks naar de spaarrekening. In kleine porties gaat het gedeeltelijk weer terug als de betaalrekening weer bijna 0 is.
    We houden het verder niet bij. Gemiddeld per maand sparen we zo'n 4500 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een bedragen. Wat jullie per maand sparen halen wij niet eens per jaar. Mag ik vragen wat jullie functie is? Vraag mij dat altijd af bij zo een inkomen . Ik denk dan altijd aan een arts of advocaat of etc.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat een arts of advocaat dat bedrag en nog wel meer in zijn eentje verdient... Misschien zijn ze manager ofzo? Zelf ben ik freelance vertaler en mijn inkomen wisselt maandelijks. Het afgelopen kwartaal heb ik ruim 4000 euro per maand verdiend, maar in het eerste kwartaal minder. Ik hoop de stijgende lijn vast te houden.

      Verwijderen
    3. Een arts zoveel in z'n eentje. Daar had ik geen idee van. Mijn man is manager in de bouw maar die verdient echt dan een stuk minder en ik met mn 900 al helemaal niet zo veel. Ach had ik maar Door moeten leren :)

      Verwijderen
    4. Ach, zo lang je kunt rondkomen en een leuk leven hebt, maakt het niet uit, toch? Iedereen die deze blog leest, doet zijn best om verstandig met geld om te gaan en we leren allemaal van elkaar.

      Verwijderen
  7. Wij verdienen samen (ik met een ienieminiebijdrage) een paar honderd euro meer dan jij alleen.
    Wij zijn 37 jaar samen en hebben altijd alles op een grote hoop gegooid.
    De geldzaken regel ik allemaal, maar grotere aankopen worden altijd in gezamenlijk overleg gedaan.
    Zakgeld hebben we geen van beiden. We zorgen altijd dat mijn wederhelft een bedrag in zijn portemonnee heeft zodat hij altijd geld bij zich heeft als er bijvoorbeeld op kantoor iets moet worden betaald voor een collega ofzo.
    Elke maand zetten we een bedragje op onze zg. plezierrekening. Hiervan doen we leuke dingen, etentjes e.d.
    Als hij of ik iets voor onszelf willen kopen (boek ofzo) kan dat zonder overleg van deze rekening, tot hij leeg is ;).
    Ik vind jouw zakgeldbedrag wel een ruim bedrag, maar dat is voor ieders portemonnee anders.
    Dan je vraag: hoeveel geef je aan jezelf uit.......vind ik moeilijk. Ik koop weleens een lekker broodje bij de boodschappen voor mezelf of een tijdschrift. Heel soms een lekkere pot creme oid, maar dat doe ik vaak nog van geld wat ik voor mn verjaardag heb gekregen.
    Ik ga wel eens koffiedrinken met een vriendin en koop af en toe een sportkaart, maar dat was het wel.
    De vakanties en uitjes doen we meestal samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan mezelf geef ik amper iets uit. Alleen natuurlijk kleding maar dat zal een 20 euro per maand zijn.
    Wij Hebben alles op een grote hoop en wat overblijft is vrij te besteden voor ons allebei.
    Dingen als parfum dagcrème make up vraag ik voor moederdag of mijn verjaardag of aan de kerstman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben alleen met een inwonende studerende dochter en twee buitenshuis wonende zoons. Een van hen studeert nog. Ik ontvang tussen de 1600 en 1800 per maand uit een parttime baan en een nabestaandenpensioen. Geen echte woonlasten, mijn hypotheek is afgelost. Wel ondersteun ik mijn twee nog studerende kinderen financieel. Auto heb ik de deur uit gedaan... en dat scheelt geld en kopzorgen. Woon 5 minuten lopen van een metrohalte in de hoofdstad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net als Immie vind ik ruim 225 euro een enorm bedrag om vrij te besteden! Ik geef mijzelf sinds kort 80 euro + een variabel bedrag* en dat vind ik al een smak geld! Misschien is de invulling van Financieel Onafhankelijk in 10 jaar anders en koopt ze daar ook haar kleding en schoeisel van? Bij mij is die 80 euro echt vrij te besteden aan uitstapjes, uit eten, film, boeken, een ijsje.
    Dat zakgeld is voor mijn nog heel nieuw. Het voelt heel rijk om 80 euro vrij te kunnen besteden!

    * ik geef mezelf de netto reclame-inkomsten van mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar al zou er kledinggeld afgaan, dan nog blijft er in mijn ogen een behoorlijk bedrag over. Je koopt volgens mij toch niet elke maand voor 200 euro kleding of wel? Ik hoop maar dat fo in 10 jaar niet ooit eens op bijstandsniveau zal moeten gaan leven... Dan moet je het toch echt met een heeeeeel stuk minder doen. Dàt is pas weinig...

      Verwijderen
    2. Laten we er vooral geen wedstrijd van maken wie het meest of minst te besteden heeft. FOin10jaar houdt 200 euro aan om "vrij" te besteden, o.a. aan kleding zo te zien. Ze heeft het idee dat dit misschien een laag bedrag is, maar geeft zelf ook aan dat ze vaak geld over houdt - nergens zegt ze dat ze hier niks op zou kunnen bezuinigen. Wat mensen een hoog of laag bedrag vinden is heel persoonlijk. Zelf hou ik 200 euro aan incl. vaste privekosten, kleding en uitjes - en ja ook voor mij voelt dat soms krap, maar zeker leefbaar. Rest van mijn salaris gaat op aan gezamelijke uitgaven, sparen en beleggen.
      Overigens wens ik het helemaal niemand toe om langdurig noodgedwongen op bijstandsniveau te moeten leven. Steekwoord is moeten. Alle respect voor mensen die dat langdurig lukt, want dat is inderdaad niet riant.

      @FOin10jaar: mij valt je telefoonkosten op. Die 34 euro lijken me vrij hoog, wellicht kun je hier wat op besparen. Zelf geef ik nl. 8 euro aan abo-kosten (en 5 euro afschrijving) uit aan een sim-only abo en een los toestel elke 2-3 jaar. Das voor een smartphone (en niet eens de allergoedkoopste) en 200 MB databundel. Feedback waar je niet om had gevraagd, maar wellicht kun je er toch iets mee?

      Verwijderen
  11. Wij hebben ook allebei ons eigen zakgeld, ook zo'n 200-250 euro in de maand vrij te besteden pp. Hier gaat uiteraard ook kleding etc vanaf. Wij leggen naar rato in op onze gezamenlijke rekening. Met dat geld kunnen we gevoelsmatig alles doen en laten wat we willen, ik vind het dan ook niet 'weinig'.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn niet zo doorgestructureerd, we hebben een gezamelijke rekening voor huishoudzaken, daarvan worden noodzakelijke dingen betaald (macaroni), maar ook leuke (lekker bier bij een speciale winkel, en een terrasje). We gaan niet in detail budgetteren, zover zijn we nog niet. Ik kijk 1x / jaar achteraf hoeveel we aan zaken hebben besteed. Na een aantal jaar is dat wel helder voor ons, maar niet uitgesplitst per persoon of per maand.
    Het bedrag is iets meer dan jij uitgeeft, puur voor luxe eten en uitjes. En wij vinden dat we een heel luxe leven hebben. En daarnaast is er nog een post kleding, al is die de laatste 2 jaar wel netjes klein (40 eurpp). Daarvoor was ik mijn kledingkast aan het upgraden voor werk en ging er voor mij voor 1000 euro per jaar naar schoenen, pakken en (medisch noodzakelijke dure) bh's. En anderen vinden dat we zo armoedig doen. Tja, wat is rijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het zijn behoorlijke bedragen maar dan weet je ok waar je voor werkt ;-)

    Man verdiend het alleen, we hebben dus 1 salaris waar we alles van doen, en dat lukt prima.
    Alle financiele dingen van vaste lasten tot sparen regel ik, man heeft daar geen interesse in.
    Daar naast heeft man 100,- zakgeld per maand en ik zelf 50,- maar mijn zakgeld is meer voor mijn hobby's of een bloemetje, boek etc koop er geen kleding, schoenen etc van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ons inkomen bedraagt rond de 2300 euro. De hypotheek is gelukkig niet zo hoog meer, we sparen zo'n 500 euro per maand voor een buffer en 75 euro voor de zorgkosten. We geven ons zelf elk 25 euro per maand aan zakgeld. Is niet veel maar het wordt gebruikt voor een keer een ijsje als ik met een vriendin aan het wandelen ben o.i.d. Als we het bedrag gaan verhogen gaat het af van het spaarbedrag of de giften en dat vinden we niet nodig. Riekje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij geen vast zakgeld. Alles wat binnenkomt gaat op één hoop. Waarom zou je een inbreng naar rato hebben? Degene die minder werkt, heeft meestal een grotere inbreng in het huishouden of opvoeding van de kinderen. Wat is daar dan de beloning voor?
    Totaal 3500 per maand. Deel gaat naar de vaste lasten rekening, waar alle vaste lasten, behalve boodschappen, van worden betaald. Deel is voor de boodschappen en de rest gaat naar de spaarrekening.
    Aflossing van hypotheek gebeurt door regelmatig extra uit het bedrijf te halen (ligt gewoon aan de omzet) of door geld vanaf de spaarrekening te gebruiken (als de buffer te groot wordt)
    Leuke dingen dien we van extra klusjes.
    Geen klagen hier, al is dat wel eens heel anders geweest.
    Gr Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij hebben ongeveer hetzelfde netto inkomen als jullie (€5000), een heel goed salaris dus en wij hebben ook per persoon ongeveer €250 euro vrij te besteden. Hier doen we kleding, verzorging (kapper, deodorant, make-up etc) sportschool, keertje lunchen of uitgaan met vrienden etc. van. Ik besef me ook dat dit wellicht veel meer is dan voor sommige mensen die van minder moeten rondkomen. Het is zeker geen excuus, maar het is wel een feit dat de mensen in mijn omgeving die ongeveer hetzelfde verdienen vaak veel meer uitgeven, dus ik heb nog het idee dat wij het relatief zuinig aan doen. Op een bepaald professioneel niveau zijn er ook bepaalde zaken waar je aan moet voldoen qua nette kleding etc en dat is toch duurder dan wanneer je dat niet nodig hebt voor je werk. Wij lossen ook elk jaar de maximale 10% die is toegestaan van de hypotheek af. Als er dan geld over blijft, dan is er toch niets mis mee om het uit te geven aan leuke zaken? Volgens mij zijn jullie ook hartstikke goed bezig.
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen