Dagje pretpark betaalbaar?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juli 25, 2015

Vroeger ging ik regelmatig naar een pretpark in de buurt. Ik woonde relatief dicht bij Walibi en had hier dan ook een seizoenspas van. Aangezien ik met vriendinnen hier regelmatig naar toe ging, was dat financieel gezien ook het meest aantrekkelijk. Tegenwoordig kom ik eigenlijk nooit meer in een pretpark, behalve het jaarlijkse dagje weg in de activiteitenweek naar Walibi. Ik heb in het verleden alle grote pretparken eigenlijk wel bezocht.

Mijn zus heeft 3 dochters en gaat in de vakantie een dagje naar een pretpark naar keuze van de meiden. Een duur uitje, kwam ze al snel achter.Haar dochters zijn al wat ouder en gaan het liefst zo vaak mogelijk in een achtbaan. Je begrijpt in welk pretpark ze gaan uitkomen.

Maar wat kosten die pretparken nou eigenlijk? Ik heb eens een rondje langs de sites gedaan en onderstaand de entreeprijzen (zonder korting) van een aantal grote parken in Nederland.

De 5 duurste parken

  •  Efteling 38,00 p.p.
  • Walibi 34,50 p.p.
  • Slagharen 27,50 p.p.
  • Toverland 26,00 p.p.
  • Hellendoorn 22,50 p.p.
De 5 goedkoopste parken
  • Sybrandy 8,40 p.p.
  • Mini mundi 8,50 p.p.
  • Het aardbeienland 9,00 p.p.
  • Sprookjeshof 9,50 p.p.
  • De Waarbeek 9,95 p.p.
 Voor jongere kinderen is het helemaal niet noodzakelijk om naar een groot park te gaan. Zij vinden een klein park met attracties vaak net zo leuk. In het verleden, toen ik nog in het speciaal onderwijs werkte en les gaf aan de leerlingen in groep 6, ben ik naar De Waarbeek geweest. De leerlingen en ik vonden het een ontzettend leuk park. Het is niet te vergelijken met een park als Walibi of de Efteling, maar nog steeds een park waar je een leuk en betaalbaar dagje uit kan hebben.

Besparen op een bezoekje aan een attractiepark is gemakkelijk gedaan. Online zijn de kaarten vaak goedkoper. Daarnaast zijn er regelmatig aanbiedingen of spaaracties, waardoor je met korting een dagje weg kan.

Ga jij dit jaar nog een dagje naar een pretpark? Let jij op aanbiedingen of koop je het ticket aan de kassa?

  • Share:

You Might Also Like

16 reacties

  1. Hier ook zo,n jaar 2 parken gezinspas ga je slechts 3x per jaar heb je het er allang al uit. Voordeel vindt ik ook je kan de zeer drukke dagen vermijden en ook bv na 3 uurtjes weer naar huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee. Wij hebben geen jonge kinderen meer en zelf zijn we niet van de achtbanen ;D
    In het verleden toen de kinderen klein waren zijn we een paar keer naar de Efteling geweest. Toen waren er ook achtbanen maar de nadruk lag toch op het sprookjesachtige.
    Vind het nogsteeds een prachtig park en de prijs waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gaan deze vakantie nog naar de Efteling. Ik heb de kaarten met €10,- korting p.p door de AH spaaractie.
    We gaan niet ieder jaar maar als we gaan probeer ik het toch wel via spaaracties te doen. Het is anders niet te betalen voor 4 personen + parkeergeld.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn afgelopen week naar Walibi geweest. Ik had kaartjes via de personeelsvereniging van het werk. Die hadden ze gekocht via de Duitse Groupon en kosten EUR 15 pp. Parkeren was EUR 8,00.
    We namen zelf twee pet flesjes cola en een flesje bubbelwater mee en een pakje sultana's. In het park aten we drie cheeseburgers, een portie kipnuggets en een cola (we hadden van een menu gemaakt). Totale kosten voor het eten precies EUR 15,00. Ik vulde nog een zakje met snoepjes voor de middag ad EUR 1,50 (een onsje). Totaal gaven we EUR 84,50 uit voor 4 personen. Dat is valt me nog mee. Wel zijn we op de terugweg gaan wokken. Dat koste grappig genoeg ook EUR 84,00. We hadden nog wat budget over van Kreta. We hadden een topdag.
    Het was niet te druk in Walibi, het was een mooi verzorgd en groen park. De werknemers waren erg vriendelijk en vrolijk. Er waren genoeg attracties buiten de heftige achtbanen. Je hoefden daar bijna helemaal niet voor te wachten. Voor de Goliath was de wachttijd tien minuutjes. De langste wachttijd was een klein half uur voor de wildwaterbaan.
    Een minnetje was het grote aantal hele vervelende wespen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gaan eigenlijk nooit met de kinderen naar prekparken. Te klein

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben een gezinspas van Julianatoren. En voorgaande jaren wel naar Plopsa in Drenthe geweest, Drouwenerzand, Sybrandy's, Slagharen en Oranjestad. En een dierentuin vinden we op zijn tijd ook erg leuk. Dit jaar willen we nog naar Dolfinarium maar of het gaat lukken. We hebben maar 2 weken vakantie en die vliegen voorbij want er zitten ook een paar verplichtigen bij. Onze kinderen zijn nog jong, maar de oudste wil graag naar de Efteling. Alleen vinden we hem nog te klein, het is een durfal maar wij niet. Dus mag in veel dingen niet zonder begeleiding dus dan word zo'n dagje wel erg duur.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen we met onze drie jonge kinderen naar dierenpark Blijdorp zijn geweest kwamen we niet verder dan de speeltuin bij de ingang. Wij wilden verder gaan maar toen gingen ze zeuren en huilen van : " Wanneer gaan we nou weer terug". :-)
    Groetjes, Hanke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk een stukje over de Duitse grens en je komt Irrland tegen. Slechts 5 euro entree, leuk voor alle leeftijden. Wij gaan er deze week voor de derde keer dit jaar heen, en het verveelt nog steeds niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn vorige week met 2 logerende jonge familieleden naar het Aviodrome geweest. Via internet tickets gescoord voor een tientje pp ipv 13,95/16,95, scheelt toch weer, makkelijk verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook wij hebben Efteling kaarten met de Ah actie gekocht 10,- korting per persoon en man met jongste is naar Fantasialand geweest in Duitsland, maar ook daar hadden we korting bonnen.
    Eigenlijk kijken we altijd eerst of we aan kortingkaarten kunnen komen voor een pretpark.
    Ik ga zelf trouwens nooit mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wilde ook naar Aviodrome als we in NL waren, maar daar voelde ik me toch te gaar voor. Mooi, dat scheelde een pak geld. Ik ben nog nooit naar een pretpark geweest met de kinderen en zeker nu we in Noorwegen wonen hebben ze het ook nooit meer over Efteling oid. Ze zijn 7, 5 en 2 en vinden de kinderboerderij ook helemaal het einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Man is met de kinderen (9 en 12) naar Toverland geweest, wel met kortingskaarten. Maar door benzine, daar wat eten (wat niet hoeft natuurlijk) en parkeergeld ben je toch bijna 100 euro kwijt. Doordat we dit jaar niet op vakantie kan het anders vind het ik het veel te veel geld. Ook naar blijdorp geweest, gratis met dank aan Eneco, alleen parkeerkaart en we wonen dicht bij dus benzinekosten vallen dan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben heel goedkoop uit, ik wil(de) niet naar pretpark, ook toen dochter klein was kunnen vermijden, ze ging wel met school en 1x met vriendinnetje mee, ze was er ook niet echt enthousiast over. Toen 25 jaar geleden was het ook betaalbaarder denk ik.

    Wel veel dierentuinen bezocht dat vonden we veel leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vroeger gingen we nog wel naar de Efteling. Maar toen was mijn zoon nog niet te zwaar om uit zijn rolstoel te tillen. Tegenwoordig is hij te zwaar (ongeveer 80 kilo. Voordat iemand zegt dat ik niets voor mijn kind overheb) en gaat hij met school 1x per jaar naar een pretpark waarbij plenty hulp aanwezig is om te tillen. En mijn jongste zoon gaat met de leerlingenvereniging naar een pretpark. Inclusief busreis. Dat sponsor ik dan omdat wij als gezin te beperkt zijn in onze keuzes en ik niet wil dat mijn jongste zoon lijdt onder die beperkingen.
    Krijg ineens een idee: Mocht je totaal geen inspiratie meer hebben voor een stukkie, is dit misschien wel een aardig thema, al was het maar om wat meer begrip te kweken bij mensen zonder beperkingen. Ik denk dat jij ook wat verhalen kent van gezinnen waarvan een kind een beperking heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij gaan in augustus naar Walibi. Die kaartjes hebben we gekocht van een cadeaubon die we van collega's van Sander kregen.

    In september gaan we met mijn ouders, zusje en zwager naar de Efteling. Gekocht met €10 korting via AH. Nu gaat Tobias nog gratis mee. Straks wordt het opeens een stuk duurder :(

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jammer dat de meeste van die goedkope parken in het noorden en oosten van t land liggen. Beetje te ver rijden vanuit de randstad met twee kleine kinderen op de achterbank...

    Een park wat ik altijd leuk vind is Tivoli. Ligt in de buurt van eindhoven. Het is een kleinschalig park, gericht op kinderen van 2 tot 12. Entree is 12,50 , dus ook niet al te duur.
    Grotere parken zoals de efteling is voor ons zelfs met kortingsacties nog veel te duur. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven te bedenken

    BeantwoordenVerwijderen