De hondsdagen

juli 19, 2015
De hondsdagen beginnen bijna. De hondsdagen zijn een periode van 20 juli t/m 20 augustus. De naam hondsdagen heeft overigens te maken met het sterrenbeeld de Grote Hond (met de helderste ster Sirius).  Deze komt in deze periode gelijk op met de zon. Mijn moeder had het hier altijd over, omdat volgens haar het eten sneller zou bederven in deze periode. Iets wat ik zeker herken uit voorgaande jaren, maar wat uiteraard ook goed te verklaren is.

Over het algemeen is het namelijk zo dat er in deze periode vaak warm, broeierig en extreem weer voorkomt. Eten bederft hierdoor sneller. Bacterien groeien immers goed bij warm weer en een vochtig klimaat. Zeker bij temperaturen boven 25°C. Is er voldoende vocht en voeding, dan verdubbelen zij zich al in 20 tot 30 minuten (exponentiële groei).

Het is dus belangrijk om vers voedsel zo veel mogelijk gekoeld te bewaren om rotting te voorkomen. In deze periode heb ik altijd iets minder voorraad vers voedsel in huis. Zo voorkom ik dat ik vaker eten weg moet gooien. Door de vakantie heb ik gelukkig tijd genoeg om een keer extra naar de supermarkt te gaan.

Heb jij in deze periode ook meer last van voedsel wat bederft?


4 opmerkingen:

  1. Nee want mijn koelkast houdt alles net zo koel als buiten de hondsdagen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vriezer is goud waard, het hele jaar door. En de rest houdt mijn koelkast wel koud. Hier krijgt eten geen kans om te bederven/beschimmelen. Misschien ligt het niet persè aan de hondsdagen, maar koop je sowieso teveel eten wat je niet op tijd op kan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb nog nooit van hondsdagen gehoord, maar merk ook niet dat iets sneller rot of schimmelt.
    Gelukkig hebben we een super grote koelkast en daar past een hoop in ;-) daar zal het misschien ook wel aan liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja klopt dat merk ik ook! Ik Let inderdaad beter op mijn verse voorraad deze dagen, bv minder pakken melk tegelijk zodat er meer ruimte in de koelkast is voor andere zaken die ik normaal best buiten de koelkast zou laten. En wat minder op voorraad van groenten, fruit die ik buiten de koelkast bewaar. Dan maar een keer vaker naar de winkel, of het is gewoon op :l

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.