Grote beurt

juli 06, 2015

Afgelopen zaterdag viel er een brief van de RDW in de brievenbus. In deze brief stond dat het weer tijd is voor de APK, de algemene periodieke keuring van mijn Ford Ka. Mijn auto moet voor 31 juli 2015 gekeurd zijn.

Garage
Mijn auto gaat al sinds de aankoop naar dezelfde garage. Dit jaar echter niet meer, door onze verhuizing is deze garage te ver weg. Ik ga nu dus een garage in ons dorp proberen. Bij de vorige garage had ik altijd de afspraak dat de monteur zou bellen bij kosten hoger dan 600 euro. Dat was gelukkig nooit het geval. Ik wil bij de nieuwe garage een soortgelijke afspraak gaan maken.

Reserveren
Ik reserveer iedere maand 50 euro voor onderhoud. 600 euro op jaarbasis. Mijn auto is uit 2008 en begint nu wat ouder te worden. Ik verwacht dit jaar hogere kosten. De ruitenwissers moeten vervangen worden, het elektrische slot doet de laatste weken raar, er moeten een aantal lampen vervangen worden en ga zo maar door. Ik heb de kosten er wel graag voor over, ik vind het belangrijk dat mijn auto veilig is. Ik gebruik hem immers dagelijks.

Vandaag dus eerst maar eens een afspraak maken bij een garage en dan zien we wel wat de kosten gaan worden.

Heb jij een vaste garage? Heb jij afspraken over de kosten van het onderhoud? Hoeveel reserveer jij hier maandelijks voor?

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ik reserveer niets voor de auto(s). Als er iets kapot is betalen we het gewoon. Dat is voor ons makkelijker. We hebben wel afgesproken als er iets vervangen moet worden dat de garage ons belt en dat er wordt gekeken naar het goedkoopste alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe alles zelf, al moet ik de motor uitbouwen. Een echt professionele sleutelaar ben ik niet, het is dan ook vaak flink wat uitzoekwerk. Ik probeer het toch wel te beperken maar een wat oudere auto is nu eenmaal wat meer werk af en toe. Nieuwere auto's zitten zo vol met sensors dat het niet meer leuk is. De analyse apparatuur kost je maar vijftig euro. Een nieuwe sensor vaak meer dan het dubbele. Het zal wel een verdien model zijn. Als je nu naar de garage gaat met een storing, kost je dat ook vaak een nieuwe sensor. Ik zoek het dan maar liever zelf uit en haal een 2e hands sensor op de sloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die afspraak zou ik nooit maken voor je het weet is het ieder jaar 575, 595 etc euro.

    Vaste garage wil kosten op voorhand weten en kijk voor 2 tientjes doe ik niet moeilijk dat weet hij wel.

    KA laat die maar eens goed inspecteren bodem en wil je er nog jaren mee voort geef hem een goede tectyl behandeling heb ze gezien van 8 of 9 jaar met de gaten erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor de grote beurt even alle vloeistoffen behalve olie bijvullen en zelf je wissers vervangen. Dat scheelt algauw 80 euro! De olie wordt vervangen, dus is dat zonde. Maar helemaal zonde is koelvloeistof die twee keer zo duur is als zelf doen.
    Daarnaast draai ik zelf mijn banden eraf en erop. Kost iets meer tijd maar scheelt opnieuw 50 euro.
    Ik liet altijd bellen voor onderdelen boven de 40 euro.
    Lampen vervangen doe ik zodra ze ermee stoppen. Het is levensgevaarlijk om met kapotte verlichting rond te rijden! En strafbaar.
    Vaste garage 50 km verderop. Omdat gratis leenauto, overleg over werkuren, nooit handelen zonder overleg, eerlijk, bereid slooponderdelen in te zetten, zelf mee mogen werken, kosten uren zijn ca.10 euro lager dan de rest, ze weten wat we zelf kunnen en laten dat aan ons over. Autorijden is een dure hobby, daarom doen we zoveel mogelijk zelf.
    Wij reserveren het volledige vakantiegeld van dit jaar voor rekeningen volgend jaar, van het overblijfsel gaan we op vakantie. Dit jaar voor 400 euro iets vinden. Voor volgend jaar staat 3000 euro reservering( eigen risico, loodgieter, cv onderhoud, gemeente, auto). Voor een nieuwe auto staat er 6000 euro op een spaarrekening.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten