Hoge kosten voor de auto

juli 18, 2015

Vorige week schreef ik al over de kosten die ik moest gaan maken voor mijn auto. Mijn autootje moest weer door de jaarlijkse keuring en kreeg daarbij groot onderhoud. In voorgaande jaren heb ik nooit noemenswaardige kosten gehad en kwam ik goed uit met mijn begroting. Dit jaar was dit helaas anders.

Na het wegbrengen van mijn auto kreeg ik na een half uurtje al een telefoon van de garage. Ze waren geschrokken van de staat van de auto en er moest meer aan gebeuren als verwacht om door de keuring te komen. De automonteur kwam met mij overleggen welke kosten wel en niet noodzakelijk waren en of ik wilde dat deze uitgevoerd werden. Ik vond het een keurige service van de garage.

Het bleek dat de airco van mijn auto kapot was. Het repareren/vervangen hiervan, zou 200 euro kosten. Het was niet noodzakelijk voor de APK en voor mij een luxe in de auto. Aangezien ik de auto alleen voor korte ritten naar mijn werk gebruik, heb ik besloten hem niet te laten maken.

De overige kosten waren wel noodzakelijk. Zo moesten er onder andere nieuwe achterbanden op, nieuwe ruitenwissers, het slot moest gerepareerd worden en waren de spiraalveren voor en achter gebroken. Daarbij nog een hoop andere kleine reparaties, waardoor ik uiteindelijk een rekening van 814,02 euro onder mijn neus kreeg. Toch iets hoger dan de 600 euro die ik hier jaarlijks voor begroot heb. De garagehouder gaf wel aan dat hij niet verwacht dat er volgend jaar hoge kosten zouden komen.

Mijn auto is een tweedehands auto en heeft nu 100.000 km op de teller staan. Daarbij is hij nu bijna 8 jaar oud. Ik hoop dat ik er nog 2 a 3 jaar in kan rijden, voor ik een nieuwe auto aan moet schaffen. Het is uiteraard bij een kleinere, goedkope auto altijd afwegen of de reparatiekosten opwegen tegen de waarde van de auto.

Hoe lang doe jij gemiddeld met een auto voordat je hem afschrijft? Wanneer ga jij over tot de koop van een andere auto? Wat is voor jou de grens aan reparatiekosten?

You Might Also Like

18 reacties

  1. Mijn vorige auto was 10 jaar oud en op een gegeven moment had ik voor 1000 euro kosten, maar ik liet de reparatie uitvoeren omdat de garagist zei dat ik daarna zeker nog een paar jaartjes verder kon. Niets was minder waar: na twee maanden was de koppeling stuk (weer heel hoge kosten) en toen hem ik hem maar weg gedaan (voor een appel en een ei) en een andere tweedehands gekocht... wel balen hoor! Ik hoop dat het met jou auto beter afloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook kwestie van aanvoelen en als koppeling hoog aangrijpt en niet meer te stellen valt is hij een keer aan de beurt en niet ondenkbaar voor een auto van 10 jaar.

      Verwijderen
  2. Moeilijk, zeker als je je auto alleen voor korte ritjes gebruikt.
    Stond afgelopen mei voor het zelfde keus, mijn auto was 12 jaar en ging de laatste tijd best wel wat mankeren.. wist bij de keuring grote dingen te voorschijn zouden komen en dan is de keus ga je voor iets anders of laat je het maken.
    Mijn nichtje kocht op dat moment net een nieuwe auto en deed haar "oude" karretje weg.. zou behoorlijk wat ruimte in moeten leveren maar ik ging er 9 jaar op vooruit.. toen toch maar de knoop doorgehakt en mijn oude vertrouwde wagentje ingeruild en die van mijn nichtje gekocht.

    Let er dus op als je echt grote dure reperatie's gaat krijgen wat wijsheid is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij doen rond de 10 jaar met een auto en soms nog langer Als de auto ouder dan 10 begint te worden en de reparatiekosten naar de 1000 euro draaien gaan we kijken voor een andere. Altijd tweedehands, liefst niet ouder dan 3 of 4 jaar. Ik vind wel dat je tegenwoordig weinig terug krijgt voor je oude auto dus als de onderhoudskosten binnen de perken blijven is doorrijden met de oude vaak voordeliger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s. ik heb je blog nog maar kort geleden "ontdekt" en ben nu alles aan het lezen. Je schrijft over leuke, dagelijkse onderwerpen die me aanspreken, ik blijf je volgen!

      Verwijderen
  4. hangt van veel dingen af.. onze vorige auto was een hele fijne ruime station op lpg.. beviel erg goed, maar erg hoge onderhoudskosten.. elk jaar wel 600 euro aan reparaties en apk, en dan soms tussendoor nog een nieuwe accu, en andere reparaties van vaak 600 euro.. nu hebben we een kleinere zuinigere auto op benzine, rijden minder km omdat ik vanuit huis werk (scheelt 2 x tanken per maand) nauwelijks reparaties gehad aan de auto.. er moet nog wel een nieuwe accu in voor de winter....er zitten nieuwe banden onder dus de vorige reparaties/apk/onderhoud kostte rond de 2 a 300 euro oid, dat waren de hoogste kosten tot nu toe... veel voordeliger dan de vorie auto dus! maar ja dat weet je ook niet van te voren.. de auto is uit 2006, wij hebben m nu 3,5 jr. bevalt nog prima. ene kant willen we een ruimere auto.. andere kant weten we dat deze fijn rijdt, tot nu toe weinig reparaties/onderhoud nodig had, en zuinig is..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb mijn onderhoudshistorie eens even bekeken. Auto in jan 2007 nieuw gekocht. Ik laat niet jaarlijks onderhoud plegen. Eerste beurt jan 2009. € 300,00. Tweede beurt en APK januari 2011 € 350,00. Derde beurt en APK inclusief vier nieuwe banden januari 2013 € 700,00 Vierde beurt en APK inclusief wat serieuze reparaties januari 2015 € 954,00 (km stand toen 108.000 km). Tussendoor in februari 2012 accu laten vervangen (was snel leeg, Kon wel nog gewoon zelf naar garage gaan) € 99,25. 1 keer een lekke band € 40,00. Dus totale kosten € 2.450,00 over ongeveer 9 jaar dus vind ik niet veel. Ik heb nog nooit echt pech met een auto gehad. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt reuze mee maar je hebt in die jaren ook veel afgeschreven met een nieuwe auto.

      Verwijderen
    2. Valt ben wel mee vind ik zelf. Hij was € 14.000,00. Huidige waarde € 4.000,00-€ 4.500,00. Dus de auto heeft in die 9 jaar ongeveer € 1.400,00 gekost aan onderhoud en afschrijving samen. Mascha.

      Verwijderen
    3. 1400 euro per jaar, ik rij nu ook ruim 9 jaar met mijn auto en red het zeker voor de helft :)

      Verwijderen
  6. Had je zelf niet gemerkt dat de airco stuk is? Ik denk dat het een begin vraag is om in te kunnen schatten of je de rest ook slikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze auto, een Renault Clio 2, is net 17 geworden.
    We kochten hem nieuw voor netto 850 euro (nieuwkost - wat we kregen voor onze vorige auto)
    We hoopten er 10 jaar mee te doen, en schreven we hem af op 10 jaar, dus 840 euro per jaar.
    Wanneer we nu minder dan 840 euro per jaar aan kosten hebben, zijn we goedkoper uit dan nieuw kopen. Want de verzekering voor een oude auto kost minder dan voor een gloednieuwe. Trouwens, een nieuwe basis vijfdeurs Clio met trekhaak zou ongeveer 11000 euro kosten, dus dan valt 840 euro per jaar nog mee.
    Zoveel hebben we overigens nog geen enkel jaar aan kosten gehad, wel al eens 600 euro.

    Ik zou dus kijken naar de kosten van een nieuwe (tweedehands) auto, en de verwachte afschrijfduur. Wanneer je gemiddelde reparatiekosten lager liggen dan dat jaarbedrag, zou ik repareren. Ook met het risico dat de auto enkele maanden later stukgaat.
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rechtzetting: Nettto aankoopprijs was niet 850, maar 8400 euro.
      Nog iets om rekening mee te houden: de belasting op de inverkeersstelling (in België, geen idee hoe dat in Nederland zit). Die kost heb je niet wanneer je blijft rijden met je oudere auto.
      Katrien

      Verwijderen
  8. Moeilijk. Ik heb een aangepaste auto voor mijn kind dus ik zou veel verder gaan om te laten repareren. Hou ook rekening met onderdelen die sowieso vervangen moeten worden. Ik dacht dat rond de 85.000 km. de distributiesnaar aan de beurt is (tenzij je een distributieketting hebt). Dus als het goed is, is deze al vervangen (tenzij de auto een ketting heeft). Dan was het ook handig om meteen de pomp te vervangen want die zit er vlak bij. Snaar en pomp zijn relatief goedkoop maar het vervangen is arbeidsintensief. Ik kan me niet voorstellen dat een auto afgekeurd kan worden op een slot maar goed. Ruitewisserbladen kan je zelf nakijken en vervangen dus daar verdienen ze op. Als ze mij bellen en ik besluit dat ik hun de reparatie laat uitvoeren, dan wil ik ook de vervangen onderdelen op zijn minst zien. Zoals je merkt heb ik nogal wat slechte ervaringen met erkende garages van de erkende autodealer.
    Om jouw vraag te beantwoorden denk ik dat als je toch al van plan bent om over twee of drie jaar een andere auto aan te schaffen, niet al te veel geld meer uit te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou nooit een nieuwe kopen echt zonde een aantal jaar ben je 50% kwijt dat gaat veel harder dan menig jaarlijk noodzakelijk onderhoud koop altijd auto,s van 5 jaar of ouder.

    rij dan zo nog makkelijk 10 jaar met een auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onze vorige auto hebben we vorig jaar ingeruild, alles wat vervangen moest worden hebben we denk ik wel vervangen tjonge wat een kosten hebben we met deze auto gehad, uiteindelijk besloten hem weg te doen. De garage zei ja en nu heeft de nieuwe eigenaar de komende jaren bijna geen kosten want jullie hebben die al gehad, tja wat is wijsheid?
    liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten