Hypotheekrente

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - juli 22, 2015

De hoogte van de hypotheekrente heeft invloed op ons maandelijks te besteden inkomen. Hoe hoger de rente, hoe meer geld je moet betalen voor wonen. De laatste jaren is de hypotheekrente relatief laag, op dit moment zelfs historisch laag. Het kopen van een huis is nu dus heel aantrekkelijk. 

In 2008 sloten wij onze eerste hypotheek af tegen een rentepercentage van 6,2%. Voor die tijd heel gewoon. We hadden een hypotheek van 224.000 euro, welke we later omlaag brachten naar 208.000. Onze maandlasten waren door de relatief hoge rente hierdoor bijna gelijk aan onze maandlasten nu. Wij waren nu gestart met een hypotheek van 333.000 euro, maar betalen veel minder kosten aan rente, omdat de rentestand laag is. We wonen nu dus in een grotere woning, voor bijna hetzelfde maandbedrag. Hierdoor houden we voldoende geld over om ook nog eens extra af te lossen op onze hypotheek.

Rente vastzetten
De rentes zijn nu zo laag, dat het heel interessant is om de rente voor een langere looptijd vast te zetten. De verwachting is dat de hypotheekrente weer gaat stijgen. Het kan zo zijn dat bij het opnieuw afsluiten van de hypotheekrente, de rente veel hoger is. Het is belangrijk om uit te rekenen of je een stijging op kan vangen met jouw salaris. Voor mij geeft dit soms wel eens onrust. Wij hebben best een hoge hypotheek. Als de rente flink zou stijgen, zou dit dus een grote invloed hebben op ons besteedbaar inkomen. Uiteraard is dit voor ons alleen maar een extra motivatie om extra af te lossen.

Onderstaand zie je het verloop van de hypotheekrentes in de afgelopen jaren. In rond 1993/1194 /1995 was de hypotheekrente erg hoog, boven de 9 %.  Dan lijkt wonen bijna onbetaalbaar te worden.

Heb jij ooit te maken gehad met een hoge hypotheekrente? Waren de lasten te dragen? Kies jij voor veiligheid door je hypotheekrente voor langere tijd vast te zetten?

Onderstaande grafiek komt van www.hypotheker.nl
Historische Rentestanden 2015

  • Share:

You Might Also Like

12 reacties

  1. Vorig jaar een huis gekocht. Een heel klein deel variabel gedaan. Een heel klein deel anuiteiten ( moest) dit voor 20 jaar en het overgrote deel voor 20 jaar vast. Hiervoor betaal ik wat meer voor dan dat je voor weinig jaren een hypotheek neemt.
    In mijn geval is er wel rust.
    Heb al wat afgelost. Ga nu vanaf dit jaar betalen voor de studie van een kind en vanaf volgend jaar ook de ander. De eerste jaren dus verder ( denk ik) geen aflossingen meer.
    Zodra de kinderen klaar zijn met studie de buffer weer omhoog brengen en verder aflossen. Ik hoop dan in een paar jaar klaar te zijn zodat wanneer ik met pensioen ga de hypotheek bijna weg is ( of nog liever helemaal weg :)).
    In ieder geval gaat dit wel lukken binnen de 20 jaar is mijn verwachting ( en dan ben ik al met pensioen), dus ik wordt niet tussentijds geconfrontreerd met een hogere hypotheek.
    Heb in het verleden veel hogere kosten gehad , een hypotheek van 7,8 %.
    Nu iets meer betalen door langere tijd vast te zetten is gauw weer terug verdiend door de aflossingen die ik inmiddels gedaan heb. Verwacht dat de hypotheekrente wel weer gaat stijgen. Wanneer, een grote vraag maar zou niet graag er met 5 of 10 jaar mee geconfronteerd worden ( en dus NU met enige tienden van procenten hoger vastzetten. Dit inplaats van over een aantal jaren meet hele procenten hoger geconfronteerd te worden).
    Als ik niet voor studie zou betalen had ik het variabele hoger gezet. Deze kun je op elk gewenst moment vastzetten ( of zo snel mogelijk aflossen wanneer de rente stijgt).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aanvulling: het overgrote deel vast zetten is een aflossingsvrije hypotheek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helaas wonen we in een huurhuis in de randstad en is het kopen van een vergeijkbare woning van wat we nu hebben bijna onbetaalbaar :( dus het blijft nog even een droom... een koophuis...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoezo woon je even duur als in het andere huis? Je moet veel meer aflossen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afgezien van de aflossing. Het gaat in dit stuk alleen om de kosten voor de hypotheekrente. De aflossing is buiten beschouwing gelaten.

      Verwijderen
  5. Ik maak me ook wel eens zorgen over de vraag wat als de rente over 7 jaar opeens heel hoog is? Daarom doen wij ons best om toch extra af te lossen en dit ook als een prioriteit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij kochten ons eerste huis in 1984, met een rente van 8,5 % annuïteiten hypotheek voor 30 jaar vast !!!
    De rentes waren toen net gedaald van als ik me niet vergis van 11% naar die 8,8,5. Dacht toen dus een hele goeie deal te hebben. Ons 2e en 3e huis was geloof ik iets van 6% en nu hebben we 4,7% rente vast tot 2026.

    Wegschuld.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn eerste huis had een rente van 11,25 %
    dat kan ik me nu niet meer voorst.ellen , maar was toen (even) een normale rente
    ik praat over ruim 30 jaar geleden
    Dat is wel een reden dat ik voor ons huidige huis (rente 5,8%) de renet lang vast wilde zetten. dat was dus niet zo verstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Had ooit een appartement met een rente van (bijna?) 12% !! Dat was in 1987. Nu net de rente omgezet naar 2,5% voor 5 jaar vast. In '87 konden we de kosten wel opbrengen, omdat de flat toen "maar" 48.000 gulden kostte. Ik meen dat we zo rond de 350 gulden kwijt waren p/m. Heb ook gehuurd in de tussenliggende periode en nu dus weer gekocht. Weer een redelijk goedkope flat en veel aflossen, waardoor de maandlasten nog weer lager zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We hebben nu een rente van 4.7% tegen de tijd dat we weer moeten afsluiten zien we wel verder maar mocht de rente te hoog zijn dan kiezen we gewoon voor een kortere looptijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij kochten in 1992 een huis met een rente van 9,8% voor € 90.000,--, een fijn rijtjeshuis. Het was een spaarhypotheek met een rente die 20 jaar vast stond. We hebben voorafgaand aan het moment waarop de rente zou wijzigen een paar jaar lang extra geld ingelegd, waardoor we nu helemaal geen hypotheek meer hoeven te betalen. Het extra inleggen van € 450,-- per maand gedurende bijna 5 jaar scheelde ook weer € 30.000,-- i.p.v. het resterende bedrag betalen (anders liep de hypotheek nog acht jaar door) na afloop van de renteperiode. Ik vind hypotheken wel ondoorzichtige financiële verplichtingen.

    BeantwoordenVerwijderen