Leven van 1 inkomen

juli 21, 2015

Ons eerste streefdoel in onze weg naar financiële onafhankelijkheid is het rondkomen op 1 inkomen. Op dit moment is dat voor ons nog niet haalbaar. Dit komt vooral door onze hoge hypotheeklast. Door onze lasten te verlagen, hopen we meer financiële ruimte te krijgen.

Door deze extra financiële ruimte, willen we niet anders gaan leven door bijvoorbeeld meer geld aan luxe uit te geven. We willen juist meer ruimte hebben om extra af te lossen op onze hypotheek. Daarnaast geven lagere lasten meer zekerheid in de toekomst, mocht 1 van ons bijvoorbeeld zijn baan verliezen. Lagere maandlasten voelen voor ons als een garantie voor de toekomst, zodat we in ons huis kunnen blijven wonen bij een inkomensterugval.

Ondanks 2 inkomens, willen we dus nu al graag rond kunnen komen en ook al leven alsof we maar 1 inkomen hebben. We hebben dit jaar onze lasten al verlaagd door af te lossen op onze hypotheek. Toch gaat voor mijn gevoel de hypotheeklast maar langzaam omlaag. We hebben sinds januari 2015 15.500 afgelost op onze hypotheek. Deze totale aflossing zorgde voor een bruto verlichting van onze maandlasten van 60,71 euro per maand. Al best een bedrag, maar het liefst wil je natuurlijk dat de lasten veel sneller naar beneden gaan. We hopen over anderhalf jaar onze lasten zo verlaagd te hebben, dat we onze vaste lasten met 1 inkomen kunnen betalen.

Kunnen jullie rondkomen van 1 inkomen? Zou jij in jouw huis kunnen blijven wonen als je een inkomensterugval hebt door bijvoorbeeld werkeloosheid? Hoe lang zou je het kunnen redden met minder inkomen?

You Might Also Like

20 reacties

  1. Ik ben alleenstaand nadat mijn partner vorig jaar november op 54 jarige leeftijd overleed. Ik ben blij dat ik er zo goed uit kwam: een nabestaandenuitkering van het pensioenfonds van zijn werkgever, gecombineerd met mijn eigen parttime baan en als verlichting nog de totale aflossing van de hypotheek zodat ik geen hypotheeklasten meer heb. Verder heb ik de auto weggedaan. Niet nodig en te belastend in het onderhoud.
    Omdat ik nog twee studerende kinderen heb (de derde is vorige maand afgestudeerd) is het net voldoende om verder te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon alleen en ben druk bezig met extra aflossen zodat ik hier kan blijven wonen. Mijn hypotheek is al 80€ minder per maand dan twee jaar geleden, en als alles het zelfde blijft afbetaald in 5 jaar. Dan wil ik ipv 30 uur 24 uur per week gaan werken. Dat lijkt me zo fijn. Dus de motivatie voor aflossen is er wel :) Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier gezin met drie kinderen waarvan de oudste over twee jaar gaat studeren (hopen we)
    Veel wisselingen in inkomen geweest de afgelopen jaren. Eigen bedrijf plotsklaps failliet gegaan (gevolg van faillissement van grootste opdrachtgever)
    Gelukkig beide heel snel werk kunnen vinden. Man vaste baan en ik nul uren/flex contract.
    Vorig jaar man weer baan verloren, door faillissement werkgever. (Bouwsector)
    Toch weer voor zichzelf begonnen, nu als zzp-er. Wel met werkgarantie bij grote opdrachtgever. Gaat nu gelukkig super goed.
    Ik zelf sinds 1 juli klaar omdat mijn drie jaarcontracten "op" zijn. Daar heb je dan drie jaar lang zeer flexibel voor mogen werken. Daarna geen vaste baan, nee je wordt bedankt.

    Gelukkig hadden wij al geen tophypotheek (huis gekocht in 1996, dus nog best een goede tijd) Helaas wel volledig aflossingsvrij.
    Deze hypotheek wel eens verhoogd voor de eerste zelfstandige ondernemening. Voor de bv had je een startkapitaal nodig. Nooit afgelost, niet eens over nagedacht. Door alle strubbelingen tav werk, hebben we vorig jaar besloten om zo snel mogelijk de hypotheek flink af te gaan lossen. Leningsdeel voor de bv is nu al afbetaald, we gaan nog even verder met de rest. Nog twee jaar totdat we de studiekosten moeten gaan betalen. Dus tot die tijd gaat alles naar de versnelde aflossing. Momenteel zijn de hypotheeklasten 400 euro per maand. We willen naar 200 euro.
    Gelukkig alles op 1 inkomen goed te betalen. Voor dit geld kunnen we absoluut niet huren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het lukt. Maar de sjeu is er wel een beetje af....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn voor jullie. Ik dacht even 56% savings, daar komen kindjes. Maar ja, het is nog even buffelen dus, maar jullie zitten op het goede spoor. Zelfvoorzienend in 7 jaar in plaats van op weg blijven?

    Bij mij vallen de extra inkomsten flink tegen momenteel. Teveel concurrentie, ik moet wat anders gaan verzinnen, maar dat mag niet van UWV. Saai ook, zo weinig extra werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij komen rond van 1 loon en dat lukt prima. Wel al veel afgelost (mede door erfenis en omzetting hypotheek), waardoor de maandlasten echt gezakt zijn. We betalen nog maar 80 Euro aan hypotheeklasten, bruto. Dan is het voor ons niet zo moeilijk om rond te komen van 1 modaal (onderkant modaal) inkomen. Geen auto, weinig vakanties, we kopen veel tweedehands. Maar voor ons geen offer, we vinden het fijn dat 1 van ons thuis is. Studerende zoon thuis en 1 dochter al uit huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat zou kunnen, maar dan moet ik wel mijn ouderschapsverlof laten vervallen. Ik wil erbij zeggen dat dit niet komt doordat ik veel verdien, maar juist omdat wij zo zuinig zijn en vergeleken met het gemiddelde erg lage lasten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch zit je al op het doel dat je je op 21 maart stelde. Ok het doel is intussen aangepast, maar toch. Aan het begin lijkt aflossen nauwelijks impact te maken omdat het op de maandlasten een klein bedrag lijkt.

    Reken voor de grap eens uit wat het over de looptijd van je hypotheek scheelt tov van die 15.500 euro en je staat verstelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij komen op dit moment rond van 1 inkomen, blij dat het kan en dat we nog steeds wat kunnen sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij leven van 1 inkomen.Het contract van mijn man werd twee jaar geleden niet verlengd.Van 100.000 inkomen naar een ww uitkering. Wij consuminderden ook met een ruim inkomen al maar hadden wel onze hypotheeklasten naar ons inkomen. Hij heeft twee jaar op projectbasis opdrachten gedaan en tussentijds een ww- uitkering gehad. Van een ww uitkering kunnen wij niet leven, hoe zuinig ook, onze vaste lasten waren alleen al hoger en we hebben geen abonnementen etc., stoken op hout (gratis), hebben een moestuin etc. we hebben geen leningen, schulden (uitgezonderd de hypotheek) rijden niet in een dure auto. Wat ik hiermee wil zeggen: zorg voor een buffer!! Wij kunnen 2 jaar rondkomen zonder inkomen. En denk nooit dit overkomt mij niet, dit dachten wij ook. Door onze buffer en onze sobere levensstijl redden we ons!! En het is niet altijd makkelijk, ondanks de buffer maak je je toch zorgen...ik zal nooit meer onbekommerd geld uitgeven omdat je weet dat je altijd weer in zo'n situatie terecht kan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat lukt hier helaas bij lange na niet, ook voornamelijk door onze hoge hypotheeklasten. Verder ook door onze dure auto. Helaas geen lease auto van de zaak maar we kopen wel nieuw (gedeelte afbetaling). Dat is een eigen keuze maar ook een dure ;-). Wij zijn ook begonnen met aflossen op onze hypotheek en betalen de auto binnen drie jaar terug. Ook als de studie van mijn man achter de rug is, kunnen we veel meer gaan aflossen. Ik zie er naar uit ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn begonnen met 1 inkomen. Ik zorgde fulltime voor de kinderen en mijn man had een betaalde baan. Ondertussen werk ik vanuit huis en vul zo het inkomen aan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar kan ik volmondig JA op zeggen.
    Wij doen het al jaren met 1 salaris, we lossen nog steeds extra af op het huis, doen ook het huis onderhouden ect en we sparen ook nog.
    Bij ontslag hebben we een verzekering om dat op te vangen maar als de nood echt omhoog komt kunnen we het wel een poosje uitzingen.
    Natuurlijk let ik goed op de centen maar waar iets echt nodig is komt het er ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We kunnen best van een inkomen leven. Man verdient ongeveer EUR 70.000 bruto per jaar. Willen nee. Ik verdien ongeveer de helft en we sparen goed maar leven beter. In de familie van man komt een erfelijke kanker voor en fout gen waardoor kanker trefzekerder is. Man heeft deze gen fout gelukkig niet maar we zien wel veel ellende voorbij komen. Voor ons geen wachten op later maar nu leven.
    Nic.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Na mijn ontslag vorig jaar zorgen we er nu voor dat we kunnen leven van 1 salaris (beneden modaal). Met twee tieners niet altijd makkelijk, maar door goed op te letten en zuinig te leven kunnen we alles nog doen wat we voor mijn ontslag ook deden. Tevens hebben wij een goeie buffer wat het wel allemaal wat makkelijker maakt. Door de rente van onze hypotheek nu om te zetten naar een lagere rente kunnen we nu alle vasten lasten goed betalen en nog wat sparen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mans inkomen is hoger dan het mijne.. van zijn inkomen zouden we kunnen leven maar niet meer sparen en veel minder leuke dingen doen. maar er is dus zeker van te leven! we sparen dus ongeveer mijn hele inkomen.., doen wel leuke dingen, maar maken daarin bewuste keuzes (een goedkope week vakantie in nl en niet all inclusive in t buitenland bijv, nemen vaak eigen brood en drinken mee bij een dagje weg etc)
    nu een huuurhuis dus extra aflossen zit er niet in, maar we sparen wel zodat we de extra kosten bij het kopen van een huis kunnen opvangen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja het lukt. Maar de sjeu is er wel een beetje af....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, op één inkomen lukt prima. Ik streef er wel naar om eventueel op bijstandsniveau nog gewoon te kunnen leven. Niet echt financieel onafhankelijk. Maar ja, kan iedereen overkomen. Twee weken terug zijn zes collega's met ontslag gegaan. En niet omdat ze het zo slecht deden. Allemaal serieuze betrouwbare krachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lukt prima gelukkig. Mochten we in de WW terecht komen kan het ook nog wel. Nog wat extra besparen hier en daar en dan lukt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het lukt ons best van 1 salaris (niet op dat van mij, maar de net-niet-modaal verdienende vriendlief). Mocht hij ziek of werkloos worden dan redden we het ook prima, maar op enkel mijn salaris zou lastig worden. Dat acht ik dan ook niet zo waarschijnijk. We wonen overigens in een vrije sector huurwoning met bijbehorend prijskaartje, dit om aan te geven dat er dan ook ruimte kan zijn mits je verder slimme keuzes maakt. Geeft fijn veel rust om die kennis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten