Nieuw of tweedehands?

juli 04, 2015
Een aantal jaar geleden kwam het niet eens bij mij op om iets tweedehands te kopen. Als ik iets nodig had, ging ik naar de winkel om het te kopen. Ik was mijzelf op dat moment ook totaal niet bewust van mijn financiën. Tegenwoordig is dit wel anders. Ik kom regelmatig in de kringloopwinkel. Voor de vakantie koop ik graag leesboeken. Waar ik in de boekwinkel gerust 20 euro neertelde voor een boek, betaal ik bij de kringloopwinkel slechts 1 of 2 euro. Uiteraard kan ik bij de kringloop niet de allernieuwste boeken kopen, maar de keuze is desondanks nog steeds erg groot.

Ook woonaccessoires koop ik regelmatiger bij de kringloop. Daarbij ben ik wel kritisch; ik wil iets wat in mijn interieur past en wat kwalitatief goed is. Ik koop niet zomaar spullen. Ook daarbij is het geluk hebben met het aanbod bij de kringloopwinkel.

Nieuw?
Toch koop ik veel dingen nog wel nieuw. Denk hierbij aan kleding, keukenspullen en meubels. Ik ben nog nooit meubels naar mijn smaak tegengekomen bij de kringloop. Kleding vind ik prettiger om nieuw te kopen, al is dit misschien een drempel waar ik overheen moet durven stappen. Keukenspullen eigenlijk hetzelfde; ik vind het geen fijne gedachte als de spullen al eerder gebruikt zijn. Ook dat zit natuurlijk in mijn hoofd. Bij deze denkwijze zou ik immers in geen enkel restaurant meer kunnen eten; daar wordt ook door iedereen gebruik gemaakt van het bestek en de borden.

Koop jij jouw spullen tweedehands of nieuw? En waarom? Waar ligt bij jou de grens?

14 opmerkingen:

  1. Ondergoed, sokken en schoenen zou ik nooit tweedehands kopen. Nou koop ik andere kleding ook niet snel tweedehands, maar goed: bovengenoemde drie dingen al zeker niet. Pannen zou ik ook nooit tweedehands kopen.

    Ik heb wel wat tweedehands meubels in mijn huiskamer staan. Ook nieuwe meubels (4 jaar oud) en een gedeelte antiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. speelgoed! Lego is zo goed tweedehand te kopen via Marktplaats. En evenveel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop kleding ook veel tweedehands. Ik krijg erg vaak complimentjes, als ik weer eens in een kek jasje loop voor onder de 5 Euro. Laatst nog een geweldige jurk en een hele mooie rok gekocht. Ondergoed koop ik wel altijd nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bovenkleding wel tweedehands, en ook wel ns meubels (heb wel eens heeeel veel spijt gehad van een stoeltje dat ik niet kocht) en ander huisraad. Ik kijk vooral op basis van: denk ik het jarenlang met plezier te gaan gebruiken? Dan kopen. Heb ik het korte tijd nodig en kan het dan weg? Dan ook ook kopen. Bij twijfel, niet kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 80-90% van alles wat ik heb is 2ehands, kleding, schoenen, huishoudelijke spullen, meubels enz. Veel kringloop, MP, FB overal waar ik zoek en koop als ik iets nodig heb. Ondergoed en sokken niet, al draag ik wel 2 BHs die van schoonmoeder waren en me zo goed passen.
    Ik ben dus heel blij met al die mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het ook ontdekt en heb inmiddels een 2e hands salontafel die ik zelf nog verder zal bewerken, een 2e hands eettafel waarmee ik uitermate tevreden ben. Ik kom nog niet zo heel veel in de kringloop maar dat zal zeker vaker gaan gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik koop nog regelmatig iets 2de hands .. waar ik dit vroeger uit pure noodzaak moest doen , omdat we het thuis niet te breed hebben , doe ik het nu meer uit overtuiging zo heb ik toch vele mooie spullen , eettafel stoelen kapstok kleerkast en ga zo maar door ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kleding is ook mijn grens dat koop ik niet tweedehands, daarin tegen kleding van familie heb ik weer geen moeite.
    Wat ik wel tweedehands koop (meestal via mp) boeken, decoratie, kasten ect

    E.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondergoed en matrassen koop ik in ieder geval nieuw. Voor de rest zoveel als mogelijk tweedehands. Als je hier alleen in huis laat staan wat nieuw is blijft er weinig over. Dit is al van jongs af aan (tienertijd) mijn levensstijl en er zijn periodes geweest dat het goed uitkwam omdat er gewoon niet zoveel te besteden was maar ook in periodes dat er geld genoeg is wijk ik hier niet van af. Het leuke is dat je op deze manier vaak kwalitatief veel betere of mooiere spullen kunt kopen voor een lagere prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vorig jaar ging zoon op zichzelf wonen. Tweedehands kocht ik voor hem een zo goed als nieuw gasfornuis en een prachtige slaapbank voor op de logeerkamer.
    Verder zijn de fietsen van de kinderen en mijn eigen fiets tweedehands, evenals mijn kleding, onze leren bank, de broodbakmachine en nog veel meer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb geen 2e hands winkel op loopafstand, wel een z.eeman. dus daar kom ik vaak en ook de d.irk heeft vaak leuke aanbiedingen.. de rest bestel ik online door tijdgebrek.. maar verder is t verschillend.. we hebben net een nieuwe bank besteld.. bewust nieuw in de hoop dat we er lang mee kunnen doen en niet over 2 jaar weer een nieuwe/andere moeten omdat dat toch ook een hoop gedoe is, dus bewust nieuw incl een vlekkerspray en service bij kleine reparaties

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik koop regelmatig meubels (design) op marktplaats, en verkoop ze daar na een tijdje ook weer door als ik wat mooiers zie, ons huis is mooi modern ingericht, alles past mooi bij elkaar, maar ik zoek soms maandenlang om juist dat merk stoeltje in die kleur te krijgen andere spullen voor ik huis komen ook van marktplaats of 2e hands winkels
    kleding is altijd nieuw ( altijd uitverkoop)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb gemerkt dat mijn (onze) grens voor wat wel en wat niet tweedehands te kopen veranderlijk is. Enkele jaren geleden moest ik er niet aan denken om tweedehands kleding te kopen ("zou zomaar van iemand kunnen zijn die overleden is, iewww"), nu krijg ik vaak complimentjes voor een outfit die helemaal tweedehands gekocht is. Natuurlijk eerst even wassen voor je ze draagt. Alleen ondergoed, daar trek ik (nu) echt de grens.

    Verder zijn bijna al onze meubels tweedehands en dat is uiteindelijk ook een mooie set geworden. Fiets, mobiel etc, allemaal tweedehands. Veel leuke en handige zaken ook gratis afgehaald. Ik heb mezelf nu aangewend om eerst op FB en MP te kijken voor ik iets nieuw in de winkel haal. En je zal er van staan te kijken met hoeveel gemak dat nog gaat en voordelig, hoewel je natuurlijk goed moet opletten en je niet door een (uiteindelijk ongewenst) koopje in de luren moet laten leggen. Maar dat geldt altijd natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bijna niets is tweede hands. Dochterlief krijgt af en toe wel eens kleding, maar dat was het ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.