Ontspanning kost geld

juli 15, 2015

In Nederland geven huishoudens gemiddeld 6.000 euro op jaarbasis uit aan ontspanning. Dit staat te lezen in een artikel op nu.nl  Toen ik dit las, vond ik dit wel een erg hoog bedrag. Tot ik eens naar onze financiën ging kijken. Wij halen dit bedrag gemakkelijk.

Ondanks ons doel om in 10 jaar financieel onafhankelijk te worden, is er 1 ding waar wij echt niet op willen besparen; vakanties en activiteiten. Per jaar gaan we zeker 3 keer op vakantie. Daarmee zitten we al aan de 5.000 euro. Daarbij reken ik wel alle uitgaven, dus ook het geld wat wij uitgeven op vakantie. Daarnaast gaan we regelmatig uit eten, dagjes weg en ga zo maar door. Gemiddeld geven we hier 1.500 euro op jaarbasis aan uit. Daarbij letten we wel op aanbiedingen en onze uitgaven, maar alles bij elkaar tikt het hard aan.

In het artikel wordt aangegeven dat er gemiddeld 1500 euro op jaarbasis uitgegeven wordt aan games, speelgoed, huisdieren, tv's, camera's en boeken. Dat zijn materiele zaken, waar wij minder waarde aan hechten. Hier geven wij weer minder geld aan uit.

Ik vind deze onderzoeken altijd lastig te lezen. Gemiddeldes zijn moeilijk te interpreteren, als je praat over een grote groep mensen met behoorlijke inkomensverschillen. Daarnaast zijn financiën erg persoonlijk. Waar de een gemakkelijk bezuinigt op reizen, is het voor de ander iets waar ze liever niet op bezuinigen.

Geef jij veel geld uit aan ontspanning? Kom jij aan het gemiddelde bedrag van 6.000 op jaarbasis voor jouw huishouden?

You Might Also Like

11 reacties

  1. Nee wij komen niet aan dat bedrag. We zijn met 2 en hebben een zg. Pleziersparen-rekening. Hiervan wordt precies wat jij allemaal beschrijft betaald.(behalve t.v.'s e.d. dat valt onder inboedel).
    Op deze rekening storten we elke maand 50 euro plus het vakantiegeld. Hiervan moet alle vakantie, dagtripjes, etentjes, bios, eventueel een boek enz. enz. worden betaald.
    50 euro per maand is 300 per jaar plus vakantiegeld (weet ik niet precies maar gok zo'n 2000 euro). Kom ik op 2300 euro en daar moet het echt allemaal van gebeuren hoor......
    Eerlijk gezegd vind ik dat best veel om te verbrassen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tssssss 50 euro per maand is natuurlijk 600 per jaar (ach ja...het is nog vroeg :D)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mwoh hier ook geen 6000. We hebben een hond waar maandelijks 75 euro voor opzij zetten. Dat maken we niet altijd op, maar is meteen een spaarpotje voor dierenarts kosten tzt. Verder 100 euro opzij voor de vakantie en per maand voor mij nog zo'n 25 euro voor hobby en uitjes tussendoor. We gaan dan ook niet zo vaak/ver/duur op vakantie, hebben goedkope hobbies en gaan vaak op gratis uitjes (lekker de natuur in enzo)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou dat echt eveñ moeten uitrekenen! Geen idee eigenlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou dat echt eveñ moeten uitrekenen! Geen idee eigenlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga het eens bekijken en berekenen. Best interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben een hond, 3 katten en 3 kippen. We hebben een moestuin en ik heb een electrische weckketel en een voedseldroger. Manlief loopt hard en ik doe allerlei creatieve dingen. We houden van uit eten gaan en gaan graag naar de sauna. 6000 Euro halen wij niet maar als bv de kas op de tuin vervangen moet worden, mijn naaimachine stuk gaat en een van de dieren ziek wordt, tikt het wel aan denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Per maand 70 á 80 Euro voor de huisdieren en 45 aan zakgeld sowieso. Dan nog soms een (kleine vakantie of dagjes weg) Daar gebruiken we zo rond de 500 voor. Aan etentjes en kopjes koffie/ijsjes onderweg en andere (heerlijke) onnodigheden zo rond de 1000. Maandelijks een 70 aan t.v. kijken en internet/telefoon (da's ook hobby) een jaarlijks 45 aan de biep. Af en toe een cadeautje voor een leuke avond eten bij iemand thuis of een leuke bos bloemen als bedankje voor een fijne vriendschap. Brieven schrijven is ook een hobby en kost behoorlijk wat aan postzegels. Ik denk toch al met al dat ik er minder ver vanaf zit, dan ik in eerste instantie had gedacht. Leuk, om eens bij stil te staan. Wat zie je als hobby, wat als vaste "last". (want t.v. kijken zit ook in mijn vaste lasten-lijst bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie zelf televisie en computer niet als hobby. De aanschaf hoort bij ons bij de reserveringen voor inventaris huis en tuin , daar heb ik een aparte pot voor. Bij ons gaat het echt om uitjes, vakantie, horecabezoek e.d.. Maar inderdaad, dat zal voor iedereen anders zijn!

      Verwijderen
  9. Kosten voor de vakantie worden vanzelf minder als je niet zo lang op vakantie mag en in de WW zit......

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uhm ja nog al ;-)
    We hebben dieren die behoorlijk wat kosten, zelf ben ik gek op boeken dat is echt een hobby van mij, we gaan ook nog wel eens gezellig uit eten of een avondje naar het theater.. daarin tegen slaan we een vakantie af, niet omdat het niet kan maar omdat we een super fijn huis hebben, dieren die niet meer naar de kennel kunnen vanwege mankementen en de leeftijd dus daar besparen we weer flink op.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten