Potjes

juli 09, 2015
Om de financien overzichtelijk te houden, werken veel mensen met potjes. Sommigen zelfs met fysieke potjes, omdat zij het prettig vinden om het spaargeld direct beschikbaar te hebben.

De Rabobank heeft hier slim op ingespeeld door bij internetbankieren een onderdeel 'extra inzicht' te maken. Hier kan je zelf jouw spaargeld verdelen in spaarpotten, vergelijken hoe anderen het spaargeld verdelen en je krijgt volledig automatisch inzicht in jouw inkomsten en uitgaven. Deze worden onderverdeeld in verschillende categorieën, zodat je precies terug kan zien waar jij het meeste geld aan uit geeft.

Ik weet erg goed waar mijn geld naar toe gaat, waardoor ik het stukje extra inzicht niet heel interessant vind. Het spaaronderdeel vind ik echter wel interessant. Mijn vriend en ik hebben deels gescheiden financiën. Wij zijn dus ieder verantwoordelijk voor onze eigen persoonlijke uitgaven. Wij hebben een gezamenlijke betaal- en spaarrekening.  Daarnaast  heb ik op dit moment 1 spaarrekening, waar ik al mijn eigen spaargeld op staat.

Onderverdeling
Spaargeld heb ik achter de hand staan, om eventuele (on)voorziene hoge kosten mee op te vangen. Ik heb daarbij voor mijzelf de volgende onderverdeling gemaakt:

- auto (onderhoud en evt. aanschaf andere auto)
- ziektekosten (eigen bijdrage)
- begrafenis
- overig

Doordat mijn spaargeld 1 'grote' berg is, is het niet heel duidelijk welk deel van mijn spaargeld voor welk potje is. Via het onderdeel 'extra inzicht' heb ik spaarpotten gemaakt. Hierbij gebruik ik onderstaande richtbedragen:

- Auto (4.000)
- ziektekosten (1.000)
- begrafenis (4.000)
- overig (1.000)

Het potje 'begrafenis' vind ik op dit moment nog te laag. Ik heb hier echter nog wel een verzekering tegenover staan, welke een bedrag uitkeert bij overlijden. Daarnaast denk ik maar zo, dat bij overlijden alle overige potjes niet meer interessant zijn, waardoor deze bedragen hier ook gebruikt voor kunnen worden.

Werk jij met potjes? Wat zijn jouw spaardoelen? Welke bedragen gebruik jij hiervoor?

6 opmerkingen:

  1. Wij werken ook met potjes. Ze luiden: aflossing, noodfonds, fun en auto.

    Het noodfonds is vol. Van dat bedrag zingen we het zes maanden uit.

    Maandelijks verdelen we spaargeld over de overige potjes. Naar de pot aflossing gaat X. Naar de pot fun gaat 1/2X en naar de autopot gaat 1/4X. En dan krijgen we ook allebei nog zakgeld ter waarde van 1/4X. Dat is vrij te besteden en heb ik niet onderverdeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed! Mooi dat er ook lekker veel ruimte is voor fun!

      Verwijderen
    2. Dat begrafenis potje heb ik niet. Mijn potje nood (=auto+huishoudapparaten kapot) is iets groter. Als ik doodga, gebruiken ze dat maar voor de begrafenis,dan heb ik de apparaten niet meer te vervangen. En zolang ik leef, vervang ik apparaten. Maar tegelijk hoeft toch niet. En verder is mijn grote hoop genoeg, voorlopig. Dus ze komen er wel uit, die nabestaanden van me.
      Heb je je (begrafenispotje+uitkering uit de polis) gecheckt tegen cijfers vanaf het internet, of hoop je gewoon dat het genoeg is? Waar heb je dat kunnen vinden?

      Verwijderen
  2. Ja wij werken ook met potjes.
    Bij onze bank kun je ook div spaardoelen aan maken, wij hebben er 5 in totaal maar daar is er niet 1 een begrafenis potje van, wij zijn goed verzekerd en gaan er van uit dat dat voldoende is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geen potjes. we sparen nu vooral om een koophuis ooit te kunnen kopen.. ooit.. geen idee wat er dan overblijft en wil dan niet met een rotgevoel zitten dat we potjes voor andere doelen aanspreken omdat we t nodig hebben voor een huis.. dus bij mij geven potjes alleen maar frustratie omdat je die kosten van te voren allemaal niet weet en t dus nooit klopt of uitkomt :p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb één grote spaarpot, dat is mijn spaarrekening. Maar ik zit wel bij de Rabobank nota bene. Ik zal eens gaan kijken naar hun potjes!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.