Spaarrentes

juli 17, 2015
De spaarrentes zijn op dit moment historisch laag. Mijn spaargeld heb ik ondergebracht bij de Rabobank, waarbij ik op mijn internetspaarrekening een rente van 0,9% ontvang. In 2009-2010 ontving ik nog een mooie spaarrente die rond de 4,5% lag. Op dezelfde internetspaarrekening als nu. In de afgelopen jaren zijn de spaarrentes flink gezakt. De verwachting is dat deze rentes nog verder zullen dalen, al kan uiteraard niemand in de toekomst kijken. Op deze site vond ik onderstaand grafiekje waarin een duidelijk verloop van de hoogste spaarrentes zonder voorwaarden te zien is. De grafiek loopt tot juli 2014. We zijn nu 1 jaar verder en de spaarrentes zijn helaas nog steeds niet gestegen.

Ondanks dat ik  het best jammer vind dat de spaarrentes zo laag zijn, wil ik toch een buffer op mijn spaarrekening houden. Als ik ga investeren, kan ik immers niet bij mijn geld, als dit nodig is. Toch merk ik dat ik eerder geneigd ben om geld wat 'over' is te investeren, om op deze manier meer rendement uit mijn spaargeld te halen. Het gevaar ligt uiteraard op de loer dat ik te veel wil investeren en minder voor zekerheid kies.

Hoe hoog is de spaarrente bij jouw bank? Heb jij ook de neiging om meer te investeren, omdat het rendement op de spaarrekening laag is?
verloop_spaarrente

9 opmerkingen:

  1. Ik heb daar ook een blogje over geschreven een tijd geleden: http://zakelijkbezuinigen.blogspot.nl/2015/07/hypotheekrentes-omhoog-maar-spaarrentes.html

    Ik merk dat er meer richting indexbeleggen en de hypotheek gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn rente is nu 1,25. Ik investeer fiks in de hypotheek, wat echt meer oplevert en nog een (klein) deel in crowdfunding. Een minimale buffer voor onvoorziene zaken is voldoende. De berekening die we daarvoor hebben gemaakt is voor ons afdoende en daar maak ik me dan ook niet meer zenuwachtig over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier een rente van 1,1%. Niet geweldig dus. Wij zien het ook alleen maar steeds verder dalen. Maakt het wel steeds aantrekkelijker om af te lossen, maar ik wil toch ook wel een buffertje hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ondertussen een lekkere buffer omdat over 9 jaar het pensioen er aan komt. We hebben een gat van een dikke anderhalf jaar in het partnerpensioen dus dat wil ik kunnen opvangen.
    Nu 1.2% bonusrenterekening ING.
    We hebben een klein bedrag geinvesteerd in een windmolenmaatschappij. Verder is het om te huilen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s. geen eigen woning dus aflossen is geen optie.

      Verwijderen
  5. Argenta e spaar : 0.5 basis en 0.2 getrouwheid

    argenta maxi 0.2 basis en 0.1 getrouwheid

    record platinum 0.1 basis en 0.6 getrouwheid

    vdk rentespaarrekening 0.1 basis en 0.2 getrouwheid

    Bovenstaande intrestvoeten op spaarrekeningen zijn allemaal hééééééééééééééééééél laag en ik heb de indruk dat jullie in Nederland nog niet te klagen hebben van de te lage intrestvoeten....... Het is me zelfs een raadsel waarom Argenta in Nederland meer intrest geeft of in Belgie ondanks dat de hoofdzetel van Argenta in Antwerpen zit......

    Eigen woning is al meerdere jaren volledig afbetaald dus geen extra aflossingen meer voor de hypotheek.

    Ik weet niet goed wat te doen met ons spaargeld :op spaarrekeningen brengt het zo goed als niets meer op en ook de rentevoeten voor kasbons en termijnrekeningen liggen te laag om geld voor enkele jaren vast te zetten. Komt er dan nog bij dat we op de rente van kasbons en termijnrekeningen nog eens 25 % roerende voorheffing moeten betalen. Gereglementeerde spaarrekeningen zijn hier per persoon vrijgesteld van voorheffing tot 1880 euro intrest per persoon weliswaar rekening houdend met de som van de intresten die je op verschillende banken hebt. Alles wat boven die 1880 euro per persoon is, moet worden aangegeven in de persoonsbelasting en wordt meegeteld voor de taxatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb destijds 45000 euro vastgezet tegen 4,5%: Niet slecht achteraf. Maar nu het binnenkort vrij komt los ik mijn hypotheek af. Dat scheelt me 4,4% hypotheek want hypotheekrenteaftrek krijg ik niet aangezien ik in Duitsland werk. Gelijk ook weer een stapje naar een hypotheekvrij leven. Dat zal nog ca 1 jaar duren (dan is alles afgelost). Ik ben van plan een vuurpijl af te steken met het logo van de Rabobank erop. Gewoon om te vieren dat ik er vanaf ben. (ja, ja, ik weet dat vuurwerk afsteken midden in het jaar niet mag.....)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De rente bij de rabobank is inmiddels gezakt.... Naar 0,8

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hier ook 0.9 % en ook wij willen gewoon blijven sparen.
    We lossen gewoon af op het huis, binnenkort gaan we de kelder isoleren, wat weer stookkosten scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.