Boodschappenbudget verlagen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 14, 2015

Het geld vliegt er op dit moment uit. Ook wel begrijpelijk, als je druk bent met de voorbereidingen van de bruiloft. Ik merk echter dat onze grip op de overige financiën even helemaal weg is. De focus is er niet,  waardoor het geld zo tussen onze vingers weg glipt. Even weer een pas op de plaats dus.

De boodschappen
We gaan ons de komende periode wat meer richten op de boodschappen. Naast dat het goedkoper is, is het ook een stuk gezonder. De afgelopen tijd waren we erg goed in het gemakkelijke eten. Duur en niet goed voor de lijn!

We kwamen de afgelopen maand niet uit met ons boodschappenbudget van 500 euro. We hadden daarom maar wat bijgestort. Deze maand lijkt het weer niet haalbaar, dus nu gaan we onze makkelijke levensstijl maar weer even aanpassen. De vakantie is weer bijna voorbij, waardoor we ook weer wat meer in ons ritme komen. Ik wil proberen om in september met 400 euro uit te komen. Moet haalbaar zijn lijkt mij!

Hebben jullie ook last van een verminderde grip op de financiën in de vakantie? Waar is jullie geld naar toe gegaan in de vakantie?

  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Persoonlijk vind ik 500 per maand voor boodschappen véél geld. Dat is ruim 55 euro per persoon per week! Mijn oudste dochter en haar man (28 en 26 jaar) doen het met 50 euro samen, dus 25 euro elk.
    Ik heb in de vakantie ook iets meer geld uitgegeven aan boodschappen: een beetje luxer gegeten. Ik gaf nu ongeveer 35 euro per week uit, in plaats van de gebruikelijke 30 euro per week.
    Als jullie je beperken tot 400 euro per maand, dan geef je nog steeds ruim 45 euro per persoon per week uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 5 personen en 3 katten ben ik ruim 150 euro pw kwijt aan boodschappen.
      Er gaat veel brood, fruit, vleeswaren, koeken voor school doorheen wekelijks. Het lijkt veel 150 euro maar je zit er zo aan helaas.

      Verwijderen
    2. Gezin: 2 volwassenen, 3 pubers en 6 katten...gemiddeld 100,00 euro per week. WMT

      Verwijderen
  2. Vind dat zoiets persoonlijks, hoeveel je daar aan uitgeeft. Ik snap dat als je andere dingen aan je hoofd hebt, je eerder kiest voor duurder & gemak dan voor goedkoop & langer in de keuken. En als je het geld hebt, je misschien een stuk biologische boerenkaas prefereert boven een rubber stuk kiloknaller'kaas'. Om maar wat te noemen. Dat is toch niet erg?

    In onze vakantie in NL hebben we van alles gekocht. Nieuwe telefoon, camera en e-reader. En een berg dingen die we toch al nodig hadden, en voorraad eten. Inmiddels zijn we alweer bijna 4 weken thuis en doen we heel zuinig. Dankzij de voorraad en lekkers uit de tuin zitten we nu rond de 600 kronen per week (67 euro). Normaal is dat 1200 tot 1500 gok ik. Ik houd het niet heel precies bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben het met 2 man jaren gedaan van 370 euro per maand. Ik kocht/koop biologisch vlees (weinig).
    Sinds kort heb ik het budget verhoogd naar 400 euro. Hiervan kopen we ook wijn, bier enz. Dus de wat luxere dingen.
    In de vakantie gebruik ik niet meer omdat wij daarvoor een speciale "plezierpot" hebben.
    De enige keren dat het boodschappenbudget opgerekt moet worden is als ik een verjaardag vier. Dan gaat er extra wijn, eten enz, door.
    Maar ook hier gebruik ik dan de "plezierpot" voor.
    Ik vind 400 euro voor 2 mensen ech ruim genoeg hoor. Wij betalen hiervan alle boodschappen, incl. Shampoo, douchegel, wasmiddelen enz.
    Kapper, benzine, kleding gaan uit andere potten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poeh... Ik ben benieuwd waar jullie die 500 euro aan spenderen... Wij komen met een gezin van twee volwassenen en twee kinderen rond van 300 euro per maand en heel veel moeite hoef ik daar niet voor te doen. Gaan jullie ook uit-eten of zitten er afhaalmaaltijden bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij mikken op 300,= met z'n tweeën maar dat is lastig zat. Lekkere vegetarische recepten zoeken scheelt al een hoop. Gezond eten is nou eenmaal duurder. Scheelt al als je een Lidl/Dirk in de buurt heb..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant om eens te delen waar je dit globaal aan uitgeeft. Puur eten, biologisch...of zitten er ook kostenposten bij zoals: kapper/toiletartikelen/schoonmaakartikelen/krant/tijdschriften/rookwaren/wijn/bier/terrasje etc. Ben benieuwd! Verschillende mensen, verschillende keuze's en uitgave patronen. Ik kan erg genieten van verse zalm en eet dit minimaal 1x per week mmmmm!! Ik geef hier graag geld aan uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook benieuwd naar die 500 euro. Kun je dat eens op schrijven? Een paar weken is ook prima. Ik maak al jaren van die lijstjes. Misschien is 500 euro ook helemaal niet zo veel als je er ook andere kostenposten bij inbegrepen hebt: zoals verjaardagcadeaus, kapper, benzine, kranten en tijdschriften. Dergelijke uitgaven zet ik niet onder de boodschappen, maar jij misschien wel.

      Verwijderen
  7. Ik heb niet echt een budget. Zijn met 3 personen en let wel op wat ik koop, gewoon wat we nodig hebben. Wat Valhalla al aangeeft, ik heb liever een stuk kaas van de kaasboer dan een vacuum stuk. Douchespullen e.d. bij de action en deo van de bio-winkel. Ik merk wel dat nu in de vakantieperiode ik eerder geneigd ben om het geld makkelijker uit te geven. Vanaf maandag gaat de knip er wel weer op en ga ik weer proberen om zoveel mogelijk af te lossen. Maar dat je de de grip een beetje verliest in vakantietijd ben ik met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij pinnen ook 500,- per maand, dit is voor 3 volwassenen (regelmatig nog 1 volw extra) maar we doen hier ook echt alles van, niet alleen de boodschappen.
    Eten voor de dieren, drogist spul etc
    Wij kopen echt nooit geen afhaal eten of bezorg spul.
    Afgelopen 2 maanden vloog het ook bij ons de knip uit maar nu is het even genoeg, we gaan er weer boven op zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dagjes uit.. dagje efteling met zn 4tjes 152 euro (entree, avondeten en parkeren.. is nog ex benzine, zelf meegebracht eten/drinken etc) en ook eel andere dagjes uit, de ene kost wat meer dan de andere (de efteling ws de enige echte uitschieter qua kosten hoor) en nog een midweek weg.. verblijf, eten, uitjes, enz gaat hard. en bbqen natuurlijk.. ook veeeeel duurder dan je gewone prakkie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik probeer € 100,00 per week uit te geven aan boodschappen, dit is gemiddeld € 433,33 per maand. Wij zijn met zijn vijven, 2 volwassenen en 3 kinderen (8,12 en 14 jaar). Meestal lukt dit wel, alleen met verjaardagen of feestdagen haal ik het niet. Het geld gaat er nu in de vakantie sneller uit aan bijv. uitstapjes, ijsjes, terrasje zitten etc. Maar dat moet kunnen vind ik. Na de vakantie weer beter op de centjes letten :-) Groetjes Dian

    BeantwoordenVerwijderen