Consuminderen, zuinig leven of gierig zijn?

augustus 06, 2015
Door velen wordt consuminderen, zuinig leven en gierig zijn door elkaar gehaald. Alle 3 begrippen hebben deels een overlap met elkaar, maar waar staan deze begrippen nou eigenlijk voor? En welke term heeft het meeste betrekking op mij?

Consuminderen
Consuminderen betekent simpelweg minder consumeren. Consuminderen gaat tegenwoordig zowel om zuinig met het milieu omgaan als om het besparen in je dagelijkse leven. Een van de belangrijkste kenmerken hiervan is dat je zoekt naar manieren waarop je niet in hoeft te leveren op de kwaliteit van leven, maar goedkopere alternatieven zoekt. Daarnaast probeer je verspilling tegen te gaan door bewuster je boodschappen te doen en beter je op je water- en energieverbruik te letten. Ook kun je hierbij denken aan het kopen van tweedehands spullen en het ‘upcyclen’ van oude spullen zodat ze niet weg hoeven. Zuinig omgaan met het milieu hoort nog steeds bij het consuminderen, maar de twee onderdelen blijken soms moeilijk te combineren. Natuurlijke, biologische en energiebesparende producten kosten vaak meer dan ‘gewone’ producten en leveren daarom geen besparing voor de portemonnee op. Daarom vult iedereen het consuminderen op een eigen manier in.

Zuinig leven
 Zuinig leven heeft een overlap met consuminderen. Je wilt immers zuinig doen met spullen, waardoor je uiteindelijk minder consumeert. Daarnaast is zuinig leven ook zo min mogelijk geld willen besteden aan producten en diensten. Denk hierbij aan het 'voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten', het kopen in de opruiming en prijs vergelijken op internet.  Het gevaar aan zuinig leven is dat iemand zichzelf ook veel ontzegt, omdat het anders geld kost. Niet omdat deze persoon geen andere keuze heeft, maar het zichzelf ook niet gunt om geld uit te geven.

Gierig zijn
Gierig ben je als je geen geld of bezit aan een ander wilt geven. Toch is het een lastig begrip, wat de een gierig vindt, is voor de ander heel normaal of staat hier zelfs niet bij stil. Als ik naar mijzelf kijk, ga ik er maar vanuit dat je alleen gierig bent als je bewust een ander iets niet gunt en er zelf beter van wilt worden.

Bij bovenstaande begrippen denk ik dat ik een combinatie ben van zuinig leven en consuminderen. Ik probeer minder te consumeren, maar houd nog steeds wel eens van een 'luxe' uitspatting. Dat maakt voor mij het leven ook leuk. Bij de luxe uitspattingen, komt wel mijn zuinig leven trekje naar boven, ik koop vaak iets in de opruiming en vergelijk bij grote aankopen altijd de prijs.

Hoe zou jij jezelf omschrijven? Wat vind jij het grootste verschil tussen gierig zijn/consuminderen en zuinig leven?

13 opmerkingen:

  1. Als geen van de drie, maar als minimalist: hoe minder troep in huis, hoe minder zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik leef zuinig door te consuminderen, maar geef wel geld uit aan voor mij belangrijke dingen zoals schoenen , fiets en een goed bed. dat geld is er door mijn zuinige en consuminder levensstijl. ook het motto van rentenier is mijn motto. voor veel wat er mijn huis binnen komt gaat er weer iets uit. dat geld voornamelijk voor boeken en kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik leef zuinig maar daardoor kan ik me permiteren minder te werken. Dat is altijd een grote drijfveer geweest.
    Wij hebben ons persoonlijk genoegpunt bereikt. Genoeg luxe, genoeg buffer, genoeg werken.
    Gierig vind ik iemand die altijd probeert op de portemonnee van een ander te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nu studenten in huis wonen. Die maken we bewust van allerlei keuzes over "normaal" waar ik al heel lang niet meer bij stil stond. Ik verbaas me hoe consumeerderig ze zijn, zij zullen zich over mijn niet-uitgeefgedrag verbazen.
    Vrekkig ben ik soms, al houdt manlief me in het nette, consuminderig bijna altijd, en zuinig tja - vergeleken bij sommigen op de blogs niet, tov van NLgemiddeld net an, en vergeleken met mijn collega's enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat ik als ik uit deze 3 moeten kiezen toch kies voor zuinig... Al kan het nog veel beter, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. voor mij is consuminderen nadenken voordat je geld uitgeeft en sparen voordat je een grote aankoop doet ipv deze op de 'pof' te halen. (met als gevolg geen schulden, minder zorgen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik probeer van alles iets te zijn, al is gierig idd een raar woord voor bijvoorbeeld een goedkoop cadeau, wat ik zelf maak/doe, of met heel veel zorg uit koos. Ik moet/wil zuinig leven, zodat we ook in de toekomst nog rond kunnen komen. Ik wil ook rekening houden met het milieu en dat gaat goed samen in de vorm van minder stoken, lichten uit te doen en een zuinig waterverbruik. Maar iets moeilijker in de biologische keuzes. Ik kies daarvoor een tussenweg. We eten heel erg weinig vlees, goed voor portemonnee en milieu. Eten zuivel en eieren biologisch en steeds meer artikelen daarnaast (dan wel uit de aanbieding en koop ik groter in) Altijd seizoensfruit en groente, dat scheelt ook. En verder genieten we van luxe in de vorm van af en toe wijn en natuurlijk ook gewoon heerlijke, onnodige dingen/zaken. Kleding en nog veel meer kopen we met grote regelmaat tweedehands en dan nog niet teveel. Voor ons geen opoffering, maar een manier van leven (geworden).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zuinig met redelijk wat uitspattingen zoals nu een huishoudelijke hulp haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou het kopen van tweedehands spullen onder 'zuinig leven' scharen. Het is immers niet minder spullen gebruiken, het is wel minder nieuwe spullen kopen en het is in ieder geval goedkoper. Je houdt de markt voor spullen in stand ook als je tweedehands koopt (argument ken ik tegen het kopen/dragen van bont, ook al ben je niet de eerste koper/drager).
    Ik ben een combinatie van alledrie (maar in alledrie geen topscorer). Ik koop minder spullen, ik koop goedkopere spullen en ook tweedehands. Ik probeer zuinig te zijn met energie en water. Sinds ik minder aan mezelf uitgeef, geef ik ook minder aan goede doelen. Ik probeer nog meer dan voorheen op een andere manier mijn steentje bij te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Consuminderen zou ik het noemen, probeer te minderen in het consumeren maar ook zuinig om te gaan met de spullen die we hebben en daar bij 2de hands spullen een nieuw of extra leven te geven.. waarom weggooien als het nog gebruikt kan worden.

    Maar als we echt iets nodig hebben dan kopen we het gewoon hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij het uitgeven eraan denken hoeveel uur moet ik hiervoor werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik mag het graag bestempelen als "iets bewuster met uitgeven". Als er een apparaat de deur uitgaat, moet er dan perse zoiets terug komen, of gebruikte ik het toch niet zo vaak. Moet het apparaat dat ik koop beter, met veel meer mogelijkheden (ja, gebruik ik dat allemaal) of houd ik het simpel. Niet in het wilde weg aanbiedingen snaaien, en in de 2e hands winkel ook de portemonnee eens in de zak houden als je weer iets leuks zie. Minder uitgeven aan kleding, ik heb nog voor jaren. Aanbiedingen: koffie, verzorging,was en poetsmiddelen maar met mate. En..alles heeft zijn tijd: wacht met de schoenen en duurdere kleding tot de uitverkoop, en koop ná de kerstmis eens de boodschap voor de hele week, dat scheelt heel wat in de prijs van de groenten Koop uw groenten op de markt, maar ga met de fiets en eet en drink thuis. Houd het leven simpel, daar is niets mis mee

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tweedehands kopen doe ik amper en ook nieuw kopen. Waarom? Het kost geld.
    Mijn doel is dat ik rijker wil worden, dus dan geef ik geen cent uit.

    Prijzen vergelijken is mijn hobby, een goede aankoop scoren af en toe als het niet anders kan.
    Is er toevallig iets met de wasmachine dan niet gelijk een nieuwe, verschillende reparatiediensten kunnen een bod doen, de voordeligste wind de klus.

    Geef ik dan geen rooie cent uit?
    Jawel, ik doneer weleens aan goede doelen want dat hoord erbij om een oplossing te vinden die nare ziekte te kunnen genezen door met z'n allen geld te geven aan de collectant.

    Bespaar tip!
    Velen kennen het; Abbonementen.
    Echter hier schuild een val. Abbonementen zitten vaak dichtgetimmerd met voorwaarden waaronder je niet uit kan komen. 2, je betaald vaak dubbel de prijs van een product. De service die men vaak geeft is een sigaar uit eigendoos.
    De mooie korting is gewoon een lokkertje.

    Een krant? Denk eens aan delen met de buren.

    Een ander heeft het ook..... Jammer dan, en waarschijnlijk zit hij of zij stevig vast aan een te dure lening met een hoge rente.

    Laat je niet verassen, geniet van je rijkdom!



    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.