Crowdfunding; we gaan lekker!

augustus 23, 2015

Mijn eerste terugbetalingen zijn een feit. Dat geeft een goed gevoel. Al weet je natuurlijk nooit of je het volledige bedrag inclusief rente terug krijgt. Je neemt immers een risico door geld te investeren in een bedrijf. Soms gaat er een bedrijf failliet; naar je geld kan je dan fluiten. Het overkwam Spaarolifantje. Toch bleef de schade voor haar beperkt. Ze had al 196 euro teruggekregen van de 200 euro die zij geinvesteerd had. Een minimaal verlies dus.

Bij crowdfunding word je maandelijks terugbetaald door het bedrijf waarin je geinvesteerd hebt. Je mag er van uitgaan dat een bedrijf niet direct na de start al failliet gaat. Ik kijk daarom altijd naar de looptijd van een lening en probeer deze op maximaal 3 jaar te zetten. Daarnaast investeer ik geen grote bedragen om zo het risico te spreiden. Ik moet tevens achter de visie en het plan van aanpak van het bedrijf staan, wil ik een investering doen in het bedrijf. Crowdfunding geeft toch een beetje een binding met het bedrijf waarin je investeert.

Doe jij aan crowdfunding? Wat zijn jouw ervaringen?

You Might Also Like

6 reacties

  1. Ik doe ook aan crowdfunding. Ik vind het leuk om iedere maand kleine bedragen terug te krijgen. Het geïnvesteerde bedrag mis ik niet, omdat we geen grote bedragen in hebben gezet (voor ons heel haalbaar). We hebben het in porties verdeeld, zodat het risico zo klein mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Ik heb mijn investeringen via horecacrowdfunding lopen. Tot nu toe zeer positieve ervaringen mee.

      Verwijderen
  3. Meh, volgens mij haal je met "gewoon" indexbeleggen nog een beter rendement over verloop van tijd. Van de 8-9% die wordt voorspeld via crowdfunding loop je na verloop van tijd wat mis vanwege faillissementen. Laten we zeggen dat er 6-7% overblijft en het risico om geld te verliezen is hoger omdat je veel minder kunt spreiden tussen projecten vergeleken met wat een index doet. Doe mij dan toch maar die saaie indexfondsen hoor, geeft voor mij meer rust.
    Het is natuurlijk anders als je het geld meer als een soort donatie of spannende gok beschouwt en elke euro winst als mooi meegenomen bekijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee ik doe er niet aan, maar lees met veel interesse jullie bevindingen daar over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe ook aan indexbeleggen, crowdfunding is me te risicovol. Ik wil best wat risico nemen maar volgens mij valt crowdfunding in de hoogste categorie door de kans op bedrijven die over de kop gaan. Dat zijn er tegenwoordig nogal wat.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten