Een dubbele moraal...

augustus 20, 2015
Iedereen leeft volgens zijn eigen moraal. Maar soms hebben we ook te maken met een dubbele moraal  Afgelopen dagen kwam ik hier 2 duidelijke voorbeelden van tegen.

VB 1: Volgens de vereniging Eigen huis heeft een kwart van de huiseigenaren geen moeite met zwartwerkers. Daarnaast heeft de helft van de ondervraagden geen goed gevoel bij zwart betaalde klussen, maar maken ze er wel gebruik van. Een behoorlijk dubbel moraal dus. Geen goed gevoel, maar wel doen. Hoogstwaarschijnlijk uit kostenbesparing. Toch vind ik het belangrijk dat iedereen belasting betaalt.Van de belasting wordt immers een hoop voor ons land gedaan, waar iedereen profijt van heeft. Ook al zijn de meningen hier best wel eens over verdeeld, ik vind dat een ieder moet bijdragen aan onze samenleving. Hoe groot of klein dit bedrag ook is.

VB 2: Dinsdag schreef ik over de prijsverschillen tussen gemeentes en had ik het kort over het de mogelijkheid om gratis te trouwen. Ik vind dat gratis trouwen voor minima moet zijn. Mensen die anders niet de mogelijkheid hebben om te trouwen, kunnen op deze manier toch een huwelijksvoltrekking krijgen. Ik zou het niet eerlijk vinden als wij bijvoorbeeld gratis zouden trouwen. Wij kunnen het betalen en zouden dan de gemeente op laten draaien voor de kosten. Mijn inziens een absurde situatie. Daarnaast ben je naast de gemeentelijke huwelijksvoltrekking vrij om zelf te kiezen of je het klein of groot gaat vieren. Maar een ander voor de kosten op laten draaien vind ik een foute besparing. Toch hoor ik regelmatig van mensen in mijn omgeving dat ze gratis getrouwd zijn, terwijl ze wel de financiën hebben om te trouwen. Om vervolgens ook nog te klagen over bezuinigingen binnen de gemeente.

Onze dubbele moraal gebruiken we vaak als het in ons voordeel uit kan vallen. Voor een flinke kostenbesparing kan onze mening ineens veranderen en hanteren we een dubbele moraal. Ik denk dat iedereen zich wel eens schuldig maakt aan het gebruiken van een dubbele moraal, maar waar ligt de grens?

Herken jij de dubbele moraal? Waar ligt voor jou de grens?







19 opmerkingen:

  1. Ik ben het hierin maar gedeeltelijk met je eens.
    Natuurlijk moet er belasting worden betaald voor het gemeenschappelijk nut. Maar of de belastingregels allemaal zo eerlijk en logisch zijn, daar valt over te twisten.
    Met je kijk op het gratis trouwen ben ik het niet eens.
    Als iemand zonder toeters of bellen wil trouwen in stilte kan ik me voorstellen dat ze daar de gratis dag voor kiezen.
    Als gratis trouwen bedoeld zou zijn voor minima dan moeten de gemeentes daar een inkomengrens aan koppelen, net als aan zoveel dingen.
    En die dubbele moraal....tja....ik heb mijn hele leven alles netjes gedaan, nooit zwart gewerkt o.i.d., maar als je ziet hoe er op hoog niveau gesjoemeld, gelogen en gestolen wordt zakt je eigen moreel besef wel naar een nulpunt.
    Kijk nu bijvoorbeeld naar Imtech. Allemaal brave hardwerkende mensen. De top sjoemelt, fraudeert en doet maar. Duizenden gezinnen in de problemen.
    Als de belastingheffers eens het goeie voorbeeld zouden geven zou er misschien anders worden gehandeld door gewone mensen.
    Ik kan zo nog een betoog houden van een uur. Iemand een dubbele moraal verwijten is vaak te zwart/wit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, weet je ... Ik vind wel dat je last hebt van een erg zwakke moraal, als je zegt: "Ik doe iets, want "hullie daar hogerop doen het ook"." Dan doe je het dus niet omdat je vindt dat het goed is wat je doet, maar alleen omdat de rest het ook doet. Ik denk dat je je niets moet aantrekken van wat andere mensen doen. Jij doet iets, omdat jij denkt dat dat goed is en ethisch.

      Verwijderen
    2. Als je zonder toeters en bellen wilt trouwen doe je een lokethuwelijk; bij ons ben je dan (op een dag naar keuze) voor 85 euro klaar, dat kan je de kop niet kosten. Een gratis huwelijk is juist bedoeld voor minima om hen de mogelijkheid te geven ook wat mensen uit te nodigen en er echt wat bijzonders van te maken, en dan vind ik wel dat je dat ook aan de minima moet laten. Om een gratis huwelijk te doen en vervolgens een feest van 10.000 euro te geven vind ik een verkeerde bezuiniging.

      Daarnaast ben ik het eens met Fabiooltje: ik kan ook zo een berg mensen aanwijzen die het verkeerd doen, maar is dat dan een reden om zelf ook de fout in te gaan? Ik wil 's avonds kunnen slapen zonder het gevoel te hebben dat ik mensen heb benadeeld of opgelicht, en dat kan niet als ik fraudeer. Ik hoop dan ook dat mensen die dat wel doen zo nu en dan een nacht goed liggen zweten, want dat verdien je. Om te stellen dat 'gewone mensen' niet sjoemelen maar 'de top' wel is natuurlijk een gigantische generalisatie en daar klopt weinig van: genoeg mensen in de top die prima eerlijk zijn, en 'gewone mensen' die de boel belazeren.

      Verwijderen
    3. Natuurlijk maak je je eigen afwegingen, dat doe ik al mijn hele leven. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat van regeringswege opgelegde moraal niet altijd als rechtvaardig wordt ervaren.
      Dat alleen de top sjoemelt en oneerlijk is heb ik nergens gezegd. Dat vind ik dus ook niet.
      Veroordelen van keuzes van mensen is soms te makkelijk en te zwart/wit.

      Verwijderen
  2. Nog een voorbeeld. Er komt 5 miljard lastenverlichting, maar alleen voor de werkenden.

    Er was slechts vijf miljard over en nu ook een vijf miljard donatie voor Griekenland.

    Als NL zou stoppen met belastingverdragen voor groot internationals van andere landen, waren er nu in Griekenland meer bedrijven die wel belasting afdragen in Griekenland, ipv nul procent belasting in NL.

    Idem voor Spaanse bedrijven enz.

    Voordeel voor NL, meer accountancy beroepen voor deze brievenbus firma's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eindelijk eens lastenverlichting voor werkenden!
      Ik vind het nivelleren nu wel genoeg geweest. Als werkenden mag je steeds meer betalen en heb je geen recht op kwijtscheldingen en toeslagen.
      Het wordt eens tijd dat werken beloond wordt.

      Verwijderen
  3. Ik zou eerst informeren bij de gemeente voor wie het gratis trouwen bedoeld is. Waarom zou je veel geld uitgeven om je huwelijk te laten registreren. Mensen met veel geld geven het in sommige gevallen ook liever uit aan andere zaken. En de meeste minima zijn best wel in staat om te sparen voor belangrijke zaken, ik vind het kleinerend naar mensen toe om te denken dat als je niet veel geld verdient dan maar gratis trouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gratis trouwen in Amsterdam is voor iedereen mogelijk, ik heb gekeken op de site van de gemeente. Wel is het al na een kwartiertje bekeken en ruim van tevoren aanmelden. (Nu vol tot maart 2016.) Omdat het voor iedereen mogelijk wordt gemaakt is dus hier geen sprake van dubbele moraal want ongeacht je inkomen is het toegestaan!

      Verwijderen
    2. Gratis trouwen is echt geen zak aan. Snel, snel en hup de volgende. Geen enkele service, tijd voor uitloop of voor feliciteren. Tenzij je het geld hard nodig hebt, zou ik het niet doen!

      Verwijderen
    3. Ik vond gratis trouwen geweldig! Geen jurk, geen bloemen, geen trouwboekje, geen taart, geen visite, geen feest. Ik heb nl. niets met trouwen, maar met kinderen en een huis heb je wel meteen de heleboel geregeld.

      Verwijderen
  4. Ik probeer altijd maar zoveel mogelijk te doen wat ik zelf eerlijk vind. Zo heb ik geen moeite met zwartwerkers die op zaterdag werken naast hun normale baan, maar wel met mensen die zwart werken en verder een uitkering trekken. Dan kun je gewoon werken, dus dan doe je het ook maar, vind ik dan. En gratis trouwen zou gewoon voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Er zijn al genoeg dingen alleen beschikbaar voor minima. Voor de 'echte' minima is dat mooi, maar er zijn ook zat (en naar mijn mening te veel) mensen die eigenlijk helemaal niet zo minima zijn, alleen op papier. Dan vind ik het terechter dat mensen die ook daadwerkelijk betalen voor de mogelijkheid van deze voordeeltjes en gratis dingen er gebruik van kunnen maken, dan de mensen die de boel belazeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm FOin10jaar, volgens mij heb je de doos van Pandora geopend en een trollen hot topic aangeroerd. Ik hou me er verder maar even buiten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien een andere kijk op dit verhaal. De gemeente vervult een aantal administratieve taken o.a. rijbewijzen & paspoorten afgeven, geboorte & overlijden registreren en huwelijken voltrekken. Die taken worden uitgevoerd door ambtenaren. Voor het afgeven van een rijbewijs betaal je, dus waarom voor het voltrekken van een huwelijk niet? Volgens mij is het tegenwoordig een plicht van de gemeente dat ze deze taken kostendekkend moeten uitvoeren. Als een bruidspaar kiest voor een uitgebreidere plechtigheid, mag daar mijns inziens ook een hoger bedrag voor berekend worden.
    En over eerlijke belastingregels, wat is rechtvaardig? Ik heb ooit al eens eerder het volgende voorbeeld gegeven. Als de door ons gekozen regering besluit dat het houden van olifanten een kostbare zaak is en dat mensen die geen olifant hebben dus een onevenredig voordeel hebben en daarom het niet-hebben van een olifant gaan belasten...... dan denk ik dat wij bij de volgende verkiezingen een andere keuze gaan maken.
    Als laatse FOin10jaar hoop ik je blijft delen wat je allemaal tegenkomt op weg naar jullie bruiloft. Ik hoop dat het een mooie, plezierig en vrolijke dag wordt! JBR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha leuk verhaal van die olifant :D
      Tja kostendekkend.....krijgt een ambtenaar in de ene gemeente dan meer betaald dan in de andere? Is het trouwpapiertje duurder? Dat gemeentes verschillende tarieven hanteren is voor de betreffende inwoners ook niet erg rechtvaardig.
      En ik blijf erbij: als gratis trouwen voor minima bedoeld is moet de gemeente een inkomensgrens neerleggen. Net als voor de voedselbank, huurtoeslag, zorgtoeslag enz.
      Als het vrije keus is moet je niet verontwaardigd zijn als mensen er gebruik van maken.

      Verwijderen
  7. Leuk om te lezen hoe iedereen hier over denkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook gratis getrouwd toenertijd hoewel we het wel konden betalen. Ik vind dat toch heel iets anders dan iemand zwart voor je laten werken. De gemeente biedt de mogelijkheid en er worden geen voorwaardes aan verbonden, dus waarom zou je daar dan geen gebruik van mogen maken vraag ik me af? Het was snel gepiept met slechts twee getuigen erbij. Als het samenlevingscontract ook dekkend was geweest mbt erven ( dat was het toen nog niet) dan hadden we dat gekozen. Dus dit een dubbele moraal noemen vind ik niet terecht, het is gewoon andere keuzes maken met je geld binnen de regels van de wet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant bericht en leuk om de reacties erop te lezen! Ik ben ook behoorlijk rechtlijnig als het op de wetten en regels in NL aankomt. Daar moet en wil ik me aan houden, PUNT. Waar blijf je als je dat niet zou doen omdat een regel 'niet eerlijk zou zijn' of omdat 'andere mensen zich er niet aan zouden houden'? Dat vind ik persoonlijk een non-argument. Een betere wereld begint bij jezelf. Ik wil mezelf recht in de ogen aan kunnen kijken. Er is ook nog een mistig terrein waarbij men zich wel aan de regels houdt, maar waar die regels niet voor dat doel bestemd zijn. Zo zijn er veel mensen met een eigen bedrijf die hun vrouw op papier in dienst hebben (zonder dat diegene daadwerkelijk iets doet) en zo meer belastingvoordelen opstrijken met twee inkomens... Vind ik eigenlijk ook over de grens...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is eigenlijk ook waar ik o.a. op doelde. Je vrouw als werknemer aanduiden terwijl ze dat niet is, is niet "eigenlijk over de grens" dat is gewoon fraude.
      Er worden op grote schaal trucjes uitgehaald op de belasting op te lichten. Er zijn mensen met behoorlijke hoge salarissen (bonussen) die een slimme financieel adviseur in dienst nemen die dan voor hun precies alle mazen in de wet weet te vinden. Soms ook omstandigheden opvoert die gewoon niet op waarheid berusten. Dat wordt geaccepteerd.
      Om dan iemand die al een onredelijk klein loontje heeft, soms eens zwart een karweitje voor iemand doet, direct van een dubbele moraal te betichten vind ik gewoon erg zwart/wit.
      Zo simpel zit de maatschappij helaas niet in elkaar.

      Verwijderen
  10. Als je het doortrekt, zouden mensen met genoeg geld ook af moeten zien van kinderbijslag, geen gebruik moeten maken van gesubsidieerd theater , kinderopvang of het zwembad, als ze 65 zijn geen AOW moeten aanvragen, dan blijft er meer over voor de minima.
    Zoals Wilma al zegt, zo zit de wereld niet in elkaar. Leven en laten leven.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.