Goedkoop openbaar vervoer?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 11, 2015

Gisteren ging ik op bezoek bij een oud-studiegenoot in Amsterdam. Hij woont in het centrum van Amsterdam, parkeergelegenheid is er vrijwel niet. Ik besloot daarom met de trein te gaan. Iets wat ik overigens jaren niet meer gedaan had, aangezien ik vrijwel altijd met de auto ga.

Ik heb geen ov - chipkaart.  Ik kocht daarom een los ticket. Hiervoor wordt wel 1 euro extra in rekening gebracht. In totaal betaalde ik voor een 2e klas dagretour Amersfoort - Amsterdam een kleine 20 euro.  Goedkoop is het openbaar vervoer in ieder geval niet.

Toch was de trein wel de beste keus voor mij. Parkeren is ontzettend duur in de stad. Daarnaast staat er vaak file in en om Amsterdam. Het reizen met de trein buiten de spits was ontspannen. Ik kon zitten en had geen vertraging.

Toch gebruik ik de trein vrijwel niet. Voor kleinere afstanden is het vaak niet rendabel. Daarnaast kom je vaak niet direct op de eindbestemming aan,  waardoor de auto voor mij weer aantrekkelijker wordt.

Het is jammer dat het ov relatief prijzig is. Misschien dat ik er dan toch vaker gebruik van zou maken en de ongemakken voor lief zou nemen.

Reis jij vaak met het openbaar vervoer?  Waarom wel of niet?

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. wij hebben geen rijbewijs, dus hier is het altijd openbaar vervoer ;) Maar ik heb toch wel het idee dat het goedkoper is, want we betalen geen wegenbelasting, geen onderhoudskosten enz. Vorige week moest de auto van mijn ouders bijvoorbeeld naar de APK, door wat reperaties betaalden ze ongeveer evenveel als wat ik kwijt ben aan een half jaar openbaar vervoerskosten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de auto had je ook goedkoop kunnen parkeren buiten de Ring bij bijv. P+R Transferium Zeeburg Amsterdam. Voor auto parkeren + GVB vervoersbewijs voor twee personen. (Ongeveer 5 euro). Maar het is natuurlijk ook weleens fijn om met de trein te gaan. Zelf heb ik geen auto, wel een kortingskaart van de NS en ik hou kortingen in de gaten van B.lokker enzo voor een dagje weg. En dan heb ik nog de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. parkeerkosten parkeren bij het station. Maar die korte stukjes doe je natuurlijk op de fiets. Op regen kun je je kleden op de harde wind niet. Voor mij gold altijd, toen ik nog op 7 km afstand van het werk woonde. Harder dan windkracht 7, dan ga ik met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier op het platteland is er bijna geen openbaar vervoer. En als het er is rijdt het maar één keer in het uur. Bovendien is het inderdaad erg duur. Mijn man en zoon die wel dagelijks met het ov rijden, hebben bovendien regelmatig last van vertragingen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je weet wat de treinreis kost kun je ook op de site kijken van de N.S. voor dagkaarten. Soms zit er een kopje koffie of lunch bij. Als wij met de trein gaan doen we dat meestal, ook omdat de kaarten van winkelketens maar beperkt houdbaar zijn. En je print ze uit en je gaat. Ideaal voor ons als we eens een dagje gaan shoppen.
    Vorig jaar met de trein vanuit Friesland naar Rotterdam geweest voor 32 euro incl 1e klas & entree Blijdorp. Een hele gezellige dag gehad, alleen de treinreis was wat minder, 6 uren in de trein maar het geld halen we er op zo'n manier makkelijk uit:-)

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nauwelijks meer.. precies om dezelfde redenen.. heb ook geen ov chipkaart meer, niets.. vind het ook rot dat je een stuk moet lopen of nog verder moet met de bus.. woon in een dorp dus voordat ik uberhaupt bij een trein ben.. heb ook nog eens een dochter die niet tegen drukte kan, dus als je ergens heen gaat, moet je op de terug weg niet in een drukke trein gaan zitten (dan ben ik de mama met dat brutale kind wat heel de trein bij elkaar gilt omdat het anders gaat dan verwacht of anders dan zij wil.. nee dank je ;) liever een kind wat dan minder prikkels heeft in de auto en maar 1x in- en uit hoeft te stappen ;) en idd een stuk goedkoper als je met meer mensen rijdt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik reis altijd met het openbaar vervoer. Voor mijn werk reis ik minimaal 3 keer per week een half uur met het OV (soms trein, soms bus, soms een combi). Ik ben ca. 120 euro per maand kwijt aan mijn vervoer, alles inclusief (dat zijn namelijk de kosten die ik met mijn OV-chipkaart maak). Ik denk dat een auto duurder is, als je alle kosten (aankoop + belastingen + reparaties + benzine) bij elkaar optelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. auto is duurder maar met een heel gezin (2 kids 2 volwassen) is de trein duurder en weegt voor mij niet op tegen de nadelen.. we zijn 150 permaand kwijt aan tanken, en 30 aan verzekering, daarnaast natuurlijk reparaties en aanschaf etc. dat geld hebben we omdat we beide werken, en is me meer dan waard omdat ik anders helemaal nergens kon komen.. niet alles is met ov te doen.. een speeltuin net buiten fietsafstand is niet altijd met ov te doen bijv. of de zwemles van dochter is net even makkelijker met de atuo omdat ze al moe is van school en an de zwemles helemaal bekaf en dan nog 2,5 km terugfietsen is er zwaar voor een meisje van 5.. maar man zou dan ook in de tussentijd niet de lidl boodschappen kunnend oen. het levert ons dus ook een enorme tijdsbesparing op ;) maar nogmaals, dat is ook erg afhankelijk of je bijv alleeenstaand bent of een jong gezin hebt bijv. (en als we geen auto hadden gehad, had ze bij een ander zwembad zwemles gehad denk ik.. )

      Verwijderen
  8. Nee eigenlijk niet, omdat ik meestal niet alleen reist en het openbaarvervoer dan toch duurder is dan met de auto.
    Daarnaast moet je je houden aan de reistijden van ov en het niet voor de deur komen bij waar ik naar toe wil geeft ons een rede om dan toch eerder de auto te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen