Hoeveel elektrische apparaten heb jij?

augustus 29, 2015
We leven in een consumptiemaatschappij, waarbij we in de afgelopen jaren steeds meer geld uit zijn gaan geven aan de nieuwste technologische snufjes. De jeugd van tegenwoordig groeit op met het idee dat de allernieuwste smartphone zeer belangrijk is. Is het kapot? Dan koop je toch gewoon een nieuwe? Is het al 2 jaar oud? Dan moet je echt een nieuwe smartphone kopen, je wilt er immers wel bij horen! En het oude model? Ag, die gooi je toch gewoon in een hoek van je kamer?  Dagelijks hoor ik de verhalen van de pubers op mijn werk vol verbazing aan.

Te veel apparaten?
Naast de smartphones die regelmatig ververst moeten worden,  hebben we de laatste jaren ook steeds meer elektrische apparaten in huis gekregen. De fabrikanten spelen in op de problemen van de consument. Ze maken het leven gemakkelijker en sneller. Ook ik heb door de jaren heen steeds meer elektrische apparaten in huis gekregen die ik niet dagelijks gebruik, maar wel in de kast heb staan. Een kleine opsomming:

- fohn
- eierkoker
- popcornmachine
- staafmixer
- blender

En ga zo maar door. Bovenstaande apparaten gebruik ik nauwelijks, maar nemen wel een hoop ruimte in beslag. Sommige apparaten kreeg ik in een kerstpakket, andere kocht ik in een impuls, omdat het zo gemakkelijk leek. In de praktijk nemen ze vooral veel ruimte in de kasten in. De laatste jaren koop ik minder snel in impuls een elektrisch apparaat. Ik wil er zeker van zijn dat ik het echt gebruik. Daarnaast ga ik een hoop elektrische apparaten niet meer vervangen op het moment dat ze kapot zijn, ik kan tegenwoordig ook genieten van klusjes in de keuken door zelf te snijden of vermalen.

Heb jij veel elektrische apparaten in de kast staan? Welke zijn volgens jou zinnig en welke onzinnig?

16 opmerkingen:

  1. Ooit een broodbakmachine aangeschaft. Ik gebruikte hem in het begin regelmatig maar dat zakte snel af. Nu staat hij te verstoffen.
    Senseo gebruik ik wel maar ben niet enthousiast over de smaak. Misschien vervang ik hem niet nadat hij stuk gaat.
    Keukenmachine vind ik erg nuttig en gebruik ik vaak, vooral om wortelsalade te maken en de blenderfunctie.
    Fohn gebruik ik meerdere keren per week.
    Ik heb nog een (oranje!) mixer uit de jaren zeventig die het nog prima doet. Wordt vaak gebruikt.
    Waterkoker, nog een gewoon filterkoffiezetapparaat, wordt allemaal gebruikt.
    Ooit eens een epilady gekocht. Wat een ellende, gebruik nu weer een gewoon scheermes voor de beentjes ;-)
    Euhm...zo'n electrische grillplaat waar je ook baguettes tussen kunt leggen. Wordt misschien 1x per jaar gebruikt. Tostiapparaat. Deze vind ik niet fijn, de vorige gebruikte ik regelmatig (dat was een tefal-reverse, helaas niet meer te koop)
    Mijn smartphone is een afdankertje van mijn dochter.
    Natuurlijk een flatscreen t.v.. met humax, daar zou ik niet graag afscheid van nemen.
    Wasautomaat, droger, vriezer, koelkast, oven, allemaal fijn.
    Een hele simpele magnetron, wordt niet vaak gebruikt.
    Oef...best veel eigenlijk he.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enige tijd geleden kocht ik een naaimachine en een keukenmachine, en daar ben ik nog steeds ongelofelijk blij mee. Vooral de keukenmachine zou ik niet graag meer missen voor het maken van smoothies, snijden van groenten, kneden van brood, cakebeslag en slagroom bijvoorbeeld. Oh ja, de yoghurtmaker, daar ben ik ook er blij mee.
    Verder heb ik niet veel (geen tv, geen föhn, momenteel ook geen vriezer, geen koelkast, geen tablet, geen magnetron, geen droger) en wat we hebben gebruiken we ook heel regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de meest onzinnige is een suikerspinmaker.. :D kreeg mn dochter van haar tante ;) de sinaasappelpers gebruik ik te weinig, maar de staafmixer wel regelmatig, vooral toen de kids klein waren. we gebruiken verder alle apparaten wel :) de broodrooster, senseo (de gewone filterkoffie eigenlijk niet meer, alleen met verjaardagen), waterkoker, mobieltjes, tv, dvd speler, mediaspeler met harde schijf, etc. weinig wat niet wordt gebruikt.. maar bizar idd wat nu gewoon is voor dekinderen van nu.. besef dat ook altijd als mn zoontje tv kijkt en zegt mama niet leuk.. anders kijker... toen ik 3 was, keek ik sesamstraat en de fabeltjeskrant en meer was er niet ;) (we woonden in een buitengebied dus van rtl 4 kende ik t bestaan niet eens toen :p) maar zo bizar wat voor hen nu gewoon is.. mobieltjes waar je fotos mee maakt en mee kan appen (whatsappen), tig tv zenders, internet waar je alles kan opzoeken, spelletjes op laptop, tablet en mobiel.. maar ook gewoon veel vaker naar pretparken etc dan ik vroeger, sowieso is alles meer op uitjes gericht dan vroeger volgens mij ;) kijk maar naar de binnenspeeltuinen als monkeytown etc.. die schieten als paddestoelen uit de grond.. (heel blij mee. vind het super en mn kids ook! heb zelf niet echt vriendinnen waar ik even een bakkie kan doen terwijl de kids lief spelen.... )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je alles op zou tellen, best wel veel. Even alleen naar de kleine apparaten kijken:
    Regelmatig gebruikt: mixer,tosti apparaat, fohn (s winters). Waterkoker. Koffie apparaat. Telefoon (werk). Opwindbare radio :-D
    Niet vaak gebruikt: blender. Staafmixer. Mogelijk die twee eens vervangen voor 1 keukenmachine, maar leent die zich dan ook voor bijvoorbeeld pesto? Styletang (maar mag van kind niet weg). Gourmetstel. Wat een vette boel en veel afwas. Doe mij maar een mooi ovengerecht...
    Maar als ik mijn gang mocht gaan met opruimen konden we met een kleinere woning toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb alleen een tosti-apparaat en een waterkoker (goedkoper dan gas), verder een afwasmachine en wasmachine, computer en printer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfde anoniem, ook een flatscreen, koffie zit ik met de hand, vind ik het lekkerst en snel klaar.

      Verwijderen
    2. Waterkoker is goedkoper dan gas? wel eens nagemeten? Doe maar maar dan de fluitketel gelijk blijven :)

      Verwijderen
  6. Geen droger, dat scheelt. Maar wel een koffiezetapparaat, een broodrooster, fohn van dochter, scheerapparaat en tondeuse van man, staafmixer, die ik vaak gebruik, 3x laptop, Ipad, 3x mobiel, vriezer, koelkast, elektrische deken in de winter, 2x wekker, stofzuiger, wasmachine, elektrische geiser, oven, magnetron, 2x t.v, dvd speler, waterkoker (wel in combinatie met isoleerkan)... goed om er weer eens bij stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen apparaten die ik niet gebruik, eens even kijken van boven naar beneden:
    Naaimachine, lijmpistool, lamineerapparaat, vacuumzuiger, electr. tandenborstel, ladyshave, wekker, vriezer 2x, wasmachine, droger, blender, broodbakmachine, voedseldroger, weckketel, electr. oven, koelkast, tablet, televisie, radio, stereo, dvd speler, deurbel, fototoestel waarvan de accu in het stopcontact moet worden opgeladen, net als mijn mobieltje. Dan tel ik de inhoud van de schuur niet mee waarin de boormachine e.d. liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sinds kort hebben we er een nieuwe grootverbruiker bij... Een (volledig) electrische Renault c-zero auto. Volle tank voor ongeveer €1,80 en dan 130 km zoeven. Als de zon schijnt wordt de tank 'voor niks' opgeladen door onze zonnepanelen. Dat is een heerlijk gevoel; om te weten dat je 100% op je eigen opgewekte stroom gratis aan het rondrijden bent zonder uitstoot en motorgeluid;-) We hebben daarnaast als grootverbruiker een condensdroger die we de deur uit gaan doen (want wordt eigenlijk nooit gebruikt). Verlichting is sinds dit jaar voor 90% op led en dat scheelt ook aardig in e-verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb werkelijk geen idee, maar we gaan er steeds minder gebruiken.
    De Mediaplayer hebben we laatst aan Euromams gegeven, de blender aan dochter, naaimachine staat op zolder gebruik ik niet meer, misschien dochter hem wil.
    De vaatwasser staat er tegenwoordig ook voor de sier haha
    Wat ik wel veel gebruikt is de Senseo en magnetron in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier een mobiel van 3 jaar. Gewoon simpel en prima. Wasmachine waterkoker. Föhn. Tv. Laptop. Vriezer en koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb veel apparaten in mijn bezit: TV, DVD speler, desktopcomputer, tablet, e-reader, fototoestel, stofzuiger, koffiezetapparaat, mixer, blender, waterkoker, keukenmachine die raspt en schaaft, magnetron, gourmetset, koelvriescombi, ventilator, wasmachine, droger, föhn, naaimachine, boormachine, vlakschuurmachine, cirkelzaag, decoupeerzaag en een gewone mobiel waar ik mee kan bellen en sms-en.
    En ik heb ongetwijfeld nog wat vergeten.
    Heb ik die allemaal nodig? Sommige dingen gebruik ik niet of nauwelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het nooit echt nageteld, maar het worden er wel steeds meer. Pas nog een kruimeldief gekocht. Ben ik wel heel blij mee :D

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.