Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 07, 2015

In oktober gaan we trouwen. We zijn nu druk met het regelen van een hoop praktische zaken, maar een van de belangrijkste dingen waar we over na moeten denken is hoe we willen trouwen. In gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden?

Ik heb altijd gezegd dat als ik trouw, ik in gemeenschap van goederen wil trouwen. Ik vind namelijk dat als je trouwt, je echt voor elkaar  moet gaan. Daar ben ik nu wel een klein beetje anders naar gaan kijken. Soms is het beter om onder huwelijkse voorwaarden te gaan trouwen. Het zou namelijk vervelend zijn als jij ineens verantwoordelijk wordt voor de (hoge) schulden van de ander. Daarnaast is het bij het het hebben van een eigen zaak minder risicovol als je onder huwelijkse voorwaarden trouwt.

Bij ons zijn beide zaken niet van toepassing. We hebben beide werk en voldoende inkomen. Daarnaast hebben we beide geen schulden en wel spaargeld. Toch zit er wel een verschil. Mijn vriend heeft een veel hoger inkomen en daarnaast ook meer spaargeld. Hij is een paar jaar ouder,waardoor hij ook meer tijd gehad heeft om te sparen. Mijn vriend bleek daar echter geen moeite mee te hebben. Samen zijn we in overleg gegaan en tot de volgende constructie gekomen.

We trouwen in gemeenschap van goederen, gaan de salarissen op een gemeenschappelijke rekening binnen laten komen, maar houden ook beide een privérekening aan. We vinden het belangrijk om eigen 'zakgeld' te houden voor onze persoonlijke uitgaven. Deze uitgaven kunnen we zonder overleg met de ander dan van ons eigen geld kopen. Dat voorkomt discussies. Mijn vriend is dol op computers en gamen, ik vind het zonde dat er duizenden euro's ingestoken worden. Hij vindt het weer zonde dat ik veel geld uitgeef aan uitjes. We krijgen beide  straks een startbedrag van 3000 euro. Het overige spaargeld komt op een gezamenlijke spaarrekening.  Daarnaast gaat er maandelijks 100 euro zakgeld van de gezamenlijke rekening naar onze privérekening.  Dit is een constructie waar we beide vertrouwen in hebben en wat goed voelt voor ons.

Onder welke voorwaarden jullie getrouwd of zou je willen trouwen? Hoe regelen jullie de financiën binnen het huwelijk?


  • Share:

You Might Also Like

22 reacties

  1. Bijna 30 jaar geleden getrouwd, net als bijna iedereen wat toen 'normaal' was in gemeenschap van goederen.
    In de lange tijd dat we getrouwd waren, vele malen geld gehad van mijn ouders. Daarnaast erfenis door overlijden van ouder. Vervolgens gescheiden doordat hij op op mannen viel.
    Met andere woorden zakelijk gezien, dik kapitaal verlies.
    Je weet nooit hoe je toekomst er uit komt te zien, hebt niet overal de hand in hetgeen wat er gebeurd,
    Ik zal dan ook nooit meer trouwen in gemeenschap van goederen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouwen is een van de leukste dingen die ik in mijn leven heb mee gemaakt. Over twee jaar zijn wij 10 jaar getrouwd en dat vieren wij nog een keer met familie en beste vrienden. Leuke dingen in het leven moet je zeker meerdere keren vieren in je leven. En dan ook trouwen in gemeenschap van goederen.

    Betreft het financiele aspect van een huwelijk. Wees transparant naar elkaar toe. Hou niets geheim en achter de hand. Overleg alle grote uitgave met elkaar. Praat met elkaar. Voor alles is er wel een oplossing. In een huwelijk of relatie moet alles bespreekbaar zijn, vind ik. Anders gaat het knagen.

    Luister naar jullie onderbuikgevoelens of het gaat om liefde of geld.

    Wij doen financieel ongeveer dezelfde als jullie, alleen ik werk niet. Dus wij hebben een traditionele huwelijk. Man werk en ik zorg voor huis en kind. Wij hebben iedere maand 100 euro zakgeld ieder. Daar doen wij alles mee zonder verantwoordelijkheid af te leggen met elkaar. Dus ik koop dure Fred tassen en ga naar uiteten met vriendinnen. Mijn man gaat veel met vrienden borrelen en duur uiteten. Mensen hebben wel eens opmerking dat het weinig is, maar wie goed plant en spaart kan je best veel met 100 euro zakgeld per maand.
    Grote uitgavens in het huis en vakantie wordt altijd met een goed fles wijn aan tafel besproken. Zo komen er weleens onderwerpen op tafel die ons leven nog meer kleur geeft.

    Veel succes met alle plannen en regelen rondom jullie trouwdag en geniet ervan.

    Groetjes,

    Wannie



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Getrouwd in gemeenschap van goederen. We wilden samen verder en waarom zou je dan ook niet alles samen doen.
    Financieel gaat alles op een hoop.
    We hebben een betaalrekening waar we alle vaste lasten van betalen. maandelijks storten we daar een bedrag op wat meer dan voldoende is. Dit is niet alleen voor de maandelijkse afschrijvingen. Ook de jaarlijkse rekeningen gaan daarvan af. (Gewoon berekenen wat je in totaal in een heel jaar moet betalen en dat in maandelijkse delen erop storten)
    Verder kopen we gewoon wat we nodig hebben en sparen we en lossen af wat we kunnen.
    We vinden het niet nodig om 'naar rato' bij te dragen. Dat lees je nogal eens bij stellen. De reden dat de ene een hoger inkomen heeft, is dat de ander minder werkt om thuis de boel draaiende te houden. Waarom zou het ene meer beloond moeten worden dan het andere? We zijn een team en doen het samen. Als ik niet zoveel thuis zou doen, zou man ook niet zoveel uren kunnen werken.
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Belangrijke reden, in geval van een faillissement of WSNP zou ik mijn titel kwijt raken en daarmee mijn baan, mocht mijn man een eigen zaak willen beginnen dan kan dat nu, zonder dat we het risico lopen dat we in geval van pech ook mijn baan (en daarmee zekere inkomen) kwijt raken.

    Verder hebben we in de praktijk alles op één hoop, ook geen zakgeld meer. We werken beide hetzelfde, verdienen hetzelfde. Geen gekke leningen oid uit het verleden. Spaargeld is samen opgebouwd. Dus alles makkelijk 50/50 mochten we nu uit elkaar gaan. Pas wanneer er sprake zou zijn van een eigen zaak zouden we een verdeling moeten/kunnen gaan maken van wie wat inbrengt en waar je bijvoorbeeld vermogen zou willen onderbrengen i.v.m. risicospreiding.

    Dus als wij morgen zouden gaan scheiden is alles 50/50 (zo staat het ook in de huwelijkse voorwaarden). Pas als wij samen vastleggen dat een bepaald bedrag erbuiten blijft (bijvoorbeeld een gift van één van de ouders) dan blijft dat er buiten. Ik vind het ideaal op deze manier, je kan zaken wel goed regelen (ook ten voordele van beide partners), maar je hebt ook de mogelijkheid om zaken apart te houden. En in de praktijk leven wij nu meer op basis van gemeenschap van goederen dan veel stellen die ik ken die geen huwelijkse voorwaarden hebben.

    Mocht één van ons in de toekomst minder gaan werken, dan gaan we dat ook niet naar rato verdelen. De een brengt geld in, de ander draait (bijvoorbeeld) het huishouden. Evenveel waard in onze ogen. Dus stel dat je dan gaat scheiden zou de minderwerkende partner in ons geval nog steeds 50/50 krijgen van het totale spaargeld.

    En wat Tamara zegt is hier ook zo; we zien onszelf als een team en doen het samen. Dat is ook de insteek van ons huwelijk en de gedachte achter de huwelijkse voorwaarden. Alleen hebben wij hieraan de mogelijkheid toegevoegd om ons samen ook zo goed mogelijk te beschermen, zowel voor risico's die bij een eigen zaak oid komen kijken als bij evt. scheiding.

    Ik zou huwelijkse voorwaarden echt niet zomaar afschrijven. Je hoopt nog minimaal 60 jaar samen te zijn en je weet niet hoe je leven, wetgeving, toekomstplannen, kunnen veranderen. Het is echt niet alleen maar dat je dat doet vanuit de gedachte "ikke, ikke, ikke" op het moment van scheiding. En in de praktijk kan je nog steeds alles op één hoop gooien. Overleg gewoon eens met de notaris, een vrijblijvend gesprek kost vaak niets en dan kunnen ze je informeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn beiden voor de tweede keer getrouwd, ditmaal onder huwelijkse voorwaarden omdat mijn man een eigen bedrijf heeft en we allebei kinderen uit onze vorige huwelijken hebben.

    Vooral als er 'geld' is aan één kant en je wilt dat het geld binnen die kant blijft, is het wijs onder huwelijkse voorwaarden te trouwen. Wij hebben hier overigens een gulden middenweg in gekozen, door het beginkapitaal (van mijn man) jaarlijks voor een percentage ook aan mij te laten toekomen. Over een aantal jaren is het op die manier net zo goed van hem als mij en komt het nadat we beiden overleden zijn ook voor een deel aan mijn zoon toe.

    Sommige mensen denken dat er sprake is van wantrouwen als je onder huwelijkse voorwaarden trouwt, maar dat vind ik overdreven. Het getuigt van realiteitszin. Mijn eerste echtgenoot en ik zijn gescheiden, na 26 jaar huwelijk! En daar waren we vanzelfsprekend nooit vanuit gegaan. De scheiding verliep in goed overleg, wij hadden geen kapitalen behalve de overwaarde van een huis en er waren geen financiële problemen, maar meestal gaat het er tegenwoordig helaas heel anders aan toe.......

    Mijn man en ik hebben de bankrekeningen plus spaarrekeningen gehouden die wij bij ons trouwen in 2013 reeds hadden. We hebben er en/of rekeningen van gemaakt om bij onverhoopt overlijden geen gedoe met toegankelijkheid van de rekeningen te krijgen.
    Onze inkomsten worden zoals voorheen op de betreffende rekeningen gestort. We halen eraf wat we nodig hebben of gewoon willen kopen (in het redelijke). We doen niet aan zakgeld. Zowel van zijn als mijn rekening gaan vaste betalingen.
    Uit gemakzucht maken we er niet één rekening van. Aan de andere kant vind ik het ook wel prettig twee rekeningen te hebben, omdat we wel eens in het buitenland meegemaakt hebben dat we van de ene op de andere dag geen toegang meer tot een van de twee rekeningen hadden (en dat lag niet aan het saldo) en we toen de andere konden gebruiken.

    Nogmaals: ik zou onder huwelijkse voorwaarden trouwen en zorgen voor een testament.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor manlief en mij is dit ons 2e huwelijk en wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Man heeft een eigen bedrijf, we hebben een eigen woning en een samengesteld gezin met 5 kinderen. Daarom hebben we ook een testament gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi,
    wij zijn dit jaar reeds 43 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen .
    mijn man werkte 40 jaar fulltime en ik , naast de de huishouding en de kinderen partime ook 40 jaar.
    inmiddels zijn we beide met (pre) pensioen maar hebben altijd alle inkomen op een grote bult gegooid ;
    er is wel eens zakgeld overwogen en geprobeerd , maar dat werkte voor ons niet.
    we overleggen grotere, duurdere zaken en voor de prive en kleinere dingen doen we gewoon wat we nodig of belangrijk vinden.
    vertrouwen hebben is erg belangrijk in deze en wij hebben wat geld betreft nog nooit een probleem ervaren.
    het huwelijk is op allerlei fronten en dus ook qua geld geven en nemen.

    veel succes met het plannen van je huwelijk , groet Nicol.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en dat is een van de beste keuzes ooit gemaakt. Hoewel we beiden in loondienst werken, heeft mijn man een tijdje een eigen bedrijf gehad. Als we toen alsnog voorwaarden hadden moeten laten opmaken, was het stukken duurder geweest. Het zegt niets over voor elkaar gaan. We hebben inmiddels onze zilveren bruiloft gevierd. In een huwelijk kies je iedere dag opnieuw voor elkaar. In mijn omgeving heb ik iemand waarvan de partner de relatie verbrak en haar met een flinke schuld achterliet die hij was aangegaan. Moreel is hij er verantwoordelijk voor maar ja, staat op beider naam. Betekent dat zij al jarenlang krap zat. Mijn advise: maak duidelijk dat je voor elkaar wilt zorgen, door op huwelijkse voorwaarden te trouwen en je testament goed te regelen. Het doet niets af van je commitment.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn destijds getrouwd op huwelijkse voorwaarden omdat mijn man een eigen bedrijf had. Dat was toen blijkbaar het beste.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Omdat ik mogelijk een eigen bedrijfje wil beginnen, dan is dat wijs. Maar als er een huis gekocht gaat worden, gaat dat waarschijnlijk op zijn naam komen (alleen van hem)
    Verder deden we al zoals jullie hierboven hebben beschreven (al hadden wij ongeveer evenveel spaargeld, dus hebben we ieder gewoon gehouden).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij zijn 37 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen.
    We beschouwen een huwelijk en een gezin op financieel gebied als een bedrijf. Wie dan het meeste geld binnenbrengt is niet van belang. Mijn werk thuis en het opvoeden van de kinderen is nooit financieel beloond en toch heb ik daar heeeeeeeel veel uren in gestoken. Uren die mijn man anders niet had kunnen werken, of hij had iemand moeten inhuren.

    Toch raad ik je aan op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Tegenwoordig zit de maatschappij anders jn elkaar. Zorg dat je jezelf kunt redden als dat nodig mocht zijn. Ik wens je een heel lang gelukkig huwelijk toe natuurlijk ;), maar probeer die dingen los te zien.
    Regel alles goed, dat geeft veel rust in je hoofd mocht er toch ooit iets fout gaan.
    En wat let me om de praktijk anders in te vullen dan hoe het op papier staat?
    Dat wordt pas belangrijk als je alleen komt te staan.
    Ik wens jullie heel veel geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wij zijn geregistreerd partners, volgens mij in gemeenschap van goederen.. (hier ook geen schulden(behalve studieschuld van man) of groot bedrijf (ik ben zzper..maar geen bedrijfspand oid omdat ik gastouder ben)

    financieel hebben wel al veel langer een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op binnenkomen. hieraan gekoppend bij dezelfde bank een spaarrekening als minibuffer en een aparte spaarrekening voor echt sparen zegmaar. man heeft nog een eigen rekening omdat hij nog steeds geld krijgt van mama en oma ;) een gewoonte die ze nooit gestopt hebben.. achprima ;) we hebben beide geen hobbys waar we veel geld aan kwijt zijn dus alles kan gewoon van de gezamenlijke rekening. heel soms vind ik het wel eens jammer dat ik geen eigen rekening heb omdat ik niet altijd alles wil moeten overleggen, maar aan de andere kant behoed het me voor uitspattingen.. ;) we willen sparen voor een koophuis (kunnen minder hypotheek krijgen dan wij zouden willen :p) dus we proberen bewust zuinig te doen, mar ook te genieten, maar de uitgaven zijn dus bewuste keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wordt dat geld van mama en oma alleen aan je man gegeven? Als wij iets weggeven zorgen we bewust dat het op de gezamenlijke rekening van dochter en schoonzoon wordt gestort.......

      Verwijderen
    2. dat is zakgeld wat hij al vanaf ehm geen idee hoe jong al op zn bankrekening krijgt.. ;) kan me er serieus niet druk om maken, en wat betreft eerlijk delen.. hij koopt daar de cadeautjes van zodat ik niet weet waar of voor welk bedrag hij iets gekocht heeft ;) met vakanties, kerst, verjaardagen krijgen we evenveel van schoonmoeder en mans oma.

      Verwijderen
  13. We zijn nu 5 jaar op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Ieder hield zijn eigen spaargeld, dat was van voor het huwelijk! Manlief heeft een deel van zijn spaargeld ingelegd voor de hypotheek. Mochten we uit elkaar gaan dan krijgt hij dit terug. We hebben een gezamenlijke bankrekening waar de salarissen op binnen komen. Hiervan gaan alle kosten. We hebben beide een aparte bankrekening waarop iedere maand wordt gestort en we naar eigen idee kunnen uitgeven (hij aan gereedschap, racefiets en motor en ik aan boeken, sauna en weekendjes weg).
    Dat bevalt heel goed. Eerst verdiende manlief meer dan mij, inmiddels is het andersom en met een kind erbij werkt dit goed. Manlief werkt minder maar zorgt ook meer voor onze dochter. Heerlijk het gevoel dat je een deel helemaal zelf kunt bepalen, maar ook dat er gezamenlijkheid is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ruim 20 jaar huwelijk in gemeenschap van goederen heeft mij een hoop geld gekost. Ex uitgekocht omdat ik anders met twee kinderen, waarvan er één een handicap heeft, op straat zou staan. Medische indicatie voor aangepaste woning leverde niets op. Uiteindelijk woning aangepast. Nu hertrouwd, op huwelijkse voorwaarden. Niet dat ik het wil, mijn man en ik houden zielsveel van elkaar, ik ben het verplicht naar mijn kinderen toe. Nog een keer iemand uitkopen kan ik niet betalen. De woning is te belangrijk in verband met de aanpassingen die zijn aangebracht. Wel hebben we ook testamenten opgesteld. Als ik dood ga heeft mijn man vruchtgebruik van de woning.
    Vind de reacties trouwens wel grappig. De mensen die hertrouwen kiezen over het algemeen voor een huwelijk met huwelijkse voorwaarden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gemeenschap van goederen. Wij zijn al bij elkaar sinds we 16 en 19 zijn. Alles wat we hebben, hebben we samen opgebouwd. Financiën regelen we zoals jullie gaan regelen. We geven onszelf alleen meer zakgeld. Daar doen we dan echt alle eigen dingen voor, dus kleding, uitjes waar slecht een van ons bij is, reisjes die slechts een van ons maakt enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Eerst getrouwd op huwelijkse voorwaarden, ik had al veel gespaard en kreeg geregeld geld van mijn ouders. Toen hij er na 6 jaar vandoor ging met een ander, was ik hier zeer blij om. Nu kon ik hem uitkopen en met de kinderen lekker in mijn huis blijven. Geld en romantiek hebben werkelijk niks met elkaar te maken. Nu heb ik al 8 jaar een LAT relatie, eigen geld, eigen huis, eigen kinderen. Heerlijk om onafhankelijk te zijn. En super romantisch:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij zijn al 27 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen, er komt 1 salaris binnen..man interesseert zich niet voor financiele zaken dus die doe ik en dat gaat al jaaaaaaren goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Eén van de mooie dingen van het huwelijk is dat je elkaar in evenwicht houd. Ook op financieel gebied.

    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben één betaalrekening waar het inkomen van ons beide op binnenkomt en alle uitgaven van gedaan worden. Dit bevalt prima. Compleet transparant. Geen verborgen uitgaven of schulden.

    Zakgeld doen we niet aan. Alle bijzondere uitgaven boven de waarde van pak 'm beet een boek worden hier besproken. Ieder heeft zo zijn/haar eigen (soms buitensporige) wensen en door er over te praten kom je tot andere inzichten, worden de prioriteiten opnieuw benoemd(hypotheek aflossen, op vakantie naar ...) en wordt er uiteindelijk minder geld uitgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Het is voor ons beiden ons tweede huwelijk. Toen wij voor elkaar kozen en dus gingen scheiden van onze vorige partners hadden wij allebei een koophuis. Mijn huis is toen verkocht en mijn ex en ik deelden de winst (ik ontving toen 30.000 gulden). We zijn in het huis van mijn nieuwe man gaan wonen. Zijn huis is toen getaxeerd en hij heeft zijn ex partner uitgekocht. Hiervoor heeft hij van mijn die 30.000 gulden geleend. We hebben toen een onderhandse akte opgesteld met twee vrienden als getuige waarin de lening werd vastgelegd. Een jaar later zijn we getrouwd en toen verviel vanzelfsprekend de lening. Nooit spijt van gehad. We zijn inmiddels 23 jaar getrouwd met twee kinderen én een nieuw koophuis.
    Onze enige schuld is de hypotheek maar die zijn we versneld aan het aflossen. We hebben allebei een baan maar mijn man verdient meer omdat hij meer uren werkt en een beter salaris heeft door een aantal oorzaken. Beide salarissen worden op een en/of rekening gestort waar we alles van betalen en van sparen. Geeft nooit problemen want we hebben allebei geen dure hobby's. Grote uitgaven doen we altijd in overleg. Over het algemeen regel ik de financiën, ik zorg dat we sparen voor aflossingen, vakanties, een buffer, etc..
    In de toekomst is het mogelijk dat ik een erfenis ga ontvangen als mijn moeder er niet meer is. Zij woont in een volledig afbetaald koophuis en geeft niet veel uit. Mijn moeder heeft bij testament bepaald dat dit geld niet binnen de gemeenschap van goederen van mijn huwelijk valt maar alleen van mij wordt. Dit kan namelijk. Mijn moeder zegt: "als er problemen zijn dan is het alleen van jou, dan kan hij er niet aankomen. En als je huwelijk goed is, deel je het vanzelf, dus je zit altijd goed". Prima oplossing al hoop ik dat mijn moeder zelf zoveel mogelijk van haar eigen geld geniet !
    Mijn man en ik zijn volkomen tevreden met de gemeenschap van goederen maar ik kan me voorstellen dat er ook goede argumenten zijn om op huwelijkse voorwaarden te trouwen, bijvoorbeeld als er sprake is van een eigen bedrijf. Er goed over nadenken blijkt belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen