Kapitalist?

augustus 15, 2015

Tijdens onze vakantie in Macedonië hebben we met een Nederlandse organisatie een trip door Macedonië en Albanië gemaakt. De man die de tour gaf, was geboren in Macedonië en heeft een aantal jaar in Nederland gewoond. Ondertussen woont hij alweer 10 jaar in Macedonie waar hij een succesvol bedrijf in dagtrips en verhuur heeft.

Hij vertelde ons dat de mensen in Macedonië en Albanië veel over geld praten. 'Als je er niet veel van hebt, ga je er veel over praten', was zijn conclusie. De (nog relatief weinige)  toeristen in Macedonië noemden ze kapitalisten. In Macedonië werken de mensen om rond te kunnen komen. Het gemiddelde maandloon in Macedonië is 150 euro. Onvoldoende voor de mensen om rond te komen. Bij een verhoging van het minimumloon naar 300 euro, zouden de mensen een veel beter leven hebben. Nu is het voor velen dus keihard werken voor een minimaal salaris. In de ogen van de Macedoniërs zijn wij dus rijk. Wij zijn in hun ogen toeristen die werken voor luxe uitgaven; vandaar de bijnaam voor ons;  kapitalisten.

Kapitalist
Volgens Mijnwoordenboek is een kapitalist een aanhanger van een zeker maatschappelijk stelsel. Wikiwoordenboek spreekt over een persoon die fanatiek met geld bezig is of een aanhanger van het kapitalisme. Ik zou mijzelf niet direct een kapitalist noemen, maar als ik naar de definities kijk, denk ik dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking zichzelf toch echt wel een kapitalist mag noemen. Uiteraard zijn er voldoende Nederlanders die bewust consuminderen of zelfs geen andere keuze hebben, toch hebben wij de mogelijkheid tot luxe die in een land als Macedonie absoluut niet aanwezig is.

Onze trips door Macedonie en Albanie hebben onze ogen geopend en weer even met beide benen op de grond gezet. Wat hebben wij het ontzettend goed in Nederland. En kapitalisten? Ja, ze hebben naar mijn idee gelijk. Als wij de luxe hebben om voor onze ontspanning op vakantie te kunnen gaan, zijn wij inderdaad kapitalisten.

Vind jij jezelf een kapitalist? Ben jij ook wel eens met beide benen op de grond gezet door het zien van armoede?

You Might Also Like

10 reacties

  1. Ik besef elke dag hoe goed we het hier hebben. Kapitalist tja...wat is dat eigenljjk. Ik zie kapitalisme eigenlijk meer als een politiek/economisch systeem.
    Wij leven hier in luxe mbt veel andere landen. Ik zou ook niet graag ruilen.
    Maar het kan door werkloosheid of ziekte ook ineens afgelopen zijn. Ook wij werken om rond te komen (met iets extra's!), dus nee ik voel me geen echte kapitalist.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was die Macedonier die ik dit jaar in NL ontmoette dan rijk?? Hij heeft een bedrijf en kwam naar NL voor zaken. Zal wel een uitzondering geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn er uiteraard ook, zoals in ieder land. Maar een groot deel van de bevolking leeft daar nog in armoede.

      Verwijderen
  3. mijn collega vond dat ik geen recht van spreken had toen ik vertelde dat ik spaarde van mijn minder dan modale inkomen, ik reed immers geen auto en ga niet naar de sportschool , ik rook en drink niet en ga niet op vakantie , ja natuurlijk kun je dan sparen zei ze ,want jij geeft alleen geld uit aan onbelangrijke zaken. huh? ik leef niet als een holbewoner hoor, eet goed , zit niet in de kou en geef ook regelmatig geld uit aan luxe zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, want jouw collega vindt blijkbaar een auto, vakantie, sportschool etc belangrijke zaken.
      De echt belangrijke zaken zijn de basis: eten, drinken, bescherming tegen kou en vocht en zo nu en dan wat leuks ter vermaak.

      Verwijderen
  4. Ik voel elke dag de luxe waarin wij leven in Nederland. Juist ook omdat ik het zelf ook minder heb gehad, maar ook toen nog voldoende voor een dak boven mijn hoofd, (lekker) eten en zelfs sportclubjes voor de kinderen. Ik geniet nu van een wat ruimer leven en ben dankbaar dat we in dit luxe land leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zelf een beneden modaal inkomen en spaar daar fors van voor mijn pensioen. Dat kan omdat ik dingen als vakantie dus nooit doe, en dat vind ik prima. We leven hier inderdaad in luxe en merk dat er toch nog veel geklaagd wordt, dat vind ik jammer want we hebben het hiet zo goed. Dat mensen daar in die landen zo tegen ons aankijken snap ik maar we hoeven ons er ook weer niet voor te verontschuldigen dat we het hier goed hebben. Alleen sommige mensen hier zouden dat eens wat meer moeten zien en wat meer waardering kunnen hebben voor de leefomstandigheden en vrijheden die we hier hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat elk arm land het westen als een stelletje kapitalisten zien. Ze gaan er alleen aan voorbij dat het lven hier ook veel duurder is dan bij hun. In verhouding kan het wel eens heel anders uitzien. Wij vallen onder de noemer armoedzaaier in NL. Eentje in de wao en de ander werkloos en boven de 55 en absoluut geen kans op werk. Zelf de vieze baantje niet. Vergeleken met de mensen in arme landen zijn we evengoed rijk en een kapitalist, maar dat is het zeker niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vergeet niet dat in Albanie een zeer streng communistisch regiem heerste, nog niet een zo lang geleden. De Albanezen zijn opgevoed met het begrip 'Kapitalistische' landen. En nu zijn ze echt arm, net zoals bv. in Moldavie. Vergeleken bij hen hebben we het in Nederland enorm goed. Ja, ook als je een uitkering hebt.Sociale voorzieningen zijn er in die landen niet. En Jannie, als je bijna geen geld hebt om te leven is het leven altijd duur. Nederlanders beseffen echt niet hoe goed ze het hebben met (nog altijd !) goede sociale voorzieningen en gezondheidszorg.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten