Kosten bruiloft

augustus 04, 2015
Gisteren zijn we de gehele dag bezig geweest met bellen om te kijken of er nog locaties vrij waren op een vrijdag of zaterdag in oktober. Gelukkig hebben we er 2 gevonden en hebben we opties kunnen zetten. Volgende week gaan we de locaties bekijken en knopen doorhakken.

Kosten
Uiteraard zit er aan de bruiloft een financieel plaatje. En nu we aan het regelen zijn, willen we toch ook wel graag een mooie bruiloft met bijna alles erop en eraan. We hebben een begroting gemaakt van 7.000 euro.

  • Locatie (incl. eten daggasten, 4 uur feest met hapjes en drankjes, dj en locatie) 4.500
  • Trouwkleding (800 euro)
  • Bloemen (50 euro)
  • kosten trouwen gemeente (500 euro)
  • Ringen (500 euro)
  • Trouwkaarten (150 euro)
  • Fotograaf (200 euro)
  • Aankleding/onvoorzien (200 euro)

We hebben een optie gezet op 2 kastelen in de buurt. Ze zijn wat duurder dan de overige trouwlocaties, maar wij vinden locatie en eten heel belangrijk voor het feest. Op andere zaken hebben we bezuinigd. Zo gaat een familielid die goed is in fotografie onze foto's maken, helpt een vriendin met het trouwboeket en koop ik mijn trouwjurk 2ehands via marktplaats. Ik ga hem morgen passen en hoop dat hij mij staat. Op de foto lijkt hij prachtig, helemaal mijn smaak. Daarnaast hebben we geen trouwauto, maar gebruiken we onze eigen auto.

We hebben op de dag zo'n 30 daggasten met 7 kleine kinderen. Op de avond komen er nog zo'n 50 gasten bij. We hebben alleen goede vrienden en familie uitgenodigd en collega's waar we een goede band mee hebben.

Wat waren de kosten voor jouw bruiloft? Zijn er nog kosten die ik vergeten ben in het lijstje?

17 opmerkingen:

  1. Kunnen jullie miet op een woensdagochtend gratis trouwen voor de gemeente(puur het officiële gedeelte) en dan op jullie echte dag het ceremoniële gedeelte in het kasteel? Scheelt misschien nog wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oef, de kosten weet ik niet meer zo goed. Ik dacht iets van €2000. We waren dan ook maar met 12 man. Uitnodiging zelf gemaakt. Zwager heeft grafisch bedrijf, hij hielp. Mijn jurkje ( geen trouwjurk, maar feestelijk jurkje) was geschat €300. Zijn pak was ook zoiets.

    Op de dag zelf Vooraf bruidstaart (gemaakt door schoonmoeder) met koffie bij ons thuis. Daarna zouden we met eigen vervoer naar stadhuis. Maar wat bleek, het cadeau van zwager en schoonzus was een trouwauto. Bij stadhuis was fotograaf, cadeau voor schoonouders. Ceremonie kostte wel wat. We trouwden op het laatste reguliere tijdstip op vrijdagmiddag (dus niet buiten de normale tijden, dus geen extra kosten). Na trouwen naar naburig stadje en daar uitgebreid een warme lunch gegeten. Dat vooraf besproken. Zelf menukaart gemaakt zonder prijzen en steeds 3 keuzes per gang. Terug naar huis. Daar aangekomen het restant taart uitgedeeld in de buurt. Buren wisten door trouwauto en vlag die uithing inmiddels dat we getrouwd waren en hadden de boel versierd (superlief).

    De enige post die je niet opgenomen hebt is die voor een mooi setje lingerie voor de huwelijksnacht ;)

    Onze huwelijksreis was een bezoek aan de kermis in ons geboortedorp. Daar spreken we elk jaar voor af met onze vriendengroep. En daar hebben we hen ter plaatse verteld dat we die dag ervoor getrouwd waren. Was erg leuk. Reacties waren goed. Ik heb verder 3 vrienden gebeld om het te vertellen. De rest hoorde het in de loop der tijd. Net als mijn collega's.

    Een jaar later, manlief had inmiddels ook een studie afgerond, hebben we een tuinfeest gegeven. Iedereen uitgenodigd. Grote partytent, catering. Alles erop en eraan.

    Zo deden wij het. Precies zoals bij ons past, en dat is ook wat ik je wil meegeven. Doe wat bij jullie past, het is JULLIE trouwdag.

    Veel voorpret gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dochter trouwde ergens in de buurt van Medemblik die ook officiele trouwlocatie was. Zeer geslaagd, we waren met ong 30 personen de dag vanaf 14.00.

    Zij had een avondjurk en voor schoonzoon keken we ook toen we gingen winkelen voor mijn kleding. In een zaak waar uitverkoop was zag ik een pak in zijn maat hangen met dunne streepjes die de kleur hadden van de assecoires van dochter. Ik plukte dat pak zo uit een lange rij en zag meteen dat dat goed zou zijn. Na telefonisch overleg meegenomen,paste perfect alleen de broekspijpen heb ik iets verkort.

    Prijs weet ik niet maar totaal viel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja nog een leuk idee voor foto's. Een grote lege lijst en daarin gaan dan de gasten per stel of zo staan, is leuk die omkadering.

      Verwijderen
  4. Onze bruiloft kostte ruim 8000. Gezien jullie gasten aantal, is jullie budget denk ik wel haalbaar. Onze gemeente was duurder, trouwkleding ook. Locaties niet. En dat zijn de grote kosten idd: locatie + aantal gasten, wij hadden 2x zoveel mensen. Trouwkaarten goedkoper: Vistraprint.
    Let op bij je fotograaf: krijg je x foto's, of mag je zelf onbeperkt kiezen. En zitten de printkosten er al in, of krijg je de fotos softcopy en kun je zelf onbeperkt ermee doen wat je wil?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben al wat ouder en het valt me op dat er tegenwoordig weer veel waarde wordt gehecht aan een trouwpartij met alles erop en eraan. Natuurlijk moet je dat doen als je dat graag wilt ! Maar wat is dat duur. Wij zijn indertijd getrouwd met alleen de getuigen erbij op het stadhuis. Klinkt nu erg kaal en weinig feestelijk, maar veel van onze familie en vrienden deden dat zo. Zonder bruiloft, zonder cadeaux !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn dochter en haar man zijn in februari getrouwd met alleen getuigen, gewoon gratis in het stadhuis. Daarna nog een kleine feestelijke lunch met alleen de naaste familie. Geen ringen, geen trouwboekje. Wel een leuke jurk en mijn andere schoonzoon gaf het trouwpak van de bruidegom cadeau. Ze kregen enveloppen met inhoud van de familie. Mijn ex-man betaalde de lunch. Het leverde het bruidspaar veel meer geld op dan het kostte. Met dat geld zijn ze op huwelijksreis in Rome geweest.

      Verwijderen
    2. Je vroeg trouwens wat de kosten waren van mijn bruiloft. Ik ben nooit getrouwd, ook heel goedkoop!

      Verwijderen
  6. Wij zijn geregistreerd op maandagochtend met alleen de getuigen. Dat waren onze ouders. En op maandagochtend is het "gratis" Maar je hebt nog wel kosten voor het aanvragen van zo'n ochtend en wij hebben huwelijkse voorwaarden dus de notariskosten kwamen er ook nog bij. Wij hebben dit gedaan in onze gewone kleding, aangezien ik hoogzwanger was. Daarna zijn we bij ons thuis gaan zitten met een kopje koffie en wat lekkers. We hebben dit ook alleen maar gedaan zodat het beter geregeld is ivm de kinderen. Voor de rest vind ik het de grootste flauwekul om hier ook maar een dubbeltje aan uit te geven. En echt trouwen hoeft van mij al helemaal niet en heb ik ook nooit gewild. Ik draag ook mijn eigen achternaam, want die hoort bij mij.

    En ik denk dat je idd de kapper en make up bent vergeten in je lijstje en wellicht een bedankje na afloop als de gasten weggaan. Althans dat gebeurt vaak op bruiloften. En wellicht een boekje of iets anders waar de gasten iets in kunnen schrijven wat ze jullie toewensen. Bij een collega heb ik een keer meegemaakt dat er bij binnenkomst een foto werd gemaakt en die werd ingeplakt en kon je je naam en/of wens invullen voor het bruidspaar.
    En voor alleen maar goede "vrienden" vind ik 80 gasten nog best veel. Ik zou zelf niet eens op 50 komen incl kinderen. Maar ja, het hoeft voor mij ook allemaal niet zo'n poppenkast dus dan is alles al snel te veel:-)
    Heel veel plezier met de voorbereidingen en hopelijk lukt het met jullie trouwlocatie en het is jullie feestje dus geniet er van. En wat ik de afgelopen keer hoorde op een feestje is maak veel foto's want je vergeet vaak hoe zo'n dag is verlopen. De bruidegom zag aan de foto's hoe bepaalde dingen waren geweest maar hij wist er niks meer van. En leg op elke tafel bijvoorbeeld een wegwerpcamera neer, dat worden soms ook hele leuke foto's. Vooral als de kinderen er ook mee mogen "schieten", die kijken namelijk weer heel anders.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn 18 jaar geleden klein getrouwd met een etentje toe. Twee dagen later gingen we 17 dagen naar Florida. Daar hebben we flink van genoten. Tijdens onze vakantie kregen de overige familieleden/vrienden een kaart dat we getrouwd waren. De kosten weet ik niet meer maar het was niet zoveel.
    Mocht ik het ooit over moeten doen dan zou ik het doen zoals ik eens van iemand hoorde. Die had vrienden en kennissen uitgenodigd zonder te zeggen waarom. Ze wisten van elkaar niet dat ze uitgenodigd waren. Eenmaal ter plaatse gingen ze met een bus naar het gemeentehuis voor de trouwerij. Daarna een lekker etentje en feestje. Gewoon in normale kloffie en geheel onverwachts. Helemaal mijn idee.
    Misschien nog een tip. Op de laatste twee huwelijken was er een springkussen voor de kinderen. Dat was een groot succes.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei wij zijn al ruim 26 jaar getrouwd.. en we waren toen de tijd ruim 10.000 gulden kwijt.
    We hebben echt op geen dubbeltje gekeken maar we hadden er dan ook goed voor gespaard.
    En als klap op de vuurpijl gingen we 1 dag later op huwelijksreis naar de Usa

    Bruidsjurk heb ik laten maken in een trouwatelier, kon niet kiezen tussen 3 jurken haha van de 1 van ik dit mooi en van de ander weer dat en dus liet ik van de 3 jurken 1 maken ;-)
    We hadden een diner met live muziek op de achtergrond, en in de avond een groot feest met muziek, en mijn schoonpap's had een bekende (bevriende) artiest geregeld.
    Het was echt een dag om op terug te kijken maar pffft toen we alle kosten bij elkaar op telde vielen we bijna achterover.
    Nouja we houden het nu al ruim 26 jaar vol haha dus feestje was het wel waard.

    Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet niet of je hebt gekeken naar prijzen van ringen.. Maar ik denk dat je voor simpele gouden ringen zonder opsmuk van 3/4 millimeter breedte niet genoeg hebt aan 500 euro. Wijhebben zeven jaar geleden voor twee kale witgouden ringen ruim 600 euro neergelegd. Geen frutsels, geen speciaal gepolijst gedeelte, geen diamantje. Gewoon twee ringen in standaard maten, rechtstreeks uit de fabriek, 17mm wijd 3 millimeter breed en 18,5 mm wijd en 4 mm breed inclusief simpele datum en naam graveren kostte toen reeds 650 euro. 600 als we geelgoud hadden genomen.

    Verder een bedankje voor de gasten. En als je zowel boeket als corsage wilt is 50 euro erg weinig. Mijn tip voor een corsage is trouwens: met magneten! Ik heb er altijd een vreselijke hekel aan dat er gaten in mijn kleren komen. Ik neem zelf altijd magneten mee. En een stukje folie. Magneet in de corsage, folie erachter magneet achter mijn kleding. Je kunt heel eenvoudig een magneet in het bloembinderstape plaatsten, is de folie ook niet nodig.
    Daarnaast gewoon een mooi pak voor de bruidegom.. Een pak dat duidelijk trouwpak zegt is zelden geschikt om daarna voor werk, bruiloften of begrafenissen te worden gebruikt. Een bijzondere voering, een bijpassend Gilet met dezelfde speciale voering, een stropdas en pochet in een kleur die jij in het boeket of je schoenen, jurk of sieraden hebt zitten maakt van een gewoon pak altijd een trouwpak! Samen met schoenen en bijpassende riem.

    Geniet vooral heel erg!

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel low budget, toen ook al. 11 Jaar geleden inmiddels!
    Trouwen zelf in Sluis (heel mooi belfort in Zeeuws Vlaanderen) was 90 euro.
    Daarna met 18 mensen koffie + gebak, dat betaalden mijn ouders.
    Net als het buffet 's avonds, was 18 euro p.p meen ik. En de BBQ de dag erna in onze tuin.
    De jurk kreeg ik van een tante. De man kreeg zijn pak van zijn moeder, dat was in totaal zo'n 150 euro. Gewoon een mooie broek, jasje en een overhemd.
    Ringen kochten we op een festival a 10 euro per stuk.
    Een kunstzinnige vriendin en haar vriendje maakten foto's. Had alleen de kosten voor het afdrukken van de zwart-wit foto's.

    Daarna zijn we naar de Noordkaap gereden in het oude golfje met de tent. Was geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allereerst: gefeliciteerd! Ik vond trouwen zo leuk. Je kunt er echt je eigen feestje van maken. Ik geniet er nog steeds van die dag als ik eraan terugdenk.
    Ik heb onze kosten niet opgezocht, maar ik heb wel een tip: informeer eens bij een goudsmit wat het maken van ringen kost. Wij hebben dat laten doen omdat we een bepaalde ring in ons hoofd hadden en tot onze verbazing bleek dat goedkoper te zijn dan een 'kant-en-klare' trouwring bij de juwelier. Goedkoper en ook nog eens veel leuker (vinden wij).
    O, en een praktische tip mbt geld: geef je ceremoniemeester of als je die niet hebt, iemand die er de hele dag bij is, wat contant geld. Je hebt zelf die dag waarschijnlijk geen portemonnee op zak en soms is het handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn afgelopen 26 juni getrouwd, waren ongeveer €13 775,- kwijt. Pak kreeg man van zijn vader, jurk betaalde ik zelf (torselet en petticoat van vriendin geleend) - als je MP jurk het niet geworden is en je maat 36 hebt, let me know :) fotograaf 995,- auto ca. 250, kerk 620,- boeket en corsages (35 stuks met oersterke magneet) €295,- autobloemstuk en bloementaart maakte ik zelf. Locatie was 6500,- Hou er als je voor corsages met magneet kiest wel rekening mee dat deze fors duurder zijn dan met een speldje! Ballonnen bestelde ik op ballonnenparade.nl En oja, ringen had ik ook niet heel hoog begroot; bij een goede juwelier met opheffingsuitverkoop (pensioen) €1125,- wit en geelgoud met diamantjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Hoi,

    Wij zijn vorig jaar oktober getrouwd en waren 10000 kwijt met de huwelijksreis erbij. Klein 35 gasten hele dag, met eten, luxe taartjes, hapjes e.d. Verder niet speciaal. Pak van een internetwinkel omdat de enige was die bij mijn kleur van de jurk paste (heel apart bruin met beige).
    Wat wij nog hadden was een meisje die de kinderen deed entertainen, ballonnenbeestjes maken, schminken, spelletjes en dergelijke. Wij hebben haar 15 euro gegeven (was meisje van zwemteam) en de kinderen waren blij en zij ook. misschien een leuke top.

    groetjes

    Debby

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.