Less is more..

augustus 08, 2015
Minder is meer. Ik vind het heerlijk om zo min mogelijk spullen te hebben. Het zorgt voor rust in huis en het scheelt een hoop opruim- en schoonmaaktijd.

Toch zijn er gaandeweg steeds meer spullen bijgekomen. Spullen die we gekregen hebben of door verandering van het interieur. Onze vorige woning was een stuk kleiner. We hadden geen zolder, waardoor we onnodige spullen direct weg deden. Tegenwoordig hebben we de luxe van een zolder met heel veel bergruimte. En daar zit een valkuil. Regelmatig worden spullen 'even' achter het schot gezet. Om er later nog eens maar te kijken.

Maar dat later komt dan weer niet. Want als ik het niet zie, voel ik ook niet de intentie om te gaan opruimen of weggeven.

Vandaag dus maar een grote doos gepakt waar ik overbodige spullen in doe die naar de kringloop kunnen. En ik probeer in het vervolg maar meteen de keus voor wegbrengen of weggeven proberen te maken.

Hoe zorgen jullie ervoor dat het huis niet langzaamaan dicht  groeit? En hoe zorg je ervoor dat er niet teveel spullen het huis inkomen?

4 opmerkingen:

  1. Ik blijf af en toe zaken weg doen. Weg gooien, weg geven, naar de kringloop. Omdat ik weet dat als ik dat niet doe, het huis te vol raakt. Man verzamelt nogal spullen en ik hou dus mijn spullen zo minimalistisch mogelijk. Ik gun hem zijn hobby's en er is een prima middenweg gevonden hierin. De schuur bemoei ik niet mee, daar kom ik ook eigenlijk niet, behalve rond kerst. En verbaas me dan over de hoeveelheid spullen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn grootste valkuil is dat ik liefst alles hergebruik of repareer. Weggooien is zonde ;-) Daarom probeer ik vantevoren reëel te zijn. Alles waar ik geen direct doel/plan voor heb gaat de deur uit. Gelukkig kan ik er vaak mensen in de omgeving nog wel blij mee maken. Mijn familie weet inmiddels ook dat ze me geen spullen moeten geven waar ik niet om heb gevraagd. Eens in het jaar gaan vriend en ik rigoureus door huis en schuur, om alles wat er toch is ingeslopen weg te doen. Gelukkig wordt die hoeveelheid elk jaar minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij is het dat ik schoonmaken en opruimen projectmatig bekijk. Alles wat ik twee of drie keer verzet irriteert me al.
    Schoonmaken zie ik in tijd. Dit kost zoveel tijd en dat zoveel. Als ik iets koop, denk ik of datgene de moeite waard is om schoon te maken, op te ruimen.
    Ik hou van ruimte om mij heen, eenvoud, linen, geen obstakels.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd ook van een opgeruimd huis. Helaas met kinderen krijg je er ook veel assecoires bij in de vorm van speciale meubelstukken en speelgoed, dit irriteert me soms. Ik doe daarom regelmatig een opruimrondje. Van de kinderen zet ik dan dingen boven, of wiss ik het speelgoed af met iets van zolder. Van mezelf doe ik vaak kaarsen-dingen weg, drukke kussenslopen etc om meer rust te creëeren.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.