Prijsverschillen per gemeente

augustus 18, 2015

Terwijl we twee trouwlocaties aan het vergelijken waren, schrokken we van de enorme prijsverschillen voor de huwelijksvoltrekking bij deze 2 gemeentes. Wij hebben voor onze bruiloft twee locaties bekeken, beide kasteeltjes. De gemeentes waar deze trouwlocaties zijn, liggen direct naast elkaar. Afgezien van de prijs voor de trouwlocatie, betaal je ook de gemeente een bedrag voor de huwelijksvoltrekking. Ik wist dat er verschillen waren per gemeente in de kosten voor de huwelijksvoltrekking, maar dat de verschillen toch zo groot zijn, had ik niet verwacht.

Bij gemeente 1 betaal je op vrijdag 551,35 euro. Bij gemeente 2 betaal je op vrijdag 369 euro. Een verschil van 182,35 euro. Mijn nieuwsgierigheid is hierdoor gewekt en via google ontdek ik al snel dat er enorme prijsverschillen bij gemeentes zijn, terwijl de voorwaarden gelijk zijn. Als je echt goedkoop wilt trouwen, kan je overigens ook vaak op maandag- of dinsdagochtend vroeg trouwen. Iedere gemeente moet dit aanbieden. Als iedereen hier echter gebruik van zou maken, werkt het natuurlijk niet en zouden de kosten te hoog oplopen voor de gemeenschap. Als je het kan betalen, vind ik dat je het 'gratis trouwen' ook echt aan de minima over moet laten.

Wat vind jij van de prijsverschillen per gemeente? Zouden er landelijke afspraken over moeten komen?

You Might Also Like

7 reacties

  1. Dat geldt ook voor diensten als verstrekken van i.d kaarten, rijbewijzen e.d. Is niet overal hetzelfde. Ook heffingen zijn per gemeente verschillend. Ik heb dat altijd vreemd gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaak heb ik trouwerijen die oo zaterda plaats vinden. Veel gemakkelijke pr voor de meesten die willen komen. Ik vind het ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben op een Maandag getrouwd. Toen was er ook geen cent voor iets anders en mijn tweede huwelijk, dus ook minder groot belang voor een groot feest. Tenminste, zo voelde ik dat. (hij ook). Wel gevierd toen we 10 jaar huwelijk "in the pocket" hadden. Ook niet heel groots, maar wel met vrienden, familie en lekker eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn ook op Vrijdag getrouwd, toen de tijd was dat ook een behoorlijk bedrag.
    Zou inderdd wel handiger zijn als er voor dat soort dingen een en het zelfde bedrag berekend word zoals rijbewijs, paspoorten etc
    Let er trouwens op dat er in die prijzen ook een trouwboekje zit wat dat was bij onze gemeente niet, moesten we los betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en bij ons kwam er behalve een trouwboekje ook een ambtenaar bij omdat we niet in het gemeentehuis trouwde.

      Verwijderen
    2. Wij moesten dus extra betalen omdat de ambtenaar naar de locatie moest komen. 3 gebouwen verder....

      Verwijderen
  5. Waarom zou je gratis trouwen aan de minima moeten overlaten? Met een huis en kinderen is het heel handig om getrouwd te zijn, ander moet je alles laten vastleggen bij de notaris. Daar had ik echt geen zin in, bovendien wilde ik niets per ongeluk vergeten zijn. dus zijn we op maandagmorgen getrouwd. en er was ruimte genoeg, ik kon kiezen uit iedere maandag die ik wilde. waarom zou je trouwens moeten trouwen met een ambtenaar, van mij had het ook wel aan een balie gekund. en toch is het raar dat er de mogelijkheid is om gratis te trouwen, terwijl je voor alle andere handelingen wel moet betalen. Ik ben voor afschaffen gratis trouwen! En voor dat bij alle gemeentes trouwen, id kaart, paspoorten etc. gelijk geprijsd zijn!
    Er zijn mensen op mijn werk die hun afval meenemen naar hun werk omdat afval bij hun per container wordt afgerekend. ook een rare situatie!

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten