Spannende tijden...

augustus 27, 2015
De zomervakantie is net voorbij, maar de werkdruk is helaas alweer voelbaar. Naast de reguliere voorbereidingen en het lesgeven kreeg ik vorige week in de teamvergadering te horen dat we onvoldoende leerlingen hebben om rendabel te zijn als school. Bij geen verbetering in leerlingaantal komt er een reorganisatie waarbij gedwongen ontslagen niet uitgesloten zijn.

Door het passend onderwijs komen er minder leerlingen naar het cluster 4 onderwijs. Leerlingen moeten zoveel mogelijk binnen het regulier onderwijs blijven. Daarnaast is er in het hele land een krimp in leerlingaantal, omdat er gewoon steeds minder kinderen geboren worden. De verwachting is dus niet dat onze school gaat groeien in de komende periode. De jongeren waar ik mee werk komen  daarnaast regelmatig in aanraking komen met justitie. Deze jongeren vallen vaak in recidive, waardoor de straffen ook steeds hoger worden. Wij zijn leerlingen zo voor een half jaar kwijt, omdat ze in detentie zitten. Wij lopen als school op dat moment bekostiging mis, aangezien de bekostiging voor deze leerlingen op dat moment doorgezet wordt naar de justitiële instelling.

Op dit moment ziet het er dus niet rooskleurig uit voor de locatie en onderwijsgroep waar ik werk. De komende weken/maanden moet duidelijk worden welke consequenties het voor het personeel gaat hebben. Ik ben erg blij met mijn vaste aanstelling, maar besef ook dat het heel spannend gaat worden op het moment dat er een grote reorganisatie aan gaat komen. Ik ben nog maar relatief kort werkzaam binnen deze organisatie en zal daarom waarschijnlijk ook een van de eersten zijn die eruit moet. Ik probeer daar nu niet teveel bij stil te staan, maar steek mijn kop er ook niet voor in het zand. Het gaat een spannende tijd worden op mijn werk in ieder geval...

Heb jij ooit te maken gehad met een reorganisatie op het werk?


8 opmerkingen:

  1. Dat zullen inderdaad spannende tijden zijn. Een vast contract zegt tegenwoordig helemaal niks meer. Je vliegt er net zo snel uit.
    Het passend onderwijs vind ik persoonlijk een slechte zaak. Het regulier onderwijs is helemaal niet goed voor kinderen die extra aandacht (in welke vorm dan ook) nodig hebben. Deze leerlingen zitten niet op hun plek. Bovendien is het ook niet goed voor de 'gewone' leerlingen in het reguliere onderwijs.
    De leerkracht kan zijn/haar tijd maar één keer gebruiken. Ik merkte dat mijn kinderen, die gelukkig heel goed kunnen leren, veel vaker op zich zelf waren aangewezen. Zelfstandig werken en extra aandacht was minimaal. Slechte zaak, elk kind verdiend het om begeleid te worden.
    Hopelijk ziet er snel iemand het licht in de politiek en komen ze met het idee om meer kinderen in speciaal onderwijs te zetten. (Zo werkt dat hier meestal, na enkele jaren wordt er bedacht dat ze het niet goed hebben gedaan. Al zeggen ze dat niet zo)
    Heel veel succes met werken en afwachten. Wel een heel vervelend begin van een nieuw schooljaar.
    Zelf vorig jaar een reorganisatie meegemaakt. Ik mocht toen blijven omdat ik nog een tijdelijk contract had. Veel collega's moesten eruit, werkdruk was niet meer te doen. We moesten met te weinig mensen hetzelfde werk blijven doen (kinderopvang). Gevolg dat iedereen vele plus uren maakte, wat eigenlijk ook niet mocht.
    Helaas, vorige maand liep mijn derde jaarcontract af. Ook ik kon vertrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heftig begin van je schooljaar.
    Binnen de onderwijsorganisatie waar ik werk liep het een aantal jaar geleden ook niet goed. Er is toen een sociaal plan opgesteld. Uiteindelijk hebben er voldoende mensen vrijwillig ontslag genomen zodat er geen gedwongen ontslagen moesten vallen.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben zelf gastouder..dus zzper.. maar ik merk wel de gevolgen als 1 van de ouders van mijn opvangkinderen ontslagen wordt/contract niet verlengd, dan heb ik dat kindje niet in de opvang tot ouder weer werk heeft.. erg jammer! en mijn man heeft al 2x een grote reorganisatie mee gemaakt. gelukkig werkt hij er nog steeds. hij is 1 van de betere krachten, doet veelmeer dan alleen zijn eigen werk (hierdoor ook al eens anderhalve maand overspannen thuis gezeten..en dmv coaching wel wat van geleerd gelukkig) niemand is onmisbaar, maar gelukkig wil zijn teamleider hem niet kwijt ;) daar hebben we enorm veel geluk mee omdat hij er ook relatief kort werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb in mijn vorige leven menige reorganisatie meegemaakt. Het is denk ik nog maar de vraag of je er als één van de eersten uit zal vliegen. Meestal worden er groepen geformeerd, niet alleen qua vakgebied, maar bijv. ook naar leeftijd (leeftijdscohorten). Binnen elke groep afzonderlijk wordt dan gekeken hoeveel medewerkers moeten vertrekken. Het "last in, first out" principe is lang niet meer het enige criterium. Leuk is het overigens niet en je moet niet verbaasd zijn als er tussen medewerkers onderling wat haat en nijd ontstaat. Sterkte ermee, maar misschien loopt het met een sisser af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onzekerheid vergt veel van je. Dat merkten wij hier ook, bij een reorganisatie op 't werk van man, de enige kostwinner. Uiteindelijk pakte het goed uit, gelukkig. Nu zijn we zo ver dat het minder stress op zou leveren, mocht het nog eens voorkomen, door onze hypotheek naar beneden te hebben gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Euroman heeft ook al een paar keer een grote reorganisatie mee gemaakt en iedere keer (goddank) er door heen geschoten.. laatste keer waren we echt bang dat hij er nu wel bij zou zitten maar nee hoor weer ontsprong hij de dans, maar de ellende als dat bezig is en de onzekerheid.
    Zou zeggen zet wat geld opzij voor áls je er wel bij zit zodat je niet meteen in een gat valt en het even kan uitzingen voor je weer nieuw werk hebt en verder heel hard duimen dat het over waait

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door een reorganisatie heb ik vorig jaar mijn baan verloren. Werkte er 17 jaar (mijn halve leven) en dat heeft heel veel van me gevergt. Ik kon niet goed tegen die onzekerheid, wel eruit, niet eruit, wel eruit. Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ik weer een beetje mezelf was. Dus mijn advies is; let goed op jezelf!! Heb nu nog geen nieuw werk, wel hard aan het soliciteren. Nu probeer ik mijn tijd zo goed mogelijk in te delen en ik kan nu er zijn voor mijn kinderen waarvan er een naar de middelbare school is gegaan dit schooljaar, ook heel prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sterkte. Een reorganisatie hakt er in, niet alleen voor de mensen die moeten vertrekken, maar ook voor de achterblijvers. Veel organisaties onderschatten de impact.
    Ik werk in een beursgenoteerd bedrijf, en daar vindt ongeveer iedere anderhalf a twee jaar een reorganisatie plaats. Nadenken over wat je wilt en kunt, en over de waarde die jij toevoegt aan de organisatie, is een voortdurende noodzaak. Wanneer die waarde niet duidelijk is en niet tastbaar te maken blijkt, dan kun je beter een andere rol zoeken want dan zit je op een gevaarlijke plek.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.