Weg met de moestuin!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - augustus 16, 2015

Dit jaar had ik voor het eerst een moestuintje in onze achtertuin. Alle groentes deden het boven verwachting goed. Alleen deden ze het zo goed, dat de helft doorschoot en de andere helft zo'n overproductie was, dat we 4 dagen lang dezelfde groente moesten eten. Al werden we daar wel weer heel creatief van.

Zonde
We wonen in een nieuwbouwwoning. Bij aankoop van de woning hadden we een prachtige postzegelwoestijn als achtertuin. In de zomer van 2014 hebben we deze omgetoverd tot een achtertuin met terrassen en veel groen. Een stuk hebben we braak gelaten. Hier had ik mijn moestuin gecreëerd. Daar heb ik best een hoop plezier van gehad, maar ook een hoop werk. Als ik de voor- en nadelen tegen elkaar opweeg, vind ik het zonde om dit stuk grond in onze achtertuin te gebruiken voor een moestuin. De opbrengst is minimaal en het gewone tuinieren vind ik net zo leuk als het moestuinieren.

Voor- en nadelen
De grootste voordelen zijn voor mij de verse, biologische groentes. Daarnaast is het heerlijk om in de tuin met je eigen groentes bezig te zijn. Het nadeel vind ik de relatief lage opbrengst en de uitstraling die het heeft in de tuin. Ik vind het toch mooier om het vol te zetten met wat hoge struiken en lage planten om extra diepte in de tuin te creeeren.

Toch stop ik niet helemaal. De aardbeien blijven, maar komen volgend jaar in bakken aan de schutting te hangen. Daarnaast komt er tegen de schutting een druivenstruik. Ook de kruiden blijven, maar gaan in potten op het terras. Zo kunnen we toch nog een klein beetje genieten van het moestuinieren. En het tuinieren zelf blijf ik natuurlijk doen, daar geniet ik nog steeds enorm van!

Verbouw jij groente of fruit in jouw eigen tuin of op jouw eigen balkon?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Ik denk niet dat ik geschikt ben voor het hebben van een moestuin. Het lijkt me erg veel werk en je krijgt te maken met ongedierte wat je dan weer moet bestrijden enzo.
    Wel hebben we in de achtertuin tegen een schutting een braamstruik. Deze levert op het moment elke dag een handje bramen, lekker!
    In potten heb ik nog kruiden als munt thijm en bieslook. Zo vind ik het net leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij is het echt een ontspanning een moestuin en geeft ook veel voldoening. Het is natuurlijk ook maar net hoe je het aanpakt, hoeveel werk het is en hoe het er uit ziet. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kwestie van niet al je sla / wortels / courgettes tegelijk zaaien ;) Maar veel werk is het wel en als je dat niet lekker rustgevend vindt, dan kan ik me voorstellen dat je 't niet voor je lol doet. Hier in de tuin staan appelbomen, kersenbomen, frambozen, bramen en pruimen. En hier in de natuur groeit ook het nodige. Op die manier vind ik moestuinieren best leuk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral aan de verwering van alle oogst kost veel tijd. Afgelopen weken zeker 30 kilo gele pruimen ontpit en ontveld en tot saus en jam verwerkt. Alleen al het uitkoken van de potten, vullen en weer stereliseren en daarna afwassen ben je uren mee bezig. Maar wel erg lekker allemaal. Bramen vries ik voornamelijk los in voor wintergebruik in yoghurt en in cake/taart. En we eten zelf tussendoor veel en de buren ook.

    We krijgen dan weer kersen en bessen en groentes die we niet zelf telen terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb maar een erg klein tuintje aan de achterkant van mijn huis en heb daardoor alles in potten en bakken staan, voordeel daarvan is dat je minder te maken hebt met onkruid en ook maar kleine hoeveelheden kunt planten , dus je hebt ook geen enorme oogst, daardoor blijft het werk en het verwerken ook beperkt, gewoon een paar maaltjes aardappels, sla , tomaatjes een braamstruik en wat kruiden. genoeg voor een aanvulling op de maaltijd van verse sla, tomaatjes, biologisch en vers geplukt als je het nodig hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Had een makkelijke moestuin, tot 2x toe. Alles opgevreten door slakken, was er helemaal klaar mee! K.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer zeg.
    Ik ben wel heel blij met mijn 2m2 moestuin. Net iets te klein eigenlijk, en helaas niet genoeg oogst om met ons gezin een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten. Maar we hebben wel een paar keer per week 'iets' uit de moestuin. Ik vind het geweldig. Veel leuker dan gewoon tuinieren ;) maar ieder zo z'n hobby toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben wel een tuin maar groente kweek ik altijd in planten en balkon bakken zo heb je weinig onkruid en waar veel slakken zitten kun je gewoon de bakken verplaatsen ;-) lekker handig dus.
    Dit jaar heb ik over geslagen had er geen zin in, maar vorig jaar had ik kilo's bonen.. die heb ik allemaal schoongemaakt in ingevroren, de laatste zakjes zullen deze dagen er door heen gaan.
    Ook zo met worteltjes, paprika.. al wat ingevroren kan worden.
    verder had ik ook veel ijsbergsla maar deze zaai ik om de 2 weken zo heb zo komen ook de kroppen verdeeld boven de grond.

    Vorig jaar met die natte zomer zijn mijn tomaten verregend.. daar baalde ik wel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben al jaren een groententuin. We telen aardappelen, stokbonen, selder, aardbeien, rode biet,snijbiet,komkommer, meloen, zurkel, rabarber, andijvie, sla, courgettes, pompoenen en meerdere soorten tomaten. Dit jaar hebben we weer een overvloedige oogst aan courgettes : we hebben al veel courgettes gegeten, ik heb courgettes tot moes verwerkt om te diepvriezen. De tomatenplanten dragen ook enorm veel vruchten en elke dag kan ik een bassintje tomaten plukken. Ik heb al ettelijke kilo's tomaten door de passe vite gedraaid en in d ediepvriezer gestoken. Het teveel aan groenten delen we uit aan buren, familie, collega's. Vorig jaar viel onze tomatenoogst ook tegen doordat we ineens met de tomatenplaag zaten en ik op een paar dagen tijd al mijn, met liefde en tijd opgekweekte plantjes, zag kapotgaan.
    Ik vind onze groententuin soms wel een last aangezien die heel wat werk met zich meebrengt. Mijn man doet in het voorjaar de groententuin om, zaait en plant maar eens alles er staat, is het onderhoud, oogsten en klaarmaken om te diepvriezen allemaal werk voor mij..... Soms haat ik de groentenhof omwille van het extra werk dat die met zich meebrengt maar anderszijds geeft het wel voeldoening om je eigen biologische groenten en fruit te kweken en het levert goedkope groenten en fruit op. Ik neem van courgettes, pompoenen, tomaten, stokboontjes zaden van de laatste oogst om die het volgende jaar te gebruiken. De andere zaden koop ik.
    Straks ga ik de 5 kg boontjes, die ik deze middag geplukt heb, klaarmaken om te diepvriezen. Ik zal er weer een tijdje mee zoet zijn.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er zit meer tijd in dat je aanvankelijk denkt. Wij doen gewoon voor fun tomaten, sperziebonen, knoflook e.d. waar van we niet heel veel eten maar een beetje en de rest is voor al onze insecten en vlinders wat weer goed is als reputatie van insectenvriendelijke tuin naast onze 'Bees & Butterflies' hotel. Zo deden we aan broccoli voor de grap, daar hebben we niet van genoten want plots was die bezaaid met koolwitrupsen. Dus maar aan hun gegeven. Verder doen we dat beetje groenten door de planten want de meeste zon hebben we in de voortuin. Dus de moestuin is geintegreerd. best leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben ook een klein groentetuintje aardappelen -bietjes- boontjes
    Dus erg weinig,volgend jaar breiden we uit met aardbeien-bieslook-munt en ik wil graag een walnootboom zetten
    Maar volgens mij duurt dat wel 3 tot 4 jaar voordat er wat aankomt.
    Heb jij daar ervaring mee ?



    BeantwoordenVerwijderen