Woonwoensdag; Juul Dijkhuis

augustus 12, 2015
Vandaag geeft Juul Dijkhuis een inkijkje in zijn woonlasten. Juul woont samen met zijn vrouw en kinderen in Veendam in Groningen Juul heeft een koophuis. Onderstaand zijn verhaal.

Naam, leeftijd, gezinssamenstelling
 Juul Dijkhuis, 43 jaar. Ik ben gehuwd en wij hebben twee dochters, 14 en 10 jaar oud

Werk en inkomen
 Ik werk parttime als verzekeringsadviseur, maar mijn hoofdinkomen komt uit mijn freelance werk als tekstschrijver/blogger. Het inkomen als verzekeringsadviseur wordt gebruikt om van rond te komen. Het inkomen als freelance wordt ook deels gebruikt om van rond te komen, en het extra aflossen van onze hypotheek wordt hieruit gefinancierd. Ik houd de website Hypotheeknaarnul.nl bij over de voortgang van mijn aflossingen.

Beschrijving woning/locatie
 In Veendam (prov. Groningen). Wij wonen in een ruim vrijstaand huis. Huis is in 2003 gekocht met een hypotheek van €189.000. Paar jaren later is er nog een tweede hypotheek afgesloten van €10.000.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende lasten?
 Het  is een ruime woning in een kinderrijke buurt met alle faciliteiten in de buurt. Het huis is onderhoudsarm en ligt in een prettige buurt.

Soort hypotheek/waar afgesloten/ hoogte hypotheek/ kosten per maand
Mijn hypotheekschuld was in 2012 nog €199.000, met een maandlast van bijna €800. Het is een beleggingshypotheek in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek. De hypotheek loopt bij Centraal Beheer Achmea. Mijn hypotheekschuld zit nu op €140.000. De maandlasten zijn gezakt naar ongeveer €500.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
  Ik kon €225.000 lenen. In 2012 vond ik mijn hypotheeklasten veel te hoog. Dit werd veroorzaakt doordat ik niet meer werkzaam was bij Achmea. Door het verliezen van mijn personeelskorting zijn mijn maandlasten sterk gestegen. Ze waren te hoog in verhouding met het inkomen.

Los je naast de reguliere aflossingen ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
 In mijn hypotheek zit geen maandelijkse aflossing ingebouwd. In een beleggingspolis wordt een kapitaal opgebouwd om op de einddatum de hypotheek deels af te kunnen lossen. In de periode van september 2012 tot op heden heb ik €58.976 extra afbetaald. Ik los extra af om meer financiële vrijheid te krijgen. Ik wil van mijn hypotheeklasten af. Ik probeer jaarlijks minimaal €18.000 af te lossen.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
 Van 2012 tot januari 2014 moest ik voor iedere aflossing eerst toestemming vragen. Dit was een proces dat 8 weken kon duren. Deze eisen gelden niet meer. Volgens mij stellen zij wel eisen aan de minimale extra aflossing, maar ik los minimaal €1.000 extra per keer af. Er is een maximum gesteld van 20% van de hoofdsom, maar daar kom ik toch niet aan toe.
 
Zit er een risico-opslag in de hyptheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag wordt deze rente door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
 Tot begin dit jaar zat er een risico-opslag in mijn hypotheek uitgaande van een hypotheek boven de 100% van de marktwaarde. Ik heb in maart mijn huis laten taxeren. Op basis van deze taxatie is mijn risico-opslag nu verlaagd naar tot 80% van de marktwaarde. Het percentage aan risico-opslag is Centraal Beheer Achmea niet helder in.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee, geen verdere voorwaarden.

Kan je de woonlasten nog opbrengen bij minder inkomsten?
  Ja, door de extra aflossing in de afgelopen drie jaren gaat dat lukken. Ik zorg ook altijd voor een flinke financiële buffer.
 

 Wil jij ook meewerken aan 'Woonwoensdag'? Door te mailen naar  financieelonafhankelijk20152gmail.com ontvang je een interview. Het maakt niet uit of je in een huur- of koopwoning woont. Uiteraard ben je vrij om volledig anoniem mee te werken aan dit interview. Daarnaast bepaal jij wat er wel en niet gepubliceerd wordt. 

 

 

6 opmerkingen:

  1. Op Televisie schijnen onze tv sterren geen inspiratie meer te hebben. Daarom gaan programma's maken samen met andere bekende nederlanders: sterren springen, ranking the stars of hoe al die shit mag heten.

    In Blogland begint het hier ook een beetje op te lijken: geen inspiratie, dus gaan we mekaar interviewen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan speciaal voor jou ook een hoop anonieme meelezers in de wacht... ;)

      Verwijderen
  2. Ik vind het wel interessant hoor, ben zelf bezig met besparen en levert veel geld op. Bleek zelfs dat ik zorgtoeslag kreeg dat scheelde 900 Euro per jaar wat ik nog kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb net mijn hypotheek overgesloten, scheelde mij 250 Euro per maand op een hypotheek van 3 ton. Mensen moeten gewoon goed opletten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind altijd leuk om te lezen hoe anderen het doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om een intervieuw te lezen over Juul. Volg altijd zijn blog met gote belangstelling. In dit stuk geeft Juul wat meer over zijn prive prijs. Ik vind het in ieder geval leuk om wat meer achtergrond informatie te hebben van de omstandigheden waarin Juul aflost. Super daar is hard aan gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.