De verwarming aan?

september 06, 2015

Gisteren was ik op visite bij mijn ouders. In huis was een prima temperatuur (22 graden) maar het voelde absoluut niet aangenaam. Het was vochtig in huis, waardoor het koud aanvoelde. 's Avonds is toch even de verwarming aan gedaan om het aangenaam warm in huis te krijgen.

Hier is de verwarming nog niet aan geweest na de vakantie. Ik heb als streven om tot 1 oktober de verwarming niet aan te zetten. De temperatuur in huis is namelijk nog prima. Toch voelt het minder aangenaam en moet ik leren om niet in mijn slaapkleding naar beneden te wandelen. Daar is het gewoon te fris voor. Met gewone kleding aan is het prima te doen.

De grens
Toch is 1 oktober een streven en niet een doel op zich. Mocht de temperatuur onverwachts toch harder naar beneden gaan als verwacht; dan gaat de verwarming gewoon aan. Ik wil mijzelf echter op deze manier wel bewust maken om niet bij het minste of geringste de verwarming om hoog te zetten. Soms is het voldoende om lekker onder een dekentje op de bank te gaan zitten of een paar sloffen aan te trekken.

Wanneer gaat bij jullie de verwarming aan?

You Might Also Like

22 reacties

  1. Nou ik heb het gevoel dat de zomer nog niet voorbij is.....een paar dagen regen maar de nazomer kom nog wel terug.
    Net gisteren voor het eerst een vestje aangetrokken.
    Ik probeer zoveel mogelijk ramen op een kier te hebben om het vocht af te voeren.
    Sokken, sloffen en een dekentje op de bank doen het voorlopig prima.
    De verwarming blijft voorlopig uit. Wel gebruik ik vaker de droger om vocht zoveel mogelijk buiten de deur te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. komT nog wel terug bedoel ik......zucht....typen op het tablet geeft steeds missers.

      Verwijderen
  2. hallo,

    Heb de verwarming vanmorgen aangedaan. Het was bij ons 16,5 graden niet erg hoog. Vochtig is het niet bij ons.
    We hebben een fijne luchtsysteem die frisse lucht naar binnen voert.
    Ik heb geen streefdatum,want ik kan de koud buiten niet beinvloeden.
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is hier nu krap 17 graden, maar ik zet de kachel nog niet aan. Vanavond misschien even. Een paar houtblokjes om de kilte eruit te halen. Heb de kachel aan bijna 4 maanden niet aangehad. Ik ruik buiten hier en daar wel weer dat mensen hout aan het stoken zijn. In de frisse lucht ruikt dat echt zo gezellig <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, hier nog geen verwarming. Is ook niet nodig. Wel loop ik al op sokken en heb ook weleens een tweede paar aan. In de avond een vestje is voldoende nu. Het dekentje voor op de bank ligt nog opgeborgen, die komt eerst naar beneden, als het nodig is. Pas als het ook dan onbehaaglijk is, gaat de verwarming aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanochtend net voor het eerst de verwarming weer aangezet. De temperatuur was < 18 gr en dan vinden we het wel welletjes. Wordt het ook klam in huis. Overigens zo dadelijk gaat'ie weer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind 18 graden binnen de minimum temperatuur! Ik hoef echt niet het hele jaar in t-shirt rond te lopen maar de halve dag onder een 'dekentje op de bank' is een ander uiterste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dekentje komt bij mij alleen in beeld in de avond hoor als ik stil voor de t.v. zit. Ik gebruik het ook als de verwarming midden in de winter om acht uur laag gedraaid wordt en de temperatuur langzaam daalt.
      Tegen de tijd dat het dan echt onaangenaam wordt ga ik naar bed.

      Verwijderen
  7. Wij hebben het geluk een veranda te hebben. De zon warmt die ruimte enorm snel op en vandaar verspreid de warmte zich naar de rest van het huis. We hebben vorige week de verwarming gecontroleerd en het onderhoud is achter de rug. Toch verlangen we ook hier naar nog wat extra tijd. Vooral in de tuin hebben we nog wat werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geen idee wanneer hij aan gaat. In elk geval zo laat mogelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik woon net in een nieuw huis en ben benieuwd wanneer de verwarming voor het eerst aan "moet". Voor nu is het nog steeds meer dan 20 graden in huis (zuidoosten van het land is meestal minder koud dan de rest van Nederland) Ik kan dus zeker nog even wachten maar heb wel de sokken aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zolang warmere kleding en eventueel een dekentje helpt tegen het gevoel van onbehaaglijkheid blijft de verwarming uit. niet alleen uit zuinigheid maar ook omdat ik erg lui word als het warm is in huis, nu is dat savonds en in het weekend geen probleem, maar doordeweeks overdag wel, ik werk in 2 dagdelen en ben tussendoor thuis, als ik lui word heb ik nog minder zin om smiddags weer aan het werk te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Duurt hier nog wel een paar maanden :) Het is hier 22,5 graden en met zonnetje erbij zo 25 graden hier in huis nog behaaglijk warm dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wanneer de verwarming aan gaat? Dat is erg afhankelijk van het weer. Als het koud en regenachtig is en de zon niet op de ramen schijnt, dan wordt het als snel fris. Ik heb het streven om zo laat mogelijk de verwarming aan te zetten losgelaten. Koud is gewoon koud en onaangenaam en dan doe ik daar wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gisteravond hoorde ik ineens getik uit de convecturput... verwarming bleek aan te slaan. Was op automatisch programma gezet door zieke in huis, maar die lag inmiddels weer in bed. Dus maar gauw terug naar continue stand, met als max 16,5 voordat hij aanslaat.

    Dat dieptepunt zou zich 's nachts kunnen voordoen, meestal is het hier snel opgewarmd als de zon gaat schijnen, dus hopelijk weer goede tijden volgende week. Nu is het inmiddels ook alweer 19 graden en met sloffen een een gezellig warm vest zit ik hier prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. als het binnen kouder dan 20/20,5 graden is.. vrij simpel.. geen datum, ik ga geen kou lijden om een datum :p en de cv op 23 zetten omdat 22 koud aanvoelt doe ik ook niet omdat ik weet dat ik er dan niet aan wen..
    smorgens is t hier nog 21,5 in huis, in mn nachtkleding naar beneden doe ik ook niet vaak (vanmorgen toevallig wel) en pak een dekentje als ik t koud heb (vooral savonds koude voeten :p) of een vest (nog shirts aan met korte mouwen nl)
    gaat nog prima

    merk wel dat ik altijd weer moet wennen als t weer kouder wordt in huis, zelfs als t maar 0,5 graden is. erg gevoelig voor.. daarom ook altijd cv op 20,5 of 21, heb t anders gewoon echt koud, kan er niet aan wennen, blauwe nagels, zere vingers, nee niets voor mij :p

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gisteravond bemerkt ik ook dat het frisser was, paar dagen er voor gingen er al lekkere dikke sokken aan.. normaal loop ik altijd op blote voeten maar dat is nu echt te fris.
    Probeer het ook nog even uit te houden zonder cv, sloffen en een vest :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In huis is het nu nog rond de 20 graden, voelt nog prima. Draag wel al iets warmere kleding, en de kinderen ook.
    Verwarming gaat aan als het onder de 19 graden overdag komt. Geen idee hoe lang dat nog duurt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als ik het koud heb gaat hij aan al is het juli! De grens is voor mij in de avond 19.5 graden. Als het kouder wordt versteen ik, daar helpen geen dekentjes en sokken tegen. Ik ben overigens alleen luchtig gekleed als het buiten boven de 30 graden is. Dus altijd wel sokken en vesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wanneer 'mag' de verwarming aan?
    Rond 1900 werd de kachel pas op 15de of op de 3e dinsdag (Zuidlaardermarkt) van oktober van zolder gehaald. (uit: Leven op stand 1890-1940 van Ileen Montijn)

    Hier is de verwarming nog niet aan geweest, overdag warmt het nog aardig op met de zon.
    Net voor de zon in de middag op het hoogste punt staat kun je als het vochtig is in huis het beste even luchten door de ramen en/of deuren open te zetten.
    Daarna alles weer dicht doen en de zon lekker binnen laten komen.
    Hier is het zo in de avond nog niet onder de 20,5° geweest en hoeft de verwarming nog niet aan.
    Het is ook beter om in het najaar eerste te wennen aan de kou zodat je er in de winter beter tegen kan!
    Dus ook buiten niet te snel te warm kleden en zeker geen handschoenen en sjalen als het nog niet vriest!
    Zo kun je langer zonder verwarming en ook minder hoog.
    Hier is het streven tot 1 november niet te stoken, mits het niet vriest.
    Als iedereen dat zou doen scheelt dat een hoop gas en bespaart dus een hoop geld en is dus ook nog goed voor het mileu!

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten