Fiets of auto?

september 07, 2015

Er zijn wegwerkzaamheden tussen mijn woonplaats en de plaats waar ik werk. Een groot drama. Vorige week deed ik er anderhalf uur enkele reis over om op mijn werk te komen. Normaal gesproken doe ik hier 15 a 20 minuten over.

Terwijl ik in de file stond, kwamen veel fietsers voorbij. Die konden wel gewoon over de oude weg rijden, welke voor auto's afgesloten is. Ik heb nu zowel donderdag als vrijdag in de file gestaan en heb besloten om weer te gaan fietsen. Ik ben erg gemakzuchtig als het aankomst op de keuze voor de auto of de fiets. Mijn auto is lekker warm en comfortabel. Toch moet ik niet zeuren, ik heb een elektrische fiets, waardoor het fietsen eigenlijk een eitje is. Ik moet leren om mijzelf erop te gaan kleden en iets eerder van huis te vertrekken.

Daarnaast vind ik het altijd best lekker om weer te fietsen als ik in het ritme zit, ik moet alleen leren om hier wat gedisciplineerder mee om te gaan. Misschien moet ik mijn vriend maar eens vragen om mijn autosleutels te gaan verstoppen ;)

Hoe ga jij naar je werk? Fiets, auto of openbaar vervoer?

You Might Also Like

8 reacties

  1. ik werk nu vanuit huis, dus is dat niet meer van toepassing, we hebben hierdoor "maar" 1 auto en merk wel dat dat lastig is, want doordeweeks kan ik dus serieus nergens even naartoe, als ik al een x tijd heb.. nu regent t, terwijl ik naar de w.ibra wou (maar t wordt droog dus ik ga zo nog snel) maar naar mn schoonmoeder lukt niet zonder auto onder schooltijd bijv. met de auto 15/20 min, maar met ov anderhalf u ofzo en met de fiets ook :p dus afhankelijk waar ik naartoe moet.. maar doordeweeks meestal geen keuze... verplicht thuis/in de buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk heel dicht bij huis. Pak altijd de fiets. Neem me voor om ook verder weg de voordelige boodschappen te halen omdat ik in mijn beleving te weinig beweeg. Heb dan 2 vliegen in 1 klap n.l. beweging en voordelige boodschappen. Haal nu de boodschappen op de fiets in het winkelcentrum, dichtbij.
    Auto wel bij de deur staan maar het kan eigenlijk niet uit ( lees: veel te weinig gebruikt, alleen voor "uitjes"). Snapp car ( huren auto bij je uit de buurt) zou bij mij makkelijk uit kunnen voor de enkele keer dat ik auto rijd maar toch doe ik de auto niet weg. Mijn dochter heeft auto rijlessen en kan na het halen van haar rijbewijs mooi oefenen
    Jij hebt een goede fiets. De kans eens wagen om te kijken of het bevalt?
    Reken ook eens je winst uit dat je hebt als je de fiets pakt, dat is een extra stimulans ( dit qua benzine kosten maar ook qua beweging).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naar mijn werk ga ik niet, ik ben thuisblijfmoeder. Maar mijn kinderen breng ik zoveel mogelijk op de fiets naar school, een afstand van enkele reis een kleine 7 km. Dat betekende vanmorgen een nat pak maar dat wordt dan weer gecompenseerd door het goede gevoel wat je er aan over houd. En bovendien staat de auto voor de deur, ik heb dus de keuze, bij heel nat of extreem warm weer of wanneer het glad is pakken we lekker de auto. Ik merk wel dat als er in de winter een paar weken niet gefietst is de drempel weer wat hoger wordt om 's ochtends de fiets te pakken. Goed idee dus, het verstoppen van de autosleutel, kan het patroon even inslijten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nogmaals anoniem 1: Misschien leuk om te lezen: www.mrmoneymustache.com/2011/04/get-rich-with-bikes/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijna altijd met de fiets, 23 km heen en 23 km terug. Voor mij is de auto geen alternatief, alleen de trein is een alternatief. Ik vind het zo veel fijner om zelf precies te kunnen beslissen wanneer ik vertrek, geen last van de spits te hebben en in de frisse buitenlucht te zijn, dat de keuze niet moeilijk is. Alleen als ik voor mijn werk een afspraak verder weg heb en ik mijn vouwfiets niet makkelijk mee kan nemen in de trein op dat traject (veel overstappen of samen reizen met een collega), doe ik ook mijn woon-werkverkeer met de trein.
    Goed dat je weer op de fiets wil gaan. Even doorbijten waarschijnlijk, maar daarna: geniet ervan (en je kunt er ook nog eens trots op zijn).
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik kan douchen op mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Huh, ik dacht dat je altijd al met de fiets ging? Toen ik nog niet op locatie hoefde te werken ging ik op de fiets naar het werk. Nu moet ik naar Amsterdam en dat kan niet met de auto. Dus openbaar vervoer. Maar daar ben ik weer heel veel tijd mee kwijt. Ik mag wel op de motor komen dus ga ik op de motor naar het werk. Is gelijk een soort van therapie, dat motorrijden.
    Vind ik trouwens toch wel hoor, als je met de fiets gaat ben je lekker bezig en tijdens het fietsen kan je makkelijker de werkdag afsluiten en je privé-leven laten beginnen. Maar dat is hoe ik er over denk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een poosje gefietst, maar was na de vakantie weer in mijn auto gestapt. Nu dus maar weer mijn fietsritme op proberen te pakken! Ik herken het leeg maken van je hoofd zeker.. dat kan in de auto een stuk minder!

      Verwijderen
  7. Ik ga met de auto, maar zou veel liever fietsen, al is het meer dan 25 km enkele reis. Door rugproblemen lukt dat momenteel alleen niet. Jammer, want ik mis de wind door m'n haren en de tijd om los te komen van alles wat moet.
    Flora

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten