Huis verkocht; erfenis binnen

september 08, 2015
De woning van mijn schoonvader is verkocht. De overdracht was eind augustus, het ging allemaal net goed; door drukte bij de bank leek de verkoop uitgesteld te gaan worden. Gelukkig was dit niet het geval. De overwaarde van de woning wordt verdeelt tussen de kinderen. Op dit moment staat de overwaarde op de nog lopende betaalrekening van schoonvader. De kosten voor de makelaar, accountant en belastingdienst moeten er nog af. Daarna gaat het geld wat wij hebben voorgeschoten daar ook nog vanaf. Wij hebben de begrafenis betaald en een aantal andere lopende rekeningen. Het geld wat overblijft wordt vervolgens 50/50 verdeelt.

Voor 1 januari willen we het geld van de erfenis geinvesteerd hebben. Dit kan in een extra aflossing van de hypotheek, een investering in zonnepanelen of iets anders. Of een combinatie van verschillende investeringen. Het gaat om enkele tienduizenden euro's. Het is zonde om dit bedrag op de spaarrekening te laten staan; het zou hiermee alleen maar in waarde verminderen.

We hebben gelukkig nog een paar maanden om te berekenen wat voor ons het verstandigst is. Maar lastig is het wel, al is het natuurlijk een enorm luxeprobleem.

Wat zou jij doen met een erfenis? Aflossen of investeren?

13 opmerkingen:

  1. Aflossen of investeren is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Fijn dat je tijd hebt om er over na te denken. Wij hebben een paar jaar geleden besloten om de erfenis te gebruiken voor een combinatie. We wilden al lang graag zonnepanelen, maar waren bezig om eerst onze hypotheeklasten te verlagen. Dus toen de erfenis kwam hebben wij eerst zonnepanelen aangeschaft, daarna een stuk hypotheek afgelost en een laatste gedeelte op ons spaarrekening voor een verre vakantie. Succes voor je overwegingen! JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op dit moment zou ik het denk ik op een spaarrekening zetten. Of als het genoeg is eindelijk die gewenste zonnepanelen kopen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is alleen al een vreugde de electriciteitsmeter te zien teruglopen als je zonnepanelen hebt, dat gevoel is goud waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ligt er een beetje aan, als je ergens woont waar je wilt blijven wonen en je betaalt een vrij hoge rente, dan zou ik denk deels aflossen. Als je buffer nog niet op orde is, dan zou ik dat eerst doen. En als dat allemaal goed zit en je wilt graag zonnepanelen (en kunt die ervan betalen), dan zou ik die aanschaffen. Als je me persoonlijk vraagt wat ik *nu* zou doen met een erfenis, dan zou het wel op de bank zetten zijn. Ik heb mijn huis te koop staan, waardoor aflossen even minder aantrekkelijk is; dan zit het immers toch 'vast' in mijn huis, terwijl ik nu nog geen zicht heb op of het *straks* handiger is om geld op de rekening te hebben. Een paar jaar terug had ik het direct tegen de hypotheek aan gegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aflossen. In ieder geval een deel van het geld. Dat aan het eind van dit jaar en de rest kan je nog even laten staan tot je zeker weet wat je wil met het resterende bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De studieschuld aflossen, zijn we daar maar vanaf! En de rest in de hypotheek steken, we mogen 20% boetevrij aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aflossen. Zonnepanelen heb je er pas na een jaar of tien uit, dat zou ik niet de moeite vinden. En dan moet je eigenlijk nog de betaalde rente voor het niet afgeloste bedrag van de hypotheek erbij optellen. Dat vergeten veel mensen nogal eens. Dan is je terugverdientijd nog langer.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou het in deze volgorde gebruiken. Hypotheek oversluiten, buffer omhoog, aflossen, investeren. Maar is allemaal afhankelijk van de hoeveelheid. Hypotheek oversluiten is ongeveer 10k, dus alles daarboven gaat naar de buffer, aflossen en investeren. Bij 50k zou de verdeling bijvoorbeeld als volgt zijn:

    Oversluiten: 10k
    Buffer: 10k
    Aflossen: 20k
    Investeren: 10k

    Maar het aflosbedrag gaat niet veranderen wegens aflosboete, dus als het bedrag hoger zou zijn dan 50k gaat er meer naar buffer en investeren. Dan kan er volgend jaar weer gekeken worden naar wat er mogelijk is op aflosgebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nog nooit een erfenis gehad... maar we hebben een huurhuis..zou dus echt niet weten waarin te investeren en er valt niets af te lossen.. :p dus bij ons zou het op de spaarrekening komen bij de rest.. we hopen nog een droomhuisje tegen te komen, maar ik ben bang dat mn wensen te duur zijn :p maar ja we sparen leuk, dus scheelt wat hypotheek of kunnen we gelijk verbouwen als we ooit een leuk huis tegen komen..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou het zo doen:

    1. De buffer op orde brengen tot het bedrag waarbij jullie je prettig voelen.
    2. Daarna beleggen in aandelen tot het bedrag waarbij je nog net binnen de belastingvrijstelling van de vermogensbelasting valt.( € 42.660,- voor fiscale partners)
    3. Investeren in zonnepanelen. Met een gunstig dak betalen deze zichzelf terug.
    4. Aflossen op het hypotheekdeel met de hoogste rente.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Houdt er rekening mee dat er nog altijd nabetalingen komen zoals ziekenfonds, belastingen e.d, ook een tijd na overlijden. We hebben nog lange tijd een bepaald bedrag op de rekening van mijn moeder gehouden. Niets zo vervelend als je van familie leden geld terug moet vragen om nog rekeningen te betalen.
    Veel geld weg brengen door de hypotheek goedkoper over te boeken is jammer van het geld of het rente verschil moet wel heel erg groot zijn. Denk dat het verstandiger is om dit bedrag in plaats voor oversluiten te gebruiken voor het aflossen.
    Ik denk dat ik heel veel af zou willen lossen en ook een deel zou investeren in beleggingen zodat je een mooi kapitaal hebt opgebouwd voor enige jaren. Dit kan dan bijv. gebruikt worden als studiefinanciering voor evt. kinderen of verdere aflossing of bijv. een verre reis.Ook kan aandelen ( index het meest veilige) zorgen voor divident welke jaarlijks uit betaald kan worden ( ligt aan welke aandelen je hebt), dus je een rendement bieden waar je eigenlijk niet meer voor hoeft te werken. Lees hier mr. moneymustache maar over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toen mijn schoonmoeder was overleden hebben wij na de verkoop van haar huis het geld gebruikt om onze eigen hypotheek af te lossen (een buffer hadden we al). Heerlijk gevoel. Zeker toen er kinderen kwamen en ik zonder problemen kon zeggen ik ga niet meer dan 2 dagen werken en mijn man ook een dag minder is gaan werken. Nog geen dag spijt van gehad.
    Succes met je beslissing.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet een mooie reden natuurlijk maar wel fijn een som geld.
    Ik zelf zou een deel weggeven, een deel sparen voor keuken en andere auto, en de rest aflossen.
    Maar in jullie geval klinkt zonnepanelen als een goede optie om je maandlasten omlaag te brengen, en als er geld over is zou ik de hypotheek aflossen. Want zo kom je snel dichterbij je doel van financiële onafhankelijkheid toch? En ruimte voor toekomstplannen als minder werken.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.