Hype; vogelvoer eten

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - september 14, 2015

Op mijn werk zijn veel collega's die iedere ochtend met bakken salades en yoghurt op het werk verschijnen. Ze proberen hierbij zo gezond mogelijk te eten. Alles volgens de nieuwste trend; superfood!  Ik ben nogal een nuchtere Hollandse en begrijp werkelijk waar het nut van  de term superfood niet. Ik ben grootgebracht met het feit dat een goede balans in de producten van de schijf van 5 belangrijk is. Hier kwamen geen superfoods in voor.

Marketing
Bij de superfoods heb ik het idee dat marketing de drijvende kracht is. Wie had immers kunnen bedenken dat een handelaar in vogelvoer zijn zaad nu voor enorme bedragen kan verkopen? De prijzen voor chiazaad zijn werkelijk de pan uitgerezen. Daarnaast is de term superfood nieuw. Op deze manier proberen verkopers meer kracht aan hun product te geven.

Chiazaad
Neem chiazaad, dat van oorsprong uit Mexico komt en afgeleid is van het Azteekse woord voor olieachtig.  De realiteit is dat chiazaad al jaren in Nederland wordt verkocht als vogelvoer. Sinds bepaalde groepen mensen het zijn gaan eten vanwege de vermeende gezondheidsvoordelen, is de kiloprijs door het dak gegaan. Boerenkool voldoet ook uitstekend aan de omschrijving voor een superfood. In de Verenigde Staten tellen hippe huisvrouwen en Hollywoodsterren graag geld neer voor een portie ‘kale’, zoals boerenkool daar heet. Maar zo’n ‘oer-Hollandse’ groente kun je in Nederland niet vermarkten als superfood. Het moet exotisch zijn, het liefst met een mysterieus tintje.

Doe maar normaal...
Bij ons in huis is er dus geen superfood te vinden. Alhoewel? Met al het groente en fruit wat wij in huis hebben, mogen wij volgens mij ook best spreken van superfood! ;)

Gebruik jij superfood? Hoe zorg jij ervoor dat je gezond eet? 

  • Share:

You Might Also Like

8 reacties

  1. Ik ben het volledig met je eens. Mijn superdieet bestaat uit volkorenbammetjes, groente, fruit, magere zuivel, wat mager vlees en vis. Ik eet vaak vegetarisch en probeer te varieren.
    Onzin al dat zg. superfood.
    Wat zal de volgende hype weer zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk berichtje dit!!! Hier ook geen superfood-eters.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap dat ook niet zo. Wel dat mensen gezonder willen eten dan hele dagen brood + margarine + halvajam, maar er zijn genoeg Nederlandse en veel goedkopere dingen die minstens zo gezond zijn. En stukken goedkoper! Zuurkool van het vat en een haring ofzo, nom! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet wel eens chaizaad of moerbeien, maar dat is omdat ik het lekker vind! Verder vooral groente en fruit als superfood.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superfood zo genaamd hier is gewoon basisvoedsel in andere delen van de wereld toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet superveel superfood... in de vorm van veel groenten en fruit. Niks geen zakjes met zaadjes, waar je een vermogen voor betaald. En we doen het er goed op!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou voer ik al vele jaren de vogels, en koop ook kwalitatief goed spul, maar ik heb dat nooit goedkoop gevonden (wel een heel leuke hobby, want er komt hier van alles in de tuin).
    Ik geloof er dus niets van dat het als superfood duur zou zijn en als vogelvoer goedkoop. Of je moet die arme beesten afschepen met die troep uit de bouwmarkt ofzo ;)
    En inderdaad eet ik zelf ook al jaren superfood: zoals bramen (jawel, ordinaire bramen), frambozen etc. Enorm veel fruit en groente soorten bevatten veel goede stoffen en vooral veel afwisselen is ook belangrijk. Niets mis met superfood dus, maar doe het niet omdat het mode is!

    BeantwoordenVerwijderen