Ik vertrek

september 13, 2015
Iedere zaterdagavond zit ik samen met mijn vriend op de bank om te kijken naar het programma 'Ik vertrek' op NPO 1. De afgelopen weken waren er jubileumuitzendingen waarbij teruggekeken werd op de meest spraakmakende uitzendingen van de afgelopen tien jaar. Daarbij was het natuurlijk altijd de vraag of deze mensen nog steeds bezig waren om hun droom te verwezenlijken in het buitenland. Ik heb soms vol verbazing naar het programma gekeken; sommige mensen gingen volledig onvoorbereid het avontuur aan en hadden geen idee waar ze aan begonnen. Anderen hadden hun vertrek jaren voorbereid en wisten wél aan welk avontuur ze begonnen. De meeste uitzendingen lijken op elkaar, een gezin vertrekt naar een warm land waar ze een camping of bed en breakfast beginnen. Ondanks wat strubbelingen, vinden ze meestal hun draai wel en loopt het bedrijf uiteindelijk goed.

Vorige week was een bijzondere uitzending;  er werd teruggekeken op een gezin welke naar Hongarije was verhuisd. Ze kochten een vervallen boerderij en wilden hier een bed en breakfast beginnen. De kinderen bleken er niet te aarden en gingen terug naar Nederland. De ouders bleven, samen met het varken Kliko, achter in Hongarije. 10 jaar later bleek dat er van een bed en breakfast niets terecht was gekomen. Aan het huis was nog niet veel gedaan. Deze mensen woonden echter nog wel in Hongarije. Bijna volledig zelfvoorzienend. Ze hadden een eigen moestuin, veel dieren en zelfs een eigen waterput. Iets wat mij altijd wel fantastisch leek. Toch zou ik nooit kunnen leven zoals deze mensen leefden. Ik vond het mooi om te zien dat ze zo zelfvoorzienend waren, maar schrok van de erbarmelijke leefomstandigheden van deze mensen. Het huis verkeerde in een slechte onderhoudsstaat, het oogde zeer onhygiënisch en het ontbrak ze werkelijk aan elk mogelijk denkbare luxe.

Ik hecht niet veel waarde aan spullen en kan enorm van de natuur genieten, maar zoals deze mensen leefden is voor mij echt een brug te ver. Het oogde troosteloos. Toch vind ik het wel bijzonder om de leefstijl van deze en andere mensen eens te zien. Het is goed om eens te zien dat je met minder ook een fijn leven kan hebben. Al zou ik niet de keuzes hebben gemaakt die deze mensen hebben gemaakt, ik hou toch wel van een klein beetje comfort in huis.

Kijk jij ook naar 'Ik vertrek'? Wat was jouw favoriete aflevering?




7 opmerkingen:

  1. Ja ik kijk ook als ik kan en vind het indrukwekkend en knap dat ze dat doen.
    De aflevering wat mij bij is gebleven was toch wel die waar de man zelfmoord heeft gepleegd
    En die vrouw was zo dapper om samen met haar zoon door te zetten.
    Ze hebben een camping maar weet niet goed meer waar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die was ook bijzonder, was een motorcamping in de Dordogne dacht ik.

      Verwijderen
  2. Deze mensen hebben wel de WAO uitkering uit Nederland nodig, daardoor kunnen ze het precies redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ook wij zijn 8 jaar terug vertrokken en wel naar Servie. Wij hadden echter een voorbereidingstijd van 10 jaar. De eerste paar jaar hebben we gebruikt om de boel hier te optimaliseren en 4 jaar terug hebben we het stuk grond naast ons gekocht 1500 vierkante meter. De ene helft is moestuin de andere helft boomgaard. Wij hebben toen de tijd de plannen gemaakt omdat we wisten dat we geen volledig AOW zouden krijgen en hebben toen besloten naar het geboorteland van mijn man te gaan. Tot op vandaag nog steeds blij met deze keuze Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Later las ik een reactie van dat echtpaar in Hongarije dat er in een noga al troosteloos seizoen was gefilmd de up-date, kijk maar op de site van Ikvertrek.nl.
    Ongetwijfeld zou het er in de zomer een stuk vriendelijker hebben uitgezien. Voor mij ging dat soort leven ook een stap te ver, maar ook leek veel ervan me zeer aantrekkelijk.

    ;

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet deze aflevering met het stel in Hongarije toch nog maar eens bekijken, een collega van mij vertelde er ook al over!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.