Nieuwe belastingregels spaargeld.

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - september 04, 2015

In Nederland betaal je belasting over je spaargeld als dit bedrag hoger is dan 21.330 euro per persoon. De overheid verwacht dat jij rendement haalt uit jouw spaargeld. Dat kan bijvoorbeeld door je geld op een spaarrekening te zetten. Op dit moment zijn de spaarrentes historisch laag. Je mag blij zijn met 1% rente. Toch gaat de overheid niet uit van 1% rendement, maar van 4% rendement. En over dit bedrag wordt ook de belasting berekent. Een absurde situatie natuurlijk. Gelukkig zijn de VVD en PVDA zijn tot een akkoord gekomen en gaat de vermogensrendementsheffing veranderen.

Wat gaat er veranderen?

  • Dit jaar betaal je 30% belasting over een fictief rendement van 4%. De overheid gaat ervan uit dat je op € 1.000 spaargeld gemakkelijk € 40 rente kunt krijgen. Daarvan gaat 30%, ofwel € 12, naar de belasting. De vermogensrendementsheffing is dus 1,2%
  • Vanaf 2017 wordt gerekend met een fictief rendement van 2,9%. Op iedere € 1.000 spaargeld zou je € 29 rente moeten kunnen krijgen. Daarvan gaat 30%, ofwel € 8,70, naar de belasting. De vermogensrendementsheffing wordt dus 0,87%.
 De nieuwe rekenmethode levert de meeste spaarders hooguit enkele tientjes verschil op. Het levert pas veel op als je een flink vermogen hebt. Met spaarsaldo van € 75.000 betaalt een gezin vanaf 2017 geen € 388 maar € 218 belasting. Een voordeel van € 171.
 
De gunstigere rekenmethode geldt alléén voor vermogen tot € 100.000. Voor iedere euro daarboven betaal je, tot een vermogen van 1 miljoen, een fictief rendement van 4,7%. Daarboven wordt gerekend met 5,5%. Voor de écht vermogende Nederlanders is de nieuwe methode dus een flinke tegenvaller. ( bron)

Wij zorgen er altijd voor dat we niet boven dit bedrag uitkomen. Al het geld wat boven de heffingsvrije grens komt, gebruiken we als aflossing voor onze hypotheek.

Ben jij blij met de nieuwe belastingregels?

  • Share:

You Might Also Like

19 reacties

  1. Ik vind het ook wel krom dat je weinig rente krijgt, en dat je meer rente moet betalen! Dat dit verandert vind ik fijn. Hoewel ik er tot nu toe nog nooit last van heb gehad, want dat moet je dus wel eerst boven dat bedrag uitkomen ; )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja, het moet eerst nog maar een wet worden, hè, en dat komt pas een keertje na Prinsjesdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om antwoord te geven op je vraag: ik ben er niet zo blij mee. Het is ook geen drama hoor en ik vind het in principe een goede zaak dat de welvaart in ons land wat beter verdeeld wordt door middel van belasting en ik ben blij met alle goede voorzieningen in Nederland die van belastinggeld worden betaald.
    Ik ben met deze verandering niet blij omdat ik een vermogen probeer op te bouwen dat voldoende hoog is om van het rendement lekker te kunnen leven zoals ik dat graag wil. Daarvoor 'moet' mijn vermogen boven de vier ton uitkomen. Nou ben ik nog niet zo ver en tijdens het opbouwen is het wel voordeliger, maar als ik straks in de buurt kom, betaal ik meer belasting (en de regeling gaat pas in 2017 in dus ik bouw eerst nog ruim een jaar op onder de oude regeling waaronder het opbouwen ook ongunstig is). Uiteindelijk moet mijn vermogen hoger zijn dan met de oude regeling omdat ik van het rendement ook de hogere belasting moet betalen.
    Ik moet het omslagpunt nog narekenen, maar kan best eens zijn dat ik tegen 2017 precies zoveel heb gespaard dat het voor mij in totaal ongunstiger is.
    Ik realiseer me wel dat het een luxe-'probleem' is en dat ik geluk heb dat ik zoveel kan sparen. Maar als je me vraagt of ik er blij mee ben: Nee, voor mij persoonlijk is het relatief slecht nieuws (ik hoop maar dat de regering iets goeds doet met het geld).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja wil ook wel meer belasting betalen zeker als ik een miljoen had of meer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijf het bizar vinden dat je over geld wat je verdient en vervolgens spaart nog eens een keer belasting moet betalen.
    Iedereen moet meer voor zich zelf gaan zorgen in de toekomst en minder afhankelijk worden van de overheid (sparen voor zorg en pensioen). En als je dan een leuk kapitaal hebt opgebouwd voor je oude dag, of om minder te gaan werken dan word nog een keer gepakt door de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Raar hè dat je spaart van geld afkomstig uit inkomsten waar al belasting over betaald is en vervolgens over het spaargeld nog eens belasting moet gaan betalen. Aan de andere kant is het niet helemaal oneerlijk om meer geld bij de welbedeelden te halen dan bij de mensen die dat geld beter kunnen gebruiken om dagelijks van rond te kunnen komen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is welbedeeld als dingen laat om te kunnen sparen? Welbedeeld is voor mij geen vermogen van 21000 euro.....

      Verwijderen
  7. En zo wordt ook vermogensrendementsheffing een nivellering. Je zult in dit land eens wat meer hebben dan een ander...

    Twee toevoegingen aan je goede post:

    - Het fictieve rendement vanaf 2017 schijnt een 5-jarig gemiddelde te zijn en elk jaar opnieuw bijgesteld te worden. Ik heb alleen nog nergens gelezen wat dan de benchmark is die gehanteerd wordt voor dit gemiddelde.

    - Doordat het eerste deel van vermogen minder belast wordt en pas boven de ton meer belast wordt, ligt de cut off vanaf waar je meer betaalt dan onder de huidige regels iets boven de 3 ton. Met z'n tweëen mag je dus ruim 6 ton in box 3 hebben voordat je slechter af bent dan nu. Dat zijn maar weinig mensen, al blijf ik erbij dat ik het onterecht vindt dat deze happy few harder gepakt worden dan Jan Modaal.

    Persoonlijk vrees ik meer voor het moment dat de overheid gaat besluiten dat (fictieve) overwaarde als vermogen moet worden gezien. Dus dat we uiteindelijk belast worden omdat we nu aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Dat kan je overal wel van zeggen. Als ik geld verdien dan betaal ik er belasting over (42% ofzo), en als ik het uitgeef betaal ik er opnieuw belasting over (19%). In dit opzicht is 0,87% maar een schijntje.

      Verwijderen
    2. En als je het dan vervolgens uit gaat geven betaal je weer die 19 prct. Dat is dus driedubbel. ;)

      Verwijderen
    3. ... en als je je geld niet uitgeeft en tenslotte nalaat aan je geliefden, betalen zij er nóg een keer belasting over :)

      Verwijderen
  9. nu nog afwachten wanneer een hypotheek vrij huis ook al vermogen word gezien en belast word.Maar dan ga ik verhuizen naar het buitenland :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja! we komen langzamerhand aardig in de buurt van dat bedrag voor een stel.. we hebben nl een huurhuis dus zijn flink aan t sparen voor een deel van de aankoopkosten of evt verbouwing voor een koophuis.. (t liefst wil ik ons huidige huurhuis kopen maar dat staat helaas niet te koop...)
    aflossen is dus voor ons geen optie, wel zo veel mogelijk sparen.. dus een lagere belasting op spaargeld is erg welkom :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar als je er over na denkt is het zo wie zo krom, je hebt al loon belasting over je verdiensten betaald en dan moet je NOG eens belasting betalen als je dat geld opspaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vanaf 250.000 euro spaargeld is het lonend om een bv te nemen. 20% over het rendement. Wordt sinds kort al door veel vermogenden gedaan.
    Je mag alleen maar sparen en investeren met deze bv. Kosten mag je niet maken.
    Mijn ontslag, stamrecht en pensioen bv betaalt computer spullen, de krant en nog wat kleine dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er ontbreekt nog 1 puntje namelijk dat de vrijstelling wordt verhoogd naar 25000€ per persoon (nu 21330)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zou de betreffende minister die dit voorgesteld en goedgekeurd heeft mij S.V.P. vertellen op welke spaarrekening bij welke bank ik 2.9 dan wel 4.7 % rente krijg???? Graag hieronder vermelden zodat ik dat kan controleren op de website van de betreffende bank.......

    BeantwoordenVerwijderen