Passend onderwijs; scholen sluiten

september 21, 2015
Vorige week kwam naar buiten dat de Ambelt dicht gaat. De Ambelt is een school voor speciaal onderwijs, gericht op leerlingen met gedragsproblematiek. Deze organisatie heeft 15 scholen in het noorden van Nederland. Deze organisatie was mijn eerste werkgever. Hier heb ik mijn eerste ervaringsjaren in het onderwijs opgedaan. Ik heb hier veel geleerd en een fantastische tijd gehad.

Toen ik 3 jaar geleden bij de Ambelt vertrok, waren zij al druk bezig met reorganiseren. Ze wisten dat ze met een krimp te maken gingen krijgen en speelden hier al op in door alle tijdelijke krachten geen contractverlening te geven. Door het passend onderwijs is het nu dus zo ver dat de gehele organisatie in 2017 gaat sluiten. Zoveel mogelijk leerlingen en personeel zullen overgeplaatst worden naar het reguliere of sbo onderwijs. Uiteraard is dit precies wat de bedoeling was van het passend onderwijs; zoveel mogelijk leerlingen binnen het regulier onderwijs, met zo nodig extra ondersteuning.

Ik ben voorstander van het passend onderwijs. Passend onderwijs voor iedere leerling waarbij, als het mogelijk is, de leerling zo veel mogelijk in het regulier onderwijs blijft. Toch vind ik het bijzonder dat z'n grote organisatie er voor moet kiezen om alle leerlingen over te hevelen naar scholen in de omgeving. Veel leerlingen hebben moeite met veranderingen en kunnen moeilijk omgaan met een te grote hoeveelheid prikkels. Reguliere scholen zijn hier over het algemeen onvoldoende op ingericht. De keuze van de Ambelt om tot deze stap over te gaan mag duidelijk zijn; het is niet meer rendabel om op deze manier door te gaan. Helaas zal een deel van de leerlingen hier de dupe van worden.

Veel scholen voor speciaal onderwijs hebben het moeilijk. Er is een grote krimp in leerlingaantal. Aangezien ik nog steeds in het speciaal onderwijs werk, is het voor mij ook spannend wat er gaat gebeuren bij de organisatie waar ik op dit moment werk. Dinsdag krijgen we van hoger hand te horen welke koers wij gaan varen.

Vind jij passend onderwijs passend? Heb jij al gemerkt dat leerlingen langer op het regulier onderwijs blijven?

11 opmerkingen:

  1. Ik denk dat passend onderwijs op zich een redelijk plan is. Waar ik wel moeite mee heb is dat de omstandigheden op reguliere basisscholen hier niet op aangepast worden. Zo zitten bij dochter in de klas twee jongetjes die echt onhandelbaar zijn en (ik ben geen expert) en een laag IQ. Ik heb ze in een leesgroepje en ze kunnen heel veel dingen niet en begrijpen ook simpele opdrachten niet. In een klein groepje zie je deze kinderen wel groeien want eerst brutaal en vervelend maar nu toch al meer plezier erbij. In de klas van dochter zitten 28 kinderen en naast die twee jongens ook nog een handjevol andere met asperger, PDDnos, ADHD etc. De leraar is ongeveer om de dag ten einde raad. Hij is zeer ervaren maar het is gewoon teveel in zo'n grote groep. Passend onderwijs ja maar dan ook kleinere klassen.
    Zoon zit op een middelbare school met leerwegondersteuning en heeft maar 15 kinderen in zijn klas. Hij doet VMBO TL. Hij is helemaal opgebloeid daar.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben juist voor meer differentiëren. Nu wordt er van docenten verwacht dat elk kind op zijn eigen niveau les krijgt, binnen een groep van circa 30 leerlingen. Dit werkt niet. Er gaat heel veel aandacht naar leerlingen die moeite hebben om alles bij te benen. Achter blijven mag niet, blijven zitten mag niet. Daar worden scholen op afgerekend. Gevolg is dat leerlingen die wel makkelijk mee kunnen het met veel minder aandacht moeten doen. Zelf plannen en zelfstudie krijgen zij. Een school waar alles op aangeboden wordt is prima, maar wel graag met voldoende goed opgeleide docenten en niet iedereen hoeft per se in 1 klas te zitten.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Passend onderwijs vind ik zeker niet passend. De kwaliteit van het basisonderwijs hobbelt achteruit. Je kunt, als leerkracht, je aandacht maar aan 1 kind tegelijk geven.
    Zeker kinderen met gedragsproblemen horen niet in een klas op een gewone basisschool. Deze klassen zijn veel te groot. De prikkels zijn dan ook veel te groot.
    Zelf ervaringen met meerdere leerlingen met ADHD en PDD NOS in een klas met 29 kinderen.
    Pffffff......
    Mijn kinderen kunnen goed leren en waren serieus en rustig in de klas. Dat was reden om ze relatief wat vaker in hetzelfde groepje te zetten als de drukke kinderen (alle drukke kinderen bij elkaar werkt natuurlijk ook niet)
    Onze kinderen (en wij ook) waren daar niet blij mee. Vaak afgeleid en drukte in de klas.
    Waar ze zich ook over verbaasden, is dat je lekker veel aandacht krijgt als je je misdraagt. Ik vind dit ook geen goed voorbeeld.
    Gelukkig nu allemaal op de middelbare school. Daar gaat het veel anders. Klassen zijn niet groter dan 24 leerlingen en geen passend-onderwijs-kinderen in de klassen.
    In mijn ogen moet je alle kinderen geven waar ze recht op hebben: allemaal passend onderwijs. Voor de ene is dat op een reguliere basisschool en voor de andere is dat op een school voor speciaal onderwijs.
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Passend onderwijs kan alleen maar als het speciaal onderwijs daar zijn eigen plek krijgt. En niet geïntegreerd in de klas. Ik heb een zoon met enorm verschil in verbaal performaal iq dat gING al niet goed op het speciaal onderwijs laat staan het gewone onderwijs waar men niet gespecialiseerd is en bovendien compleet vastloopt in het aantal kinderen wat extra hulp nodig heeft. Zonder gespecialiseerd personeel gaat dit onherroepelijk erg fout lopen. Hij heeft ook op gewoon onderwijs gezeten, ik zal je de details inclusief de ellende met verkeerde leerkrachten op speciaal onderwijs besparen. Nu nog meer ellende omdat men niet gespecialiseerd is en misbruik maakt want hij is volwassen. Zie mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met dat onderste bedoel ik dus; geen gespecialiseerd personeel en er gaat snel structureel ergens fout.

      Verwijderen
  5. er zou veel meer keus moeten zijn in onderwijs.. keuze uit onderwijs ehm hoe noem je dat.. soorten onderwijs zoals jenaplan, montessori, vrije school etc.. (vaak moet je daarvoor lang rijden omdat t net niet in je dorp/stad/wijk zit..) of zoals hier is de jenaplanschool katholiek waardoor ik me er als niet gelovige uberhaupt niet welkom voel... en het zou ook fijn zijn als je wat meer keus hebt in de grootte van de school/klassen.. mn dochter is bekaf van school, mede doordat de klas zo groot is.. ze is zoals dat heet temperamentvol met alles wat daarbij hoort, dus ook erg gevoelig voor prikkels (zegmaar hoogsensitief strong willed... ) tegelijkertijd vind ze het leren erg saai en makkelijk (ontwikkelingsvoorsprong).. ze is gewoon bekaf van alle prikkels dus en niet van t harde leren... ik vind alle kinderen naar het reguliere onderwijs dus zeker niet goed.. ze heeft een typische adhder bij haar in t groepje zitten.. zij vindt dat te druk. hij heeft ook zeker recht op fijn onderwijs, maar ook voor hem zou een kleinere klas beter werken denk ik.. sowieso ben ik geen voorstander van t huidige onderwijs... ;) alleen maar stampen stampen stampen... ik ben voor meer de natuur in, proefjes doen/ontdekken, meer mogen bewegen, meer aandacht voor creatieve vakken (zegmaar meer t vrije school onderwijs.. maar helaas zit daar maar 1 school van in de buurt en dat is een half u rijden zonder spits, en laten wij maar 1 auto hebben en als ik haar moet brengen en halen met de auto, kan ik niet meer werken als gastouder omdat ik dan de halve dag met opvangkindjes in de auto zou zitten ipv lekker met hen ga knutselen en buiten spelen..dus is het uberhaupt niet haalbaar... jammer dat daar zo weinig scholen van zijn!!) ik vind het dus ook erg goed dat ze in amsterdam mensen de mogelijkheid geven andere scholen te ontwikkelen!! het is echt tijd voor vernieuwingen in het onderwijs!! ik heb er geen verstand van hoe precies.. maar vind het huidige onderwijs enorm achterhaald.. al vind ik het leren lezen en schrijven en rekenen zeker wel belangrijk! maar een kind is meer dan een iq.. een kind moet het ook leren toepassen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toevallig zit ik in een woonplaats waar we van alle markten thuis zijn, we hebben zowel een hoger als lagere praktijk school, montessori onderwijs, christelijk, openbaar etc mijn kinderen zijn inmiddels volwassen dus ik krijg er van die kant niet veel meer van mee maar ik zie wel dat de praktijk scholen nog steeds goed gevuld zijn even als de andere scholen dus nee zelf merk ik er niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, ik ben een fel tegenstander van het zogenaamde "passend onderwijs". Sommige kinderen hebben zoveel extra zorg nodig, dat is niet in te passen in het reguliere onderwijs waarbij er 32 leerlingen in een klas zitten. Ik zal mijn eigen kind als voorbeeld nemen. puber, motorisch zwaar gehandicapt, zit in een elektrische rolstoel. Gaat elke dag met de taxi naar school. Krijgt op school diverse therapieën. Fysiotherapie expres niet meer op school maar in de vrije tijd thuis want ook dat gaat van de lestijd af. Per lesweek heeft mijn kind 1 al dag therapie in de week. Daarnaast heeft mijn kind heel veel assistentie nodig met ADL. Soms kan mijn kind niet eten tussen de middag omdat de assistentes geen tijd hebben om mijn kind te verzorgen. Daar kan ook medische zorg bij horen maar zeker ook persoonlijke verzorging. De school heeft grotere klaslokalen, bredere gangen, kortom ruimte voor een elektrische rolstoel. Tegenwoordig komen er veel kinderen met ADHD, autisme, aan autisme verwante aandoeningen etc bij. Helaas zitten er ook tussen die fysiek geweld gebruiken. Tja, daar kan mijn kind dus echt niet tegenop. Dus niks niet geen bescherming. De HAVO opleiding duurt expres een jaar langer dan in het reguliere onderwijs. Mijn kind kan ook niet even makkelijk aantekeningen maken. Moet hulp hebben met huiswerk maken en met proefwerken, moet geholpen worden met het pakken van boeken, de laptop, pakje drinken.
    Mijn andere kind doet het atheneum. Die school is net verbouwd. Maar de deuren zijn te smal voor een rolstoel. De klassen zitten vol met tafels en stoelen waardoor mijn kind niet in de klas zou kunnen, laat staat manoeuvreren. Het lestempo ligt te hoog omdat mijn kind niet in staat is om snel genoeg aantekeningen te maken. Hoe komt mijn kind naar school? Gaat de conciërge zorgen dat mijn kind de medische zorg krijgt die het nodig heeft?
    Een paar jaar geleden was iedereen vol van de rugzakjes. Later bleek dat het meeste geld van de rugzakjes opging aan administratie en niet naar les in de klas.
    Nee, ik ben een fel tegenstander van "passend onderwijs".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Passend onderwijs; kan alleen als de randvoorwaarden ingevuld worden; kleinere groepen, meer handen in de klas, professionele, specialistische begeleiding. En waar is op bezuinigd; klassengrootte (nu al vaak rond de 30 leerlingen, extra handen in de klas (onderwijsassistenten), specialistische leerhulp (remedial teachers).Ik speek als leerkracht én remedial teacher, die vroeger in het speciaal onderwijs werkte met de daarbij behorende voorzieningen en nu in het regulier basisonderwijs met o.a. hetzelfde type leerlingen, maar zónder de daarbij behorende voorzieningen. Ik vrees dat Passend onderwijs een idealistisch sausje is voor een gewone bezuinigingsmaatregel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Passend onderwijs is heel mooi, inclusief onderwijs heb ik dat ook wel genoemd zien worden. Maar dan wel met een passende onderwijsstructuur: klassen met de juiste grootte, voldoende hulp waar nodig (dus ambulante begeleiders en extra hulptroepen in de klas). Het een kan niet zonder het ander.
    Anders is passend onderwijs een woord dat een grote bezuiniging bedekt onder lobbywoorden voor bobo's. Een woord waar veel kinderen de dupe van worden, en waar we als maatschappij over 10 jaar erg schamele vruchten van gaan plukken. Maar nu nog niet, dus er is "niets" aan de hand. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben tegen passend onderwijs. Mijn dochter van 17 heeft een NLD stoornis en zit op het reguliere onderwijs op kader niveau. Doordat zij heel veel moeite heeft met de vraagstelling heeft dit zoveel stress voor haar veroorzaakt dat zij vorig jaar een burn out heeft gekregen. Er is toen afgesproken dat zij haar examenjaar in 2 jaar mocht doen. Vorig jaar de helft van de vakken en dit jaar de andere vakken. Doordat het in het reguliere onderwijs niet mogelijk is om naast haar te gaan zitten en de vragen anders te stellen is ze vorig jaar al voor een 2 vakken gezakt en kan ze dus niet meer haar diploma halen. In februari wordt ze 18 en we hebben besloten in overleg met leerplicht dat ze dan van school af gaat en in een leer werk traject komt. Omdat ook een vervolg opleiding geen optie is voor haar. Het is heel frustrerend dat als een kind het eigenlijk wel kan en heel graag wil, geen diploma kan halen omdat ze passend onderwijs moet volgen. Hoezo passend als ze haar niet kunnen bieden wat ze nodig heeft?

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.