Sluipverbruik

september 26, 2015

Stop sluipverbruik van apparaten

Veel apparaten verbruiken stroom als ze niet gebruikt worden, maar de stekker wel in het stopcontact zit. Dit noemen we stand-by verbruik of sluipverbruik. Deze verspilling kan je simpel voorkomen.

Top 5 sluipverbruikers

De top 5 van grootste sluipverbruikers bestaat uit veelgebruikte apparaten:
  1. Computer met randapparatuur: € 33,- per jaar
  2. Tv plus video- of dvd-speler: € 15,- per jaar
  3. Koffiezetapparaat: € 6,- per jaar
  4. Tuner, versterker en cd-speler: € 6,- per jaar
  5. (Combi) magnetron: € 4,- per jaar
Stand-by verspilling is simpel te voorkomen met stand-by killers.

Stand-by killer met lichtknop

Er zijn stand-by killers met een verlichte rode of oranje knop. Zo zie je snel of het apparaat helemaal uit is of niet. Met het verminderen van stand-by verbruik bespaar je gemiddeld  € 35,- per jaar. Televisies staan vaak op stand-by.

Mobieltje vol, oplader eruit

Haal de oplader uit het stopcontact als je mobiel opgeladen is. Deze gebruikt namelijk stroom zolang hij in het stopcontact zit.

Kruimeldief en tandenborstel

Denk ook aan apparaten met een oplader, zoals de kruimeldief of elektrische tandenborstel. Haal de stekker van de oplader uit het stopcontact als je het apparaat lang niet gebruikt. Een kruimeldief verbruikt ongeveer 15 kWh per jaar, ofwel € 3,-. Een elektrische tandenborstel verbruikt ongeveer 5 kWh per jaar ofwel € 1,-.
Bron: nuon.nl

Vooral bij grote elektrische apparaten valt dus veel te bezuinigen door een stand-bykiller te gebruiken. Bij kleine apparaten is het verschil heel minimaal. Wij hebben bij onze vaste computers een stand-bykiller in gebruik. Dat scheelt ons een hoop sluipverbruik.

Let jij op sluipverbruik bij elektrische apparaten?

You Might Also Like

11 reacties

  1. Bij de computer en aanverwanten hebben we inderdaad zo'n rode knop maar de t.v. en humax moeten wel stand-by blijven staan. Als we die helemaal zouden afsluiten zijn alle instellingen weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Houd er rekening mee dat sommige apparaten het niet leuk vinden om vaak de piekstroom van het weer inschakelen van de stroom te moeten verwerken. Je kunt wel een paar euro willen besparen door je moderne tv (zonder aan/uit knop) volledig uit te willen zetten, maar als hij hier een jaar eerder van kapot gaat dan levert het nog niks op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij de computer en aanverwanten hebben we een rode uitknop. Maar als we dat bij t.v. en humax doen zijn alle instellingen weg. Geen goed plan dus,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schrik vooral van het sluipverbruik van de computer met randapparatuur! Daar moet ik toch meer op letten, want het is best een hoog bedrag.
    Da elektrische tandenborstel valt best mee, dus die laat ik gewoon insteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij laptop let ik er wel op. Verder bij TV, DVD, WII, magnetron ed niet. Ik verwacht dat mijn sluipverbruik wel mee valt. Ik ben toevallig gisteren over gestapt van stroom en energie. Toen zag ik weer dat ik ongeveer voor € 100,00 aan stroom gebruik. Dat is inclusief wassen, vriezer, keramisch koken en dus alle sluipverbruik. Ik denk dat de cijfers die worden op gegeven aan verbruik ook vaak te hoog zijn. Bijvoorbeeld wassen zou met een oude machine € 0,50 per machine kosten. Ik was drie keer per week met machine van bijna 17 jaar oud. Dat zou dan al € 75,00 zijn. Kan nooit. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat betreft kosten per was heb je waarschijnlijk gelijk. Ik heb eens getest met mijn 12 jaar oude machine. Op 60 graden kost een was 25 cent, op 40 graden 12 cent.

      Meeste invloed heeft temperatuur dus als je vaak op 40 graden wast (wat heel goed kan met modern middelen) bespaar je veel geld.

      Je hebt ook kans dat je je machine niet vol genoeg doet, dan gebruikt hij natuurlijk ook minder. Mijn machine heeft een beladingsindicator en zelfs als ik denk dat hij propvol zit is hij maar 75% beladen.

      Dit wordt bevestigd door de consumentenbond
      http://www.consumentenbond.nl/wasmachine/extra/volle-trommel/

      Verder is drie-kwart van het energiegebruik in huishoudens vewarming. De thermostaat een graadje lager levert veel meer op.

      Toch is sluipverbruik zeker een problem. Vooral bij goedkope voedingen ala de kruimeldief.
      Het is de bekende druppende kraan die toch emmers lekt.

      Gelukkig wordt dat minder met zuinigere voedingen en lager standby verbruik.

      Verwijderen
  6. Wij hebben ook die stopcontacten met rode knop... je moet alleen wel oppassen dat er geen water in druppelt zoals bij ons afgelopen week ;-) daar kunnen ze niet tegen!
    Vind zo raar, iedereen waarschuw ook altijd laat tv's niet op standby staan maar op de moderne v zit geen standby uit knop!! krom toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Internet staat vol van deze soort lijstjes, is dit lijstje objectief?

    Een jaar lang 1 watt is ongeveer 2,-. Als ik dan bijvoorbeeld de tabel van stanby power bekijk, dan kom ik op hele andere getallen:
    Computer met randapparatuur: € 10,- per jaar (exclusief modem)
    Tv plus video- of dvd-speler: € 10,- per jaar
    Koffiezetapparaat: € 2,50 per jaar
    Tuner, versterker en cd-speler: € 6,- per jaar
    (Combi) magnetron: € 6,- per jaar
    behoorlijke andere getallen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het zeker per apparaat verschilt! Onze radio installatie kost. Stand-by meer stroom dan de. Tv die aan staat! Sinds we daar bewust van zijn hebben we een aan/ uit knop tussen de stekkers gezet.

      Verwijderen
  8. Alleen de de bel (trafo), de koelkast en de cv staan continu ingeschakeld. De rest zit allemaal achter een aan/uit schakelaartje of we trekken de stekker uit het stopcontact. N.B. Denk evt. ook aan je bed met een verstelbare lattenbodem. Als je een energiemeter hebt moet je dat maar eens meten. Scheelt allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat je een hele grote sluiper vergeet. En dat is de inductieplaat. Mijn man heeft dit eens berekend en deze verbruik 67 watt per uur. Je kunt de inductieplaat in de meterkast uitzetten omdat dit toch op twee aparte groepen staat.Scheelt echt enorm. Bij ons staat deze aan met koken en verder altijd uit.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten