Vluchtelingen; aan welke kant sta jij?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - september 18, 2015

Al geruime tijd wordt het journaal overspoeld door het nieuws over de aanhoudende stroom vluchtelingen die naar Europa komt. Was het eerst nog een ver van mijn bed show, op dit moment begint de realiteit ons steeds meer in te halen. Steeds meer mensen maken de oversteek naar het rijke en welvarende Europa. Ze ontvluchtten de armoede en onveiligheid in het eigen land. Met het risico om de oversteek niet te overleven. Blijkbaar is de nood zo hoog, dat ze het risico ervoor willen nemen.

Door de grote aantallen vluchtelingen die Europa binnen komen, beginnen steeds meer landen in de problemen te raken. Vooral de arme Europese landen hebben moeite om de vluchtelingen op een humane wijze op te vangen. Hongarije weet bijvoorbeeld al helemaal niet meer wat ze met de stroom vluchtelingen aan moeten en besloot om het leger in te zetten en de grenzen te sluiten.

Ook in Nederland lijkt een steeds grotere verdeeldheid te ontstaan. Werd mijn facebook eerst overspoeld door berichten om vluchtelingen in huis te nemen, zie ik nu ook steeds meer berichten om ook in Nederland de grenzen dicht te doen. De mensen zijn bang. De vluchtelingen komen dichterbij en worden in onze eigen dorpen/steden opgevangen. Daarnaast groeit het aantal vluchtelingen iedere dag. Hoe kunnen we voldoende opvang vinden en is dit betaalbaar? Welke invloed gaat dit hebben op onze nog relatief zwakke economie?

Ik vind dat iedereen een veilige plek hoort te hebben. Toch zal ik geen vluchteling in huis nemen; deze mensen komen vanuit een ander land met een ander cultuur en hebben mogelijk een trauma. Ik acht mijzelf niet in staat om deze mensen voldoende hierin te kunnen begeleiden. Deze taak behoort mijn inziens toe aan de professionals. Daarnaast ben ik wel voorstander van opvang van vluchtelingen in AZC's, mits gemeentes hier goede plannen voor maken en geen overhaaste beslissingen nemen. we moeten immers ook naar de lange termijn gaan kijken. Deze mensen zullen voorlopig in Nederland blijven.

Ik merk dat ik de gehele situatie lastig vind. Aan de ene kant vind ik dat iedere vluchteling geholpen dient te worden en wil ik zelf ook actie ondernemen, maar mijn rationele kant zegt ook dat er een goed beleid gemaakt moet worden in de aanname en opvang van vluchtelingen. Ook wij kunnen immers niet alles aannemen en opvangen.

Hoe sta jij in het hele vluchtelingenproblematiek die op dit moment in Europa speelt?

  • Share:

You Might Also Like

22 reacties

  1. Een echte vluchteling moet je helpen. Wat nu aankomt zijn geldzoekers. Veel jonge mannen die in het land van herkomst niet aan de bak komen. Opvangen heeft weinig nut. Probleem moet bij de kern worden aangepakt.

    Ook de schijnende foto van het jongetje vind ik in en in triest, maar de foto klopt niet bleek achteraf. Ze woonde al 3 jaar in Turkije en papa wilde toch verder richting Europa. Bootje op zonder zwemvest en de afloop weet iedereen. Maar mijn klomp brak bij het feit dat ze werden begraven in Syrië. Dat was snel geregeld en voor een begrafenis was het wel veilig?

    Let maar op deze stroom vluchtelingen gaan over 10 jaar voor veel problemen zorgen, maar eigenlijk mag je dit soort dingen niet hardop denken, want dan ben je niet menselijk.

    Maar nogmaals een echte vluchteling moet je helpen. Een echte vluchteling herken je aan het feit dat hij blij is met alles. Alle hulp, maar wij als Gastland hoeven ons niet aan te passen aan hun normen en waarden. Halal eten, vrouwen niet te bloot aan tafel etc. Je bent op bezoek en je past je aan. Dit laatste stukje ging over 350 vluchtelingen die bij mensen thuis waren uitgenodigd. Mensen kregen hele protocollen waar ze zich aan moesten houden.

    We zullen zien waar het schip strand.

    Sb

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De jonge(re) mannen die momenteel hun land (Syrie) ontvluchten doen dit niet wegens geldzucht maar omdat ze elk moment opgeroepen kunnen worden voor het leger van Assad. Syrie was tot voor enkele jaren een welvarend land maar het is nu een zeer onveilig land voor iedereen!
      Maakt het de (verdrinkings) dood van het kindje minder erg nu blijkt dat de ouders uit een (relatief) veilig land wilden vluchten?
      Ook ik maak me best zorgen om de toekomst maar niet alleen om mijn eigen toekomst, ook om de toekomst van al deze ontheemde mensen!

      Verwijderen
  2. Ik zit er ongeveer hetzelfde in als jij: ik vind ook dat iedereen een veilige plek hoort te hebben. Dus moeten we opvang bieden, dat moeten we op een slimme manier doen, want anders is het op den duur niet veilig. Vluchtelingen en mensen die al lang in Nederland wonen (Nederlanders en anderen) moeten zich veilig voelen.
    Ook ik ben wel eens bang, bang voor een negatief effect op de economie (maar misschien is het wel positief), bang dat er mensen met nare ideeën tussen die vele vluchtelingen zitten. Maar als ik kijk waar ik achteraf het meest spijt van zou hebben: van het onterecht binnen laten van een terrorist-in-de-dop die mogelijk honderden mensen gaat vermoorden of van het onterecht weigeren van honderden mensen met goede bedoelingen, dan is dat toch het laatste.
    We zijn allemaal mensen en hoe meer mensen goede dingen voor elkaar doen, hoe beter het wordt. Een terrorist-in-de-dop wordt niet zomaar een model-burger als je hem met open armen ontvangt, maar als je hem niet helpt schudt hij het 'in-de-dop'-gedeelte vrijwel zeker van zich af. En een terrorist op afstand kan ook hier angst, dood en verderf zaaien.
    Nou heb ik het in een keer over terroristen, terwijl het over vluchtelingen gaat. Het gaat over mensen van vlees en bloed. Nogmaals: Ik denk dat we moeten helpen, en dat we onze ogen niet moeten sluiten voor de angsten van alle mensen.
    Wij hebben wel aangegeven open te staan voor het opvangen van vluchtelingen in ons huis. Goede begeleiding (van ons en van de vluchtelingen), communicatiemogelijkheden (we moeten de basics kunnen uitwisselen in Engels, Frans, Duits of Spaans) en perspectief op andere huisvesting zijn voor ons voorwaarden om uiteindelijk 'ja' te zeggen als er een concreet verzoek komt.
    Ik wil hoe dan ook mijn best doen om te zorgen dat het goedkomt, niets doen is geen optie, want die mensen zijn er.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een feit, er is een enorme volksverhuizing aan de gang. Dat is onomkeerbaar . Ik denk dat de meeste van deze mensen erg gemotiveerd zijn om een bestaan op te bouwen in het land waar ze zullen gaan wonen. Het lijkt me goed om te inventariseren . Wat voor werk deden zij, opleiding, naar welke school gingen de kinderen...etc.Proberen om ze deel uit te laten maken van de maatschappij lijkt me het meest voor de hand liggende. Vluchtelingen bij je in huis nemen lijkt me niet zo handig.Zoiets is een enorme aanslag op je privacy, ook op de privacy van de vluchtelingen trouwens. Misverstanden liggen op de loer en goede bedoelingen worden over en weer niet begrepen. Jammer dat je de woorden gelukszoekers en terroristen zo vaak tegenkomt in de media.Vergeet niet dat de meeste islamisten heel gematigd zijn, ik denk trouwens dat de nadruk te veel op de verschillen worden gelegd en te weinig op de overeenkomsten tussen de vluchtelingen en de westeuropeanen.
    Als ik ze kan helpen dan zal ik dat zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat de gelukszoekers zeker gemotiveerd zijn. Niet om de handen uit de mouwen te steken maar om de hand op te houden. Als je echt voor de veiligheid zouden vluchten, zouden ze in Turkije, Griekenland, Servië, Hongarije, Oostenrijk, Duitsland of Belgie kunnen blijven. Nee, deze mensen willen door naar het rijke westen. Dus gaan voor de welvaart.
    Mijn hart huilt als er een zielig-kindje-foto voorbij komt. Maar mijn hart huilt ook als ik andere beelden op de sociale media zie. Mannen die vernielingen aanrichten omdat ze niet snel genoeg een huis krijgen naar hun zin, mannen die gekregen eten op de grond gooien omdat het niet halal is, kleding die wordt geweigerd omdat het niet modern genoeg is, gooien met stenen en stokken omdat een grens gesloten blijft, verwoeste en besmeurde treinen die ze naar veilige oorden hebben gebracht, achtergelaten puinhopen op alle plekken waar noodopvang werd geboden. Mijn hart huilt ook dat deze beelden niet op tv getoond worden. Zeer eenzijdige berichtgeving wat dat betreft.
    Ja, er moet wat gebeuren. Maar niet hier!
    Ik ben geen racist en niet extreem rechts. Ik ben realist en extreem bang!
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Horen Oostenrijk, Duitsland of Belgie dan niet bij het 'rijke westen,D us Kees, jij vind het ok als andere landen deze mensen opvangen, als Nederland maar buiten schot blijft.

      Verwijderen
    2. Ja anoniem 08.12, ook deze landen horen bij het rijke westen. Toch doorkruisen de zoekers al deze landen voordat ze hier zijn. Ik dacht dat ze veiligheid zochten......
      Ook Nederland vangt mensen op. Prima, maar wel binnen redelijke grenzen. En die zijn wat mij betreft al lang overschreden.
      Want waarom moet een kind hier binnen drie dagen naar school? Niveaus op scholen holt achteruit. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je geen normale les meer kunt geven als je ineens 5 kinderen in je groep krijgt die geen Nederlands spreken. Die kinderen hebben er totaal niks aan en de rest van de klas zeker ook niet. Het is toch de bedoeling dat alles weer terug gaat als het land veilig is. Door deze integratie erdoor te duwen, krijg je straks weer allee zielige verhalen van kinderen die niet terug kunnen omdat ze hun eigen taal niet meer spreken. Ik voel nu het volgende generale pardon al aankomen......
      Heb medelijden met de generatie na ons. Kunnen zij nog een woning vinden, kunnen zij nog blijven betalen, hebben zij nog een leven hier?
      Kees

      Verwijderen
    3. Met de generatie na ons bedoel je waarschijnlijk de Nederlanders. Er zal heus wel veel veranderen, de geschiedenis neemt zijn loop en die enorme volksverhuizing die nu aan de gang is kan niet meer worden teruggedraaid. Toch denk ik dat de levensstandaard in Nederland zodanig is dat ook de volgende generatie redelijk door het leven kan gaan. Waarom denk je zo in grenzen, wel eens gehoord van medemenselijkheid of solidariteit ? Toen ik opgroeide leek het alsmaar beter te gaan (ben van 1954). Loonsverhoging, welvaart, genoeg werk etc. Nou dat is dus al lang niet meer zo.De maatschappij is ook nu enorm aan het veranderen en zal alleen maar harder worden . Zeker met de gedachte 'eigen volk eerst', wat dat lees ik in jouw reactie.

      Verwijderen
    4. Nee anoniem, niet persé 'eigen volk eerst'.
      Je kunt gewoonweg niet al die mensen hier opvangen. Waar wil je ze laten en wie gaat het betalen?
      De screening kan gewoon niet goed gaan, omdat het gros geen of valse papieren heeft. Als je maar zegt dat je uit Syrië komt, kun je blijven.
      Wat er zou moeten gebeuren als het aan mij ligt:
      Goede screening bij binnenkomst: kom je uit een veilig land, hoef je hier geen opvang. Heb je geen papieren en is dus niet te controleren wie je bent, helaas geen toegang.
      De echte vluchtelingen voor oorlogsgeweld kunnen hier tijdelijk (!) opgevangen worden.
      Je kunt hier een dak boven je hoofd en eten krijgen, geen geld. En hulp bij het vinden van werk. Als je voor jezelf kunt zorgen, kom je in aanmerking voor een woning.
      Als alles weer veilig is, ga je weer terug.
      Ik heb nog jonge kinderen (12 tot 16)
      Die kunnen echt nooit aan een woning komen op de manier waarop het nu gaat.
      Natuurlijk weet ik dat we geluk hebben dat we hier zijn geboren. Maar we werken hard voor ons gezin en de luxe die we hebben. Waarom zou ik dat nog meer moeten delen?
      Ik heb absoluut niks tegen de mens achter de vluchteling. Sterker nog, geef nu Nederlands aan kinderen uit Syrië en Somalië. Ook met hun ouders goed contact (voor zover het kan)
      Maar vraag je of ze al naar werk op zoek zijn, geven ze niet thuis en kunnen ze je niet verstaan.
      En daar heb ik dus moeite mee.
      Kees

      Verwijderen
    5. Kees, ik ben het helemaal met je eens. En ik ben ook bang voor wat er allemaal gaat gebeuren. Het is niet de vraag of er wat gaat gebeuren maar wanneer. Dit kan gewoon niet goed gegaan. Prima als mensen uit een oorlogsgebied tijdelijk in een veilig land kunnen vertoeven maar dat heeft hier niets meer mee te maken. Het gros wat ik voorbij zie komen komt uit Pakistan, India, Ghana en meer van dit soort landen. Daar is geen oorlog maar heersen wel hele andere normen en waarden als hier en dat gaat ons opbreken. Je hoeft in de vluchtelingensituatie niet perse aan 1 kant te staan, er zijn schrijnende gevallen maar je moet het ook realistisch bekijken en je kunt niet met iedereen medelijden hebben. De meeste Nederlanders moeten al heel hard werken en elke maand uitkijken om de maand rond te breien. Dat zal er allemaal niet beter op gaan worden. Zogenaamd gaan we er allemaal op vooruit maar de basiszorg wordt alweer 7 euro duurder en eigen risico 10 euro erbij. Dat is alweer 17 euro pp erbij. Het houdt een keer op en dan slaat de vlam in de pan!!

      Verwijderen
  5. beste kees
    helemaal met jouw eens !
    voel me ook bang alles wat er gebeurt , maar weet ook dat het MOET gebeuren....
    er gaat niets buiten Gods wijs beraad om !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Turkije lijkt mij ook een veilig land. Ik maak me zorgen om de culturele verandering in Nederland. In Duitsland worden oproepen gedaan om de Oktoberfesten te beeindigen. Blij ben ik dat de mannen? die vrouwen seksueel aanraken op straat veroordeeld mogen worden. We hebben niet voor niets gestreden voor vrijheid.

    Wanneer onze vrijheid in de toekomst niet wordt aangetast en zwarte Piet mag blijven, mag iedereen in NL een veilige haven opzoeken.
    Het is in dze economisch barre tijden een voordeel.
    Tolken worden opgeleid, mensen extra aan het werk, meer sociale woningbouw. Creeren werkgelegenheid.
    In de tweede kamer werd gisteravond een motie aangenomen, dat de diploma's van immigranten ook hier geldig zijn.
    Dat betkent dat wij in een buitenland een diploma kunnen halen en dat het hier in NL ook geldig is.

    Samengevat, het is goed, zolang ik mijn vrijheid behoud, geen verveldene andersdenkenden die hier alles veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwarte Piet is al aan het verdwijnen en wat mij betreft terecht! Het is een kinderfeest (Sinterklaas) en alle kinderen zouden zich hier prettig bij moeten voelen. Ouders zouden geen ongemakkelijke vragen moeten krijgen over 'Zwarte Piet'. Ik vind het jammer dat deze discussie nu naar boven komt met de influx van vluchtelingen. Tuurlijk houden wij onze vrijheid.

      Verwijderen
  7. Wat erg toch dat veel Nederlanders vooral bang zijn voor hun eigen hachie ! Angst is trouwens een slechte raadgever. En nogmaals : die enorme volksverhuizing is een feit. Beter dat geprobeerd wordt alles in goede banen te leiden. Gebeurt dit niet dan is er inderdaad kans dat er grote problemen ontstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net als jij heb ik gevoelsmatig dat ze hulp mogen krijgen. Maar anderzijds is er ook de praktische kant. Hoe pak je het aan?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Via mijn werk (geozndheidszorg) ken ik heel veel vluchtelingen. Sommigen zijn geintegreerd en hebben hier een goed bestaan opgebouwd. Anderen zijn geisoleerd en afhankelijk van een uitkering. Sommigen zijn goudeerlijk en anderen belazeren de boel. Sommigen zijn tolerant en anderen willen je graag hun normen en waarden opleggen. Overigens geldt dit ook als je het woord " vluchteling" door hollander vervangt: kortom het zijn net mensen. uit het verleden blijkt dat migratie op termijn vrijwel altijd een positief gevolg heeft voor een samenleving, dus bang ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "Overigens geldt dit ook als je het woord " vluchteling" door hollander vervangt: kortom het zijn net mensen." Suzanne.....en grote + van mij.....mooi gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi Suzanne, over de vluchteling en de hollander. Angst is een slechte raadgever, en tja ik snap gewoon al die angst en paniek van heel veel mensen niet. We zijn allemaal mensen: en het is niet ONS land, we wonen op een planeet van IEDEREEN.

    En weet je, als de vluchtelingen leert kennen dan kom je er snel genoeg achter dat je voor die mensen absolutt niet bang hoeft te zijn. Dus nee, ik ben niet bang!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moet je je voorstellen dat je door oorlog je land uit moet. Dan hoop je toch ook dat je wordt geholpen in een ander land? Niet dat je wordt aangezien voor terrorist of crimineel en je op straat moet slapen. Deze mensen willen ook een leven voor zichzelf en hun kinderen. Daarom vind ik dat we hen moeten helpen. Europa moet als geheel een plan maken om de vluchtelingen te helpen en slechte situaties zoals in Hongarije te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De echte vluchteling moet zeker geholpen worden en volgens het laatste nieuws uit mijn eigen woonplaats komt er een opvang hier in de buurt.

    Maar momenteel nemen ook de mensen smokkelaars en goudzoekers hun kan ook waar om zich te mengen onder de vluchtelingen...

    Wel vind ik persoonlijk dat als het land later weer veilig is iedereen weer terug gaat naar eigen land en ben bang dat dat niet gaat gebeuren.
    Maar voor als nog.. het zal je maar overkomen, dan ben je toch ook blij als je geholpen word.
    En dan maakt het volgens mij ook niet uit in welk land je komt als je maar veilig bent en geholpen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is het mooie. De vluchtelingen die niets kunnen en hebben zijn hier bijna niet. Ik ben juist blij met de vluchtelingen die hier aankomen op Schiphol. Zij veranderen het beeld juist die Nederland van vluchtelingen moeten hebben. Deze vluchtelingen konden een vlucht betalen, zij hadden dus geld in Syrië en waarschijnlijk dus werk en kunnen iets. Die kunnen hier iets moois opbouwen en zijn niet alleen hier om te zitten wachten tot ze weer terug kunnen/moeten.

    Waar ik wel echt tegen ben is dat ze bijvoorbeeld voorrang krijgen op Sociale huurwoningen en Nederlandse mensen die hulp nodig hebben hun woning uit gezet worden. Dan help je de vluchtelingen door de zwakste van je eigen samenleving onderuit te schoppen. Ik denk dat er dus twee kanten aan het verhaal zitten.

    BeantwoordenVerwijderen