Waarde van producten overschat

september 20, 2015

Veel spullen verliezen snel hun waarde, als ze eenmaal bij jou thuis staan of gebruikt zijn. Tweedehands leveren ze immers een stuk minder op. Voor veel tweedehands producten mag je blij zijn dat je de helft van de nieuwwaarde ervoor terug krijgt. Veel mensen overschatten regelmatig de waarde van spullen. Ze houden geen rekening met waardeverlies, maar houden de nieuwprijs van het product aan.

Inboedel
In het programma "Hoeveel ben je waard?" werd al wel snel duidelijk dat veel mensen de waarde van de inboedel zwaar overschatten. De waarde wordt vaak slechts op enkele duizenden euro's geschat, terwijl de nieuwwaarde vaak enkele tienduizenden euro's is. Nu ik weet dat de afschrijving op producten heel hoog is, kijk ik sneller voor bepaalde producten op bijvoorbeeld ma.rktplaats. Daar worden vaak nog goede producten tegen een veel lagere prijs verkocht.

Investeren
Investeren in producten voor in huis is dus over het algemeen niet lonend. Het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer moet je vooral voor je eigen gebruik rekenen en niet als waardevermeerdering van de woning. Overigens helpt een nieuwe keuken/badkamer wel bij het vergemakkelijken van de verkoop, maar daarvoor kan je ook gewoon de vraagprijs verlagen.

Tweedehands kopen & verkopen
Steeds vaker koop ik spullen tweedehands. Vooral m.arktplaats vind ik hier heel handig voor. Je kan hierbij immers heel gericht naar een merk/product zoeken. Bij aankoop weet ik ook dat mijn product veel minder in prijs zal zakken als bij het kopen van een nieuw product. Zelf verkoop ik ook nog wel eens wat op m.arktplaats. Kleine producten plaats ik er niet op, dat kost mij teveel tijd. Deze breng ik naar de kringloop. Bij de verkoop van grotere producten gebruik ik wel markt.plaats. Daarbij weet ik dat ik er niet het volledige aankoopbedrag terug zal krijgen. Daarbij denk ik ook wel eens; deze koper heeft echt voor een prikkie een heel mooi product kunnen kopen.

Ben jij je bewust van de waarde van spullen? Koop jij tweedehands producten?






You Might Also Like

5 reacties

  1. Ik koop veel tweedehands. Kleding, spullen voor in huis, soms ook kado's. Het voelt goed, geen verspilling zo en beter voor het milieu en niet te vergeten: voor de geldbuidel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb pas een 2e hands afwasmachine gekocht op m.arktplaats een m.iele met besteklade. In A'dam waar ik woon heb je een groot aanbod en het was bij mij in de buurt, Er zit nog garantie op en ziet er nog heel goed uit. Ben er heel blij mee. Het was mijn tweede aankoop op m.arktplaats. Eerste aankoop was een t.v als tweede tv, die was ook goed bevallen maar kreeg na een paar jaar kuren en ik heb hem toen weggedaan maar hij was maar 30 euro dus toch het geld er uitgekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het grote probleem met waarde inboedel is wel, de verzekering is dan wel van mening dat het niet veel waard is allemaal, maar als je ineens alles weer zou moeten kopen, kost het je wel enorm veel geld. Zelfs als je veel dingen tweedehands haalt.

    Antwoord op je vraag: wij haalden uit de kringloop winkel een simpel tweezitsbankje voor 50e. Met het idee: tegen de tijd dat onze huiskonijnen (twee hadden we er toen) door deze poten heengeknaagd zijn, halen we wel weer iets uit de kringloop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijna alles in ons huis is tweedehands gekocht! Ook mijn kleding komt grotendeels van de kringloopwinkel! Verzekeraars schatten je in boedel hoog in als je een verzekering wilt afsluiten maar extreem laag als er iets gebeurt en ze iets mieten vergoeden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. soms wel 2e hadns soms niet.. een bank doe ik niet snel, bang dat we binnen een half jaar weer een andere moeten zoeken.. maar eettafelstoelen wel weer bijvoorbeeld.. verschilt dus per ding..

    wat betreft investeren in je woning voor verkoop of verkopprijs verlagen.. mensen kunnen tegenwoordig nog maar 104 of 103% hypotheek krijgen.. soms verkoopt je woning dus makkelijker als hij meer instapklaar is, want mensen moeten al veel kosten zelf betalen en houden dus minder over om zelf te verbouwen.. ze kijken dan dus eerder naar een woning met nieuwe keuken en/of badkamer, dan een klushuis.. (maar ja dat verschilt natuurlijk hoeveel spaargeldmensen hebben opgebouwd..)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten